24 473 läst · 342 svar
24k läst
342 svar
Räkna med boräntor kring 6 procent
Ok, vi släpper om du nu inte hade nåt konkretAndersMalmgren skrev:Vi pratar ju om flera ändringar över blockgränserna över flera år så det är ju inte superenkelt att svara på. Men två var ialafall att drastiskt sänka AGA och göra om pensionssystemet. En annan var att facken fick mindre makt. Men hela välfärden såg reformer eftersom det inte var hållbart med den modell som sossarna byggt upp under mitten av 60 talet och fram till 80-talets slut.
Fram till 1976 har du en poäng. Sen följde 6 borgerliga år som inte gjorde nån glad.
80 talet var avregleringarnas tid med en blomstrande exportindustri och börshausse så där rimmar det direkt illa det du säger.
Löntagarfonder var ett jävla skit, sossarna gjorde flera sådana vurpor men det gjorde borgarna i början på 90 talet också så i min värld är det ganska mycket samma skrot å korn.
Det jag däremot direkt reagerar på är falskt historieberättande
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Tillväxten klarade ju knappt inflationen under 80 talet. Att industrin gick som tåget räckte mao inte att bekosta den sjuka statsapparat vi hade. Och så är det än idag även om det är lite bättre marknadsklimat idag än det var då. Fattar inte min farsa orkade driva bolag med 30 anställda under dessa år.Z Zodde skrev:Ok, vi släpper om du nu inte hade nåt konkret
Fram till 1976 har du en poäng. Sen följde 6 borgerliga år som inte gjorde nån glad.
80 talet var avregleringarnas tid med en blomstrande exportindustri och börshausse så där rimmar det direkt illa det du säger.
Löntagarfonder var ett jävla skit, sossarna gjorde flera sådana vurpor men det gjorde borgarna i början på 90 talet också så i min värld är det ganska mycket samma skrot å korn.
Det jag däremot direkt reagerar på är falskt historieberättande
Medlem
· Uppland
· 1 778 inlägg
Det stora Göran Persson gjorde var att göra skolan kommunal istället för statlig. Det har vi lidit av sedan dess.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Det fria skolvalet infördes i samma veva. Vill såklart inte ge en sosse för mycket cred dock. Ush. Men som liberal konservativ får man vara glad för minsta lilla liberalismH HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 778 inlägg
Vilket är helt fel. Skolvalet infördes under den borgerliga regeringen 1992. Skolan blev kommunal efter att S + VPK röstat igenom beslutet 1989.AndersMalmgren skrev:
Jag har lite svårt att förstå var du vill komma med dina kommentarer?Z Zodde skrev:Extrem skevhet i förmögenhetsfördelningen är lite grann medaljens baksida av ett fungerande värdeskapande samhälle. Sticker självklart i ögonen på många.
Men svårt att enkelt få gjort nåt med.
Att förmögenhetsbeskatta en gång redan skattade pengar prövar man här i Norge men det är ett spel för galleriet. bara i år har måååånga Norska miljardärer flyttat till Schweiz och var står man då..?
Att tro att Wallenberg mfl har nån önskan om att sabotera något som helst har du helt fel i.
De är (och har varit) ganska bekväma med utvecklingen i Sverige i många decennier.
Vi har ju bra mycket sämre innovation idag än vad vi hade på 70-80 talet? Nu är alla svenska bolag sålda och teknisk utveckling har stagnerat, ingen statlig forskning att tala om och infrastrukturen är gammal och eftersatt osv så vad är framsidan av det där myntet du pratar om?
Har man inte ett system som skapar miljardärer så kan dom inte heller lämna landet med våra pengar, då kan pengarna investeras i infrastruktur och välfärd, saker som gynnar oss vanliga arbetare istället för lyxkonsumption för några rövarbaroner.
Ja Wallenberg är mycket nöjd med den nyliberala reaktionen de senaste 3-4 decennierna där är vi överrens.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Haha vände du precis skulden från politikerna till entreprenörna. Haha. Den var roligL lop3r skrev:Det är ju ett annat problem. Och ett enormt problem med den så kallade demokratin vi har.
Att ett fåtal kapitalister kan tillåtas ha sådan kontroll över produktionen att de kan.
sabotera våra ekonomier om inte politikerna krattar manegen för dem.
Jag kan inte begripa hur ni högerfolk kan tycka att det är ett bra system.
När transport och handel är så utvecklad som den är idag innebär det att om vi enligt din modell bara kapitulerar inför kapitalet får vi snart en fattigdom likt den i Indien för när det inte finns några gränser för utsugningen blir det en tävling mot botten.
Men såklart, ett fåtal kommer ju bli helt obscént rika och det är väl det ni vill.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Hur är du funtad. De är miljardärer för att de har tillfört värde. Om du tar deras pengar ifrån dem försvinner allt incitament att innovera.L lop3r skrev:Jag har lite svårt att förstå var du vill komma med dina kommentarer?
Vi har ju bra mycket sämre innovation idag än vad vi hade på 70-80 talet? Nu är alla svenska bolag sålda och teknisk utveckling har stagnerat, ingen statlig forskning att tala om och infrastrukturen är gammal och eftersatt osv så vad är framsidan av det där myntet du pratar om?
