118 751 läst · 146 svar
119k läst
146 svar
Räkna på utlösningsvillkor
Kolla tabell 41.4 under 411.3.2.2 så hittar du lättare i utgåva 2!
Har heller inte påstått att man ska utelämna övriga skydd, självklart måste man dimensionera rätt på alla plan!
Bara en undran:
Hur vet man att en dvärgbrytare gör sitt jobb när den behövs? Hur och när provas den?
Har heller inte påstått att man ska utelämna övriga skydd, självklart måste man dimensionera rätt på alla plan!
Bara en undran:
Hur vet man att en dvärgbrytare gör sitt jobb när den behövs? Hur och när provas den?
Redigerat:
Defintion JFB enligt SS 436 40 00 Utg 2
jordfelsbrytare
residual current device, RCD
en mekanisk elkopplare som är konstruerad att sluta, bära och bryta strömmar under normala driftförhållanden
och medföra öppning av kontakterna då restströmmen uppgår till ett för olika förhållanden givet värde
ANM En jordfelsbrytare kan vara en kombination av olika element som är konstruerade att detektera och utvärdera
restströmmen och sluta och bryta ström.
jordfelsbrytare
residual current device, RCD
en mekanisk elkopplare som är konstruerad att sluta, bära och bryta strömmar under normala driftförhållanden
och medföra öppning av kontakterna då restströmmen uppgår till ett för olika förhållanden givet värde
ANM En jordfelsbrytare kan vara en kombination av olika element som är konstruerade att detektera och utvärdera
restströmmen och sluta och bryta ström.
Precis, och som med hela elanläggningen så gäller det ju att den sköts enligt innehavaransvaret för att vara säker, det gäller ju även testningen av t.ex. JFB enligt tillverkarens anvisningar!
Detta är ju för att vi ska hitta fel innan det blir farligt, uppstår ett fel så ska ju anläggningen klara det enligt 2-felsprincipen, men gör vi aldrig kontroller så blir det snart två fel och då blir det farligt!
Detta är ju för att vi ska hitta fel innan det blir farligt, uppstår ett fel så ska ju anläggningen klara det enligt 2-felsprincipen, men gör vi aldrig kontroller så blir det snart två fel och då blir det farligt!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Jag börjar tappa tråden, vad vill du komma fram till? Att ersätta eller komplettera säkring med JFB som felskydd för skydd mot elchock?
Bo.Siltberg skrev:
Vad jag vill komma fram till är att om man inte kan ordna frånkoppling inom stipulerad tid bara för att man har ett svagt nät t.ex. och kabeln är ordentligt skyddad mot överström och kortslutning så kan ett enkelt sätt vara att sätta dit jordfelsbrytare istället för att t.ex. gå upp i dimension på kabeln för att garantera att frånkoppling sker inom 0,4s.
Detta är ett helt ok sätt att upfylla just utlösningsvilkoret och man slipper kanske ganska mycket huvudbry och räkningar.
MEN man måste ändå göra en riktig dimensionering
Redigerat:
Vet inte om det varit uppe i denna tråd tidigare, men... Om vi nu har jordfelsbrytare, vilka tider eller annat tar man hänsyn till då? Överlast skyddar man sig väl mot genom att välja t ex en 10A-säkring till 1,5mm kabel. Eller? Och hur dimensionerar man sig för att skydda kabel mot kortslutning?sverre skrev:
Är det bara att välja en säkring för en sorts kabel så är allt klart? Vid jordslutning måste man ju kolla hur stor säkring man kan ha beroende på kortslutningsströmmen längs ut, behövs det också för skydd mot överlast och kortslutning eller är det bara att välja en säkring som är mindre än en kabels/tråds nominella strömvärde? Säkringen ska ju vara gjord så att den löser olika fort beroende på hur hög ström du har...
Generelt kan man säga att man tittar på tre saker vid kabeldimensionering.
Att maxtemp på kabeln inte uppnås, både vid belastning och vid kortslutning, skydd dimensioneras med hänsyn till kabeltyp och förläggningssätt.
Att spänningsfallet inte blir för stort i kabeln, både med hänsyn till kabelns drift (en kabel som är i drift 24h/dygn KAN det löna sig att gå upp i dimension för att minska förluster, det blir billigare i längden).
Att spänningen frånkopplas inom 0,4s vid en jordslutning i värsta felstället (där du har lägst kortslutningström) för att inte utsatt del ska få en spänning över 50V (det är detta som kallas Utlösningsvilkoret)
Man kan lösa kortslutning och överlast på olika sätt, med smältsäkringar, med effektbrytare, med överlastskydd (normalt kallat motorskydd), med dvärgbrytare, med reläskydd etc..
Man kan även kombinera olika skydd för att uppnå önskad funktion.
Att maxtemp på kabeln inte uppnås, både vid belastning och vid kortslutning, skydd dimensioneras med hänsyn till kabeltyp och förläggningssätt.
