21 383 läst · 166 svar
21k läst
166 svar
Räcker er tid till?
Ja, en del har det bra förspänt.
Ända sen det blev barn och det första huset, bor sen 95 i ett annat, har jag mycket sällan köpt tjänster för jobb på fordon och fastigheter.
Hjulinställning och kränga däck klarar jag inte.
Lämnar även bort all el till nån med registrerad firma, även om jag har kunskaperna.
Nästan allt annat klarar jag själv
och utför själv.
Nån Tesla blir det helt klart inte. Har själv två väl fungerande bilar. Inget behov av nåt annat nyare dyrare heller.
- Hade jag genom livet betalat andra för 1/10 av allt jag själv utfört, så hade jag för många år sedan varit tvingad att bo i lägenhet, här ute på landet, där hyran är låg.
- Så är verkligheten om man inte har matjord i fickorna.
Måste säga att jag har och har haft det bra.
Inte många kronor kvar på lilla huslånet, ej heller några andra skulder.
Och då klara jag mig fint även på pensionen.
Och Tiden Har Alltid Räckt Till!
OT.
I morgon hämtar jag en gammal gratis skomakarsymaskin. Har en del liggande som ska lagas.
Inget jag prioriterat och lämnat bort.
BT.
Ända sen det blev barn och det första huset, bor sen 95 i ett annat, har jag mycket sällan köpt tjänster för jobb på fordon och fastigheter.
Hjulinställning och kränga däck klarar jag inte.
Lämnar även bort all el till nån med registrerad firma, även om jag har kunskaperna.
Nästan allt annat klarar jag själv
och utför själv.
Nån Tesla blir det helt klart inte. Har själv två väl fungerande bilar. Inget behov av nåt annat nyare dyrare heller.
- Hade jag genom livet betalat andra för 1/10 av allt jag själv utfört, så hade jag för många år sedan varit tvingad att bo i lägenhet, här ute på landet, där hyran är låg.
- Så är verkligheten om man inte har matjord i fickorna.
Måste säga att jag har och har haft det bra.
Inte många kronor kvar på lilla huslånet, ej heller några andra skulder.
Och då klara jag mig fint även på pensionen.
Och Tiden Har Alltid Räckt Till!
OT.
I morgon hämtar jag en gammal gratis skomakarsymaskin. Har en del liggande som ska lagas.
Inget jag prioriterat och lämnat bort.
BT.
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 315 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 315 inlägg
Ja, tiden räcker ju egentligen till trots tre barn, massa djur, tre gamla bilar, en ännu äldre båt och heltidsjobb för mig och 80% för frun. Sen lyckas man ju alltid fylla tiden med nåt. Inkl timmar framför dumburken.
Det är få saker som ger så bra timpeng som att mecka bil. Varenda verkstadsbesök kostar minst tretusen spänn och det räcker ju till både årsservice och nya bromsskivor o belägg både fram och bak... O är gjort på ett par timmar.
Egentligen är det för mycket med tre barn, speciellt när man bor på landet och måste skjutsa överallt. O inte blir det mindre ju äldre de blir. Dottern som rider tarvar 4*3h i stallet i veckan... Då var det lättare när de var små. Det som får strykas är egentid och självhushållning. Egentid får man i bilen på väg till jobbet 😁😁
Det är få saker som ger så bra timpeng som att mecka bil. Varenda verkstadsbesök kostar minst tretusen spänn och det räcker ju till både årsservice och nya bromsskivor o belägg både fram och bak... O är gjort på ett par timmar.
Egentligen är det för mycket med tre barn, speciellt när man bor på landet och måste skjutsa överallt. O inte blir det mindre ju äldre de blir. Dottern som rider tarvar 4*3h i stallet i veckan... Då var det lättare när de var små. Det som får strykas är egentid och självhushållning. Egentid får man i bilen på väg till jobbet 😁😁
Jag kan inte förstå hur folk har råd att anlita hantverkare till höger och vänster. Det är lätt att handla, men det skall betalas också, eller räknar man med värdeökning vid försäljning...?
Om man köper hus får man ha med det i kalkylen. Vi byggde nytt och besparar oss mycket problem på ganska många år förutom småsaker. Det kommer men det är gott om tid att spara i buffertkontot. Jag jobbar hellre med intäktssidan.F Fluxor skrev:
4000 liter olja motsvarar i runda slängar 40000 kWh. Eller 65 kubikmeter ved. Men jag kan inte tänka mig att du betalar mer än 7cent per kWh .H heimlaga skrev:Jag räknar med att vi sparar 4000 liter eldningsolja i året på vårt vedeldande i två hus. Vi i ett och föräldrarna i det andra.
4000 liter eldningsolja kostar omkring 5500 euro. Det blir då bruttoförtjänsten.
Av det går väl ungefär 1800 euro i året i underhåll och avskrivningar och bränsle. Traktorn och motorsågen och skogskärran och vinschen behövs till annat också men vedarbetet nöter hårt på dem så en betydande del av underhåll och avskrivningar hamnar på veden.
Råvaran är i stort sett gratis. Dels avfall ur egen skog och dels vindfällen och gallringar och röjningsved och rivningsvirke och barkborregranar som jag får gratis. Fast vi kan väl säga 200 euro i året för råvaran så vi har litet marginal. Ibland måste jag betala någon tia traktorlasset för råvaran.
Då blir nettoförtjänsten 5500-1800-200=3500 euro.
Om vi då räknar hur mycket man skall arbeta för att få loss 5500 euro efter skatt och pendlingskostnader och övriga kostnader för inkomstens förvärvande så kan vi räkna med till exempel en nettotimlön på 14 euro. 5500 delat med 14 blir 393 arbetstimmar i året för att köpa olja. Det vill säga 49 arbetsdagar eller två och en halv månad heltid utan glappdagar.
