wildeside wildeside skrev:
Putt i nuttan dej då😂
Trampa jag på en öm tå. (Ta det med en nypa salt)
Kallat vad du vill men det är väl konstigt att man ska tjäna pengar och betala skatt för att sen göra skatteavdrag så att man inte tjänar för lite.
Måste väl ändå vara smartare att tjäna pengar och betala lägre skatt och överleva på nettot, skulle iaf spara in en massa pengar i byråkrati
Spara säkert in så att det går jämnt upp med den lägre skatteinbetalningen, om in med vinst till och med.
Jag är emot avdrag, bättre sänka skatterna. Men något bidrag är det inte.

A
Z Zodde skrev:
Någon är alltid emot innovation/utveckling.
Fanns de som var emot Bilar och TV när det kom också.

Själv tycker jag mobiltelefon är en av århundrades bästa uppfinningar.

Kan själv inte ens tänka hur man tidigare bar sig åt när man skulle meddela en vän man stämt träff med på stan att man fått förhinder…

För att inte tala om alla fördelar som kom Med smarttelefon
Vi som är äldre minns hur det var. Man stämde träff, en dök inte upp och man ringde hem till personen och frågade när hen hade åkt etc. Var otroligt omständligt

wildeside
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det går att dra i en långbänk.

Vad är definitionen av bidrag?
Ett bidrag eller kontribution är något som ges för att fylla ett behov. I många sammanhang avser bidrag något som fyller endast en del av behovet medan sådant som fyller hela behovet kan ha andra namn såsom underhållsbidrag eller understöd.

Skattereduktionen är väl för att fylla ett behov av pengar på grund av att vi betalar för mycket i skatt🤔

Sen kan vi diskutera miljöavgifter och reduktionsplikt är det en doldskatt eller en avgift.
Men det är nog inte många procent som går till miljöåtgärder iaf.

Nog tjatat om det.

A
Nej, ett avdrag är inte ett bidrag. För att ett avdrag ska kunna göras måste en intäkt (skatt) ha skett, medans ett bidrag är ren kostnad.
Korrekt fast avdragen är ett sätt att försöka lindra ett defekt system. Att vi har rot/rut är för att hantverkare är orimligt dyrt i förhållande till lönerna.

Det är mer lönsamt för Sveriges bästa kirurg att ta tjänstledigt och spika sin egen altan än att anlita en snickare som kostar mer per timme än vad kirurgen tjänar netto per timme.

Mina europeiska kollegor som bor i London/Amsterdam/Paris blir helt chockade när jag berättar vad en målare i Stockholm fakturerar (ingen jäkel ligger under 700 kr per timme längre) Och då tjänar ändå alla de mer än jag för exakt samma tjänst.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
wildeside
Clarken37 skrev:
Vi som är äldre minns hur det var. Man stämde träff, en dök inte upp och man ringde hem till personen och frågade när hen hade åkt etc. Var otroligt omständligt
Eller så insåg man att hönan (Han/Hon) inte dök upp och gick vidare med sitt liv.

wildeside
Clarken37 skrev:
Korrekt fast avdragen är ett sätt att försöka lindra ett defekt system. Att vi har rot/rut är för att hantverkare är orimligt dyrt i förhållande till lönerna.

Det är mer lönsamt för Sveriges bästa kirurg att ta tjänstledigt och spika sin egen altan än att anlita en snickare som kostar mer per timme än vad kirurgen tjänar netto per timme.

Mina europeiska kollegor som bor i London/Amsterdam/Paris blir helt chockade när jag berättar vad en målare i Stockholm fakturerar (ingen jäkel ligger under 700 kr per timme längre) Och då tjänar ändå alla de mer än jag för exakt samma tjänst.
Så är det!
Hantverkare kostar mycket och gör allt som oftast ett dåligt jobb och skitar ner.
Kirurgerna som har jobbat med min kropp har iaf gjort ett bra jobb rent och snyggt.
Dom få hantverkare jag har hyrt in på mitt nybygge har inte gjort något vidare bra jobb och skitat ner.
Alla har varit tvungna att komma tillbaks och rätta till sina misstag och städa upp efter sig innan jag betalat fakturan.
Jag kanske glömde att säga till dom att Jag arbetar som KA och besiktningsman och varit i byggbranschen hela mitt liv😂

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Se denna

[media]
Allt är inte så fantastiskt i USA i alla avseenden!
Ett av världens rikaste om inte rikaste landet.
Har sämst jämn ställdhet mellan rika o fattiga, flest fattiga i den rika delen av världen.
Men dom ligger bäst till i båda ändar av rikedom, fattigdom och jämställdhet bland sina invånare.
Inget jag vill sträva emot

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Allt är inte så fantastiskt i USA i alla avseenden!
Ett av världens rikaste om inte rikaste landet.
Har sämst jämn ställdhet mellan rika o fattiga, flest fattiga i den rika delen av världen.
Men dom ligger bäst till i båda ändar av rikedom, fattigdom och jämställdhet bland sina invånare.
[media]Inget jag vill sträva emot
Filmen handlar om Sverige inte USA, se den

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Filmen handlar om Sverige inte USA, se den
Kan du inte bara säga de sk marknadsreformer du claimar GP stod bakom under 90talet??

Du har nämnt EN men (Pensionsreformen) men det var inte GP och det var knappast någon "marknadsreform"

Eller så kan du pudla och då släpper vi det...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kan du inte bara säga de sk marknadsreformer du claimar GP stod bakom under 90talet??

Du har nämnt EN men (Pensionsreformen) men det var inte GP och det var knappast någon "marknadsreform"

Eller så kan du pudla och då släpper vi det...
Se filmen istället

Nissens
Men du har ju många miljoner undanstoppade och får ut flera miljoner i lön varje år, så inte behöver du sänkt skatt. Du kan väl unna de som har lån att få lite lägre skatt än såna som du?

Se filmen istället
Det blir fel att på ett diskussionsforum vägra p svara å istället styra alla trådens läsare till nån obskyr video.
Tänker nog att hade det varit lätt att svara på hade du nog gjort det

Z Zodde skrev:
Det blir fel att på ett diskussionsforum vägra p svara å istället styra alla trådens läsare till nån obskyr video.
Tänker nog att hade det varit lätt att svara på hade du nog gjort det
Vi pratar ju om flera ändringar över blockgränserna över flera år så det är ju inte superenkelt att svara på. Men två var ialafall att drastiskt sänka AGA och göra om pensionssystemet. En annan var att facken fick mindre makt. Men hela välfärden såg reformer eftersom det inte var hållbart med den modell som sossarna byggt upp under mitten av 60 talet och fram till 80-talets slut.

Nissens
Vi pratar ju om flera ändringar över blockgränserna över flera år så det är ju inte superenkelt att svara på. Men två var ialafall att drastiskt sänka AGA och göra om pensionssystemet. En annan var att facken fick mindre makt. Men hela välfärden såg reformer eftersom det inte var hållbart med den modell som sossarna byggt upp under mitten av 60 talet och fram till 80-talets slut.
Du har inte funderat på att svara på frågorna du fått ett antal gånger?
De här svepande texterna är omöjliga att begripa annars.

På vilket sätt är det marknadsreformer? Den stora marknadsreformen på 1990-talet var EES-avtalet 1994 följt av att Sverige gick med i EG.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.