Har man inte ett system som skapar miljardärer så kan dom inte heller lämna landet med våra pengar, då kan pengarna investeras i infrastruktur och välfärd, saker som gynnar oss vanliga arbetare istället för lyxkonsumption för några rövarbaroner.
Ja Wallenberg är mycket nöjd med den nyliberala reaktionen de senaste 3-4 decennierna där är vi överrens.
Det var exakt detta som var problemet med politiken som fördes och varför man genomförde reformerna på 90 talet
Avdrag bör vara ett sätt för staten att stimulera viss typ av konsumtion istället för annan till exempel miljövänliga drivmedel osv.Clarken37 skrev:Korrekt fast avdragen är ett sätt att försöka lindra ett defekt system. Att vi har rot/rut är för att hantverkare är orimligt dyrt i förhållande till lönerna.
Det är mer lönsamt för Sveriges bästa kirurg att ta tjänstledigt och spika sin egen altan än att anlita en snickare som kostar mer per timme än vad kirurgen tjänar netto per timme.
Mina europeiska kollegor som bor i London/Amsterdam/Paris blir helt chockade när jag berättar vad en målare i Stockholm fakturerar (ingen jäkel ligger under 700 kr per timme längre) Och då tjänar ändå alla de mer än jag för exakt samma tjänst.
Sen finns det ju avdrag som bara är dyrt valfläsk som rut och rot till exempel som hade gett betydligt fler och bättre jobb om pengarna använts till att anställda folk direkt i välfärden.
Nä de är miljardärer för att de roffat åt sig sina anställdas mervärde, miljardärer lever som iglar på det arbetande folket.AndersMalmgren skrev:
Om det vore så? Varför är vi då inte lika innovativa idag som vi var på den tiden?
Idag är ju alla svenska företag utkonkurrerade och uppköpta.
Och varför kommer de flesta stora uppfinningar från statlig forskning och inte från näringslivet?
Varför var USA tvungna att starta DARPA för att kunna konkurrera med Sovjetunionens innovationer som ledde till Sputnik och första människan i rymden.
Marknaden som innovatör är en seglivad myt.
Sämre innovation idag än på 70-80talet?L lop3r skrev:Jag har lite svårt att förstå var du vill komma med dina kommentarer?
Håller inte med. På 70-80talet var vi bra på mogna marknader, (verkstad/industri) delvis byggda på svenska uppfinningar för 100år sen. Varven gick redan då på knäna.
Exakt VAD är sålt, som var fundamentet i vår ekonomi sen 70-80talet menar du?
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Ta Tesla som exempel, utan dem hade vi inte sett någon elbilsrevultion.L lop3r skrev:Nä de är miljardärer för att de roffat åt sig sina anställdas mervärde, miljardärer lever som iglar på det arbetande folket.
Om det vore så? Varför är vi då inte lika innovativa idag som vi var på den tiden?
Idag är ju alla svenska företag utkonkurrerade och uppköpta.
Och varför kommer de flesta stora uppfinningar från statlig forskning och inte från näringslivet?
Varför var USA tvungna att starta DARPA för att kunna konkurrera med Sovjetunionens innovationer som ledde till Sputnik och första människan i rymden.
Marknaden som innovatör är en seglivad myt.
I Sverige har vi dock inte sett mycket av innovation därför att Sverige fortfarande har en ogynnsam marknadspolitik. Inga företag i kaliber som de som startades före sossarnas välfärdsexperiment har skapats efter. Spotify kommer inte i närheten tex
Man kan inte jämföra ett utav världens högst värderade företag och i samma mening säga att vi inte har gynsamm marknadspolitik. Vi är fortfarande Sverige. Och är ett litet land. Men vi har ändå de senaste 10åren lyckats spotta ut mer miljardärer per kapita än övriga världen så något rätt görs iaf hur otroligt det än låter. Men vi har inte världens rikaste, förutom Persson då..
Vi gör några allvarliga fel med.A atomlab skrev:Man kan inte jämföra ett utav världens högst värderade företag och i samma mening säga att vi inte har gynsamm marknadspolitik. Vi är fortfarande Sverige. Och är ett litet land. Men vi har ändå de senaste 10åren lyckats spotta ut mer miljardärer per kapita än övriga världen så något rätt görs iaf hur otroligt det än låter. Men vi har inte världens rikaste, förutom Persson då..
Mest skjutningar o sprängningar per capita i alla fal inom Europa.
Gäng kriminella har vi så vi kan strössla med dom över hela världen om nån bara tar emot dom.
Har snart katastrofal eller har redan sjukvård, äldrevård, skola, polis och rättsväsende.
Va jag negativ nääää nu skarvar ni..
Tror du hamnade u fel tråd för det du skriver har noll med vad som diskuteras att göra.wildeside skrev:Vi gör några allvarliga fel med.
Mest skjutningar o sprängningar per capita i alla fal inom Europa.
Gäng kriminella har vi så vi kan strössla med dom över hela världen om nån bara tar emot dom.
Har snart katastrofal eller har redan sjukvård, äldrevård, skola, polis och rättsväsende.
Va jag negativ nääää nu skarvar ni..