Att arbeta loss till 2000 euro avskrivningar och underhåll tar bara 143 timmar eller 18 arbetsdagar. Knappt en månad heltid utan glappdagar.
Det innebär att vi kan sätta 393-143=350 arbetstimmar eller 43 arbetsdagar det vill säga strax över två månader heltid på veden och ha full timlön för dem.
I praktiken är en stor del av vedarbetstimmarna glappdagar som jag har mellan olika projekt eller när jag har väderförhinder i arbetet och inte kan få någonting från A-kassan för att det bara handlar om någon eller några dagar nu och då och de faller under självrisken. Resten av timmarna är antingen fritid eller tid när min pensionerade far pysslar på hemma på vedbacken. Jag kanske förlorar 10-12 avlönade arbetsdagar i året på grund av veden. Resten är tid som annars hade varit oavlönad.
Det innebär att om du skulle värma husen med direktverkande el så kostar det 2800 euro. Så din besparing är endast 800 euro.
Om du investerar dina 2000 euro i luftvärmepump år ett och en luftvärmepump till år två, så är luftvärmepumparna betald innom ett par år. Och du slipper arbetet med veden.
Om jag skulle räkna på ditt sätt med bortfall av 10 avlönade dagar (en halv månadslön) så får jag betala en slant för att hugga ved...
Luftvärmepumpen stängde vi av då elektriciteten nästan fördubblades i pris. Nu har priset störtdykt igen så vi är nere på 8.7 cent kilowattimmen plus diverse tilläggsavgifter men den ger bara värme vår och höst och elpriserna är extremt instabila. Då det blir vinterkyla går lyftvärmepumpen hela tiden och drar mycket ström men ger ingen värme att tala om så då måste man likväl elda. Och så skall det ju eldas för varmvattnet.Cheesen skrev:4000 liter olja motsvarar i runda slängar 40000 kWh. Eller 65 kubikmeter ved. Men jag kan inte tänka mig att du betalar mer än 7cent per kWh .
Det innebär att om du skulle värma husen med direktverkande el så kostar det 2800 euro. Så din besparing är endast 800 euro.
Om du investerar dina 2000 euro i luftvärmepump år ett och en luftvärmepump till år två, så är luftvärmepumparna betald innom ett par år. Och du slipper arbetet med veden.
Om jag skulle räkna på ditt sätt med bortfall av 10 avlönade dagar (en halv månadslön) så får jag betala en slant för att hugga ved...
Det var många nyfrälsta luftvärmepumpsfantaster som råkade illa ut i vintras när inomhustemperaturen sjönk under noll och vattenrör frös sönder när det var kring -35 en vecka och luftvärmepumparna inte gav någon värme.
Redigerat:
Blir samma här men han hade oavlönade dagar och gratis ved så hans kalkyl passar inte oss.Cheesen skrev:4000 liter olja motsvarar i runda slängar 40000 kWh. Eller 65 kubikmeter ved. Men jag kan inte tänka mig att du betalar mer än 7cent per kWh .
Det finns ingen gratis ved.. om Heimlagas ved vart gratis hade jag lätt åkt och hämtat några kubik hemma på gården hans... det är ju inte så långt Blir billigare än att hugga själv i alla fall.Kristian Ask skrev:
Hur menar du?Cheesen skrev:
Veden min är praktiskt räknat gratis i skogen. I fjol vintras hade jag omkring 100 kubikmeter över som jag inte hann ta vara på och som därför blev kvar i skogen. Naturligtvis skulle du ha fått komma dit och hugga och köra ut så mycket du orkade. Skogsägaren var bara gladare ju mer jag högg för det skulle ha kostat mer än försäljningsvärdet att få det upprätt av proffs utan orimliga skador på den kvarstående skogen. Jag som arbetar med Massey-Ferguson 165 och vajerkran har helt andra förutsättningar att plockhugga försiktigt med små avskrivningar och små investeringskostnader än en entreprenör med många hundratusentals euro bundet i maskinen.
Min arbetsinsats och mina kostnader är räknade på hela processen från skogen till pannan.
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Eller så tjänar de helt enkelt bättre än dig och har råd med hantverkare.F Fluxor skrev:
Eller så har de mindre utgifter än dig och liknande lön vilket gör att de ändå har råd med hantverkare.
Förstår egentligen inte ens din fråga alls?
Mera troligt har de mer skulder........ många som anlitar hantverkare till höger och vänster gör det med pengar som inte finns och blir överskuldsatta för livet.R RalleB skrev:
Sedan finns ju det rika fåtalet som verkligen har råd.
Men om din ved är gratis så då kommer jag med en lastbil och hämtar 30 kubik. Det är ju då i alla fall en rätt snabb affär för mig att få in en månadslön.H heimlaga skrev:Hur menar du?
Veden min är praktiskt räknat gratis i skogen. I fjol vintras hade jag omkring 100 kubikmeter över som jag inte hann ta vara på och som därför blev kvar i skogen. Naturligtvis skulle du ha fått komma dit och hugga och köra ut så mycket du orkade. Skogsägaren var bara gladare ju mer jag högg för det skulle ha kostat mer än försäljningsvärdet att få det upprätt av proffs utan orimliga skador på den kvarstående skogen. Jag som arbetar med Massey-Ferguson 165 och vajerkran har helt andra förutsättningar att plockhugga försiktigt med små avskrivningar och små investeringskostnader än en entreprenör med många hundratusentals euro bundet i maskinen.
Min arbetsinsats och mina kostnader är räknade på hela processen från skogen till pannan.
Antagligen.R RalleB skrev:
Ofta är det samma personer som får det svårt att gå runt när räntan stiger med två procentenheter.