Att spänningsfallet inte blir för stort i kabeln, både med hänsyn till kabelns drift (en kabel som är i drift 24h/dygn KAN det löna sig att gå upp i dimension för att minska förluster, det blir billigare i längden).
Att spänningen frånkopplas inom 0,4s vid en jordslutning i värsta felstället (där du har lägst kortslutningström) för att inte utsatt del ska få en spänning över 50V (det är detta som kallas Utlösningsvilkoret)
Man kan lösa kortslutning och överlast på olika sätt, med smältsäkringar, med effektbrytare, med överlastskydd (normalt kallat motorskydd), med dvärgbrytare, med reläskydd etc..
Man kan även kombinera olika skydd för att uppnå önskad funktion.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Det är jag med på, delvis, man slipper kanske inte så mycket beräkningar för det finns ju andra faktorer att ta hänsyn till också.sverre skrev:Vad jag vill komma fram till är att om man inte kan ordna frånkoppling inom stipulerad tid bara för att man har ett svagt nät t.ex. och kabeln är ordentligt skyddad mot överström och kortslutning så kan ett enkelt sätt vara att sätta dit jordfelsbrytare istället för att t.ex. gå upp i dimension på kabeln för att garantera att frånkoppling sker inom 0,4s.
Detta är ett helt ok sätt att upfylla just utlösningsvilkoret och man slipper kanske ganska mycket huvudbry och räkningar.
MEN man måste ändå göra en riktig dimensionering
Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att säga att man slipper ta reda på förimpedansen om man slänger in en JFB.
Man bör nog kontrollera att säkringen ligger inom ett par sekunder åtminstone - man kanske kan tillåta sig att uppskatta förimpedansen?
Ok, men då betyder det alltså att har jag en 1,5mm-kabel och lägger den på ett sätt att den tål 14A, så sätter jag t.ex. en 13A C-automat. Då har jag skyddat mig mot överlast och kortslutning oavsett andra villlkor på anläggningen?
Sedan ser jag till att kablarna inte är så långa att spänningsfallet blir för stort.
Sedan kollar jag att kortslutningsströmmen är mer än 10*13A mot jord längst bort på kablen. ELLER så struntar jag helt i kortslutningsström mot jord om det finns jordfelsbrytare för gruppen. Och då är det bara spänningsfallet jag behöver ta hänsyn till angående kabellängden.
Sedan ser jag till att kablarna inte är så långa att spänningsfallet blir för stort.
Sedan kollar jag att kortslutningsströmmen är mer än 10*13A mot jord längst bort på kablen. ELLER så struntar jag helt i kortslutningsström mot jord om det finns jordfelsbrytare för gruppen. Och då är det bara spänningsfallet jag behöver ta hänsyn till angående kabellängden.
Självklart måste man ta reda på vilket nät som ligger före, hur ska man annars kunna veta att man är hemma på alla fronter?
Har varit med om ställen där man satt in 6kA dvärgar som inte pallade en kortslutning och vid kortslutningen så hann inte 250A säkringen heller med utan resultatet blev att reläskyddet löste transformatorbrytaren.
Fick montera in 25kA dvärgar på den anläggningen, detta bara som en parentes.
Jag ville bara belysa ett enkelt sätt att "komma hem" på just utlösningsvillkoret, min avsikt var inte att trampa någon på tårna eller liknande!
Har varit med om ställen där man satt in 6kA dvärgar som inte pallade en kortslutning och vid kortslutningen så hann inte 250A säkringen heller med utan resultatet blev att reläskyddet löste transformatorbrytaren.
Fick montera in 25kA dvärgar på den anläggningen, detta bara som en parentes.
Jag ville bara belysa ett enkelt sätt att "komma hem" på just utlösningsvillkoret, min avsikt var inte att trampa någon på tårna eller liknande!
Kort och gott: NEJ!ÉlPontus skrev:Ok, men då betyder det alltså att har jag en 1,5mm-kabel och lägger den på ett sätt att den tål 14A, så sätter jag t.ex. en 13A C-automat. Då har jag skyddat mig mot överlast och kortslutning oavsett andra villlkor på anläggningen?
Du måste alltid göra en riktig dimensionering enligt Svensk Standard för att veta att allt är ok!
Ok, förstår om du inte orkar svara på mera frågor... .men... om man lägger till att säkringen ska klara av att bryta strömmen genom att vara märkt med rätt kA (eller bortser från det eftersom det är dimensionering av kabeln jag undrade över). Hade jag fel på de punkter jag gick igenom, och vad missade jag för grundläggande?
Tänk på att du måste uppfylla utlösningsvillkoret för fas-fas och fas noll också enl. §434.5.2 vilket är 5ssverre skrev:
Överskrider du 5s för Ikj är det väldigt troligt att Ik2 också överskrids. Därför ska du endå beakta utlösningsvillkoret max 5s för jordfelsbrytarinstallationer.