Cheesen Cheesen skrev:
I skogen är det inte ved. Där är det träd, stockar eller grot. Ved är kapad o h kluven i lämpliga bitar... det finns ingen gratis ved, däremot fins det ofta gratis grot, gratis stock och gratis träd. Men det är inte ved.
Där har du ett helt annat språk än den svenskan jag har vuxit upp med. Låter väldigt utländskt.

Vad kallar du då det sortimentet i skogen som inte duger till varken sågstock eller pappersved? Skatar och lumpar och innanruttna granar och skalmar och grövre kvistar och barborregranar och krokiga aspar och björkar och vindfällen som är avbrutna eller "ibrässt" eller som har legat för länge. Träd som har lutat och är tjuriga. Det måste ju finnas ett ord för det sortimentet på ditt språk när du driver skogsbruk?

Hela den här diskussionen började från min kalkyl som byggde på gratis ved. Om vi nu skall översätta det till ditt språk så säger vi gratis ".....ord saknas.....".
Sedan visar kalkylen att jag med nuvarande energipris har en inte någotsånär hygglig timpenning på vedarbetet därifrån och framåt till pannan. Vad man än kallar råmaterialet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
I skogen är det inte ved. Där är det träd, stockar eller grot. Ved är kapad o h kluven i lämpliga bitar... det finns ingen gratis ved, däremot fins det ofta gratis grot, gratis stock och gratis träd. Men det är inte ved.
Nu leker du med ord..... kan peka ut vad som i skogen är blivande ved, björkmassa, barrmassa, timmer, osv.

Cheesen Cheesen skrev:
I min skog är det som är nedblåst oftast ved, torrträd är ved, krokig al är definitivt ved.
Hemma på vedbacken behöver all ved inte heller klyvas, torrgran nöjer jag mej med att kapa upp i lämpliga längder om diametern är under 20cm då jag har en eldstad som tar upp till 21cm grovt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Allt i skogen är pinnar
Det finns små pinnar och stora pinnar, levande och döda
Några pinnar BLIR ved
Andra pinnar BLIR plankor
Några duger bara till flis
Resten får ligga kvar och ge näring åt nya pinnar
Men innan man bestämmer hur dom ska användas är det bara pinnar😀

• Gilla
Anne-lie70
  • Laddar…
Nej, det pusslet hade jag absolut inte fått ihop.

Vi tog det lugnt med renoveringar, trädgård mm medan barnen var små. Det som behövde göras fick hantverkare ta hand om. Kalkylen vad gäller tid förutsätter att minst en av er inte arbetar, utan tar hand om ved, odlingar och annat. Bilar lämnas självklart in, gräsklipparen är elektrisk och tar därmed en timme i veckan ungefär (klippning 2 ggr per vecka, 400 kvm).

Inom kort tillkommer skjuts till barnens olika aktiviteter, så snart försvinner ytterligare 4-5 timmar eller mer per vecka.

Mina barn är 23 och 25 nu och har flyttat hemifrån och det var först då man började få tid till egna aktiviteter (och dit räknar jag vedhuggning, maskinunderhåll, trädgårdsarbete och allt annat du räknar upp)

H heimlaga skrev:
Vi har oljeeldning om vi inte eldar med ved. Därför räknar jag med olja. Kilowattimmespriset för olja och el brukar ligga på ungefär samma nivå.
Men det går åt mycket färre kilowattimmar med värmepump.

F Fluxor skrev:
Jag kan inte förstå hur folk har råd att anlita hantverkare till höger och vänster. Det är lätt att handla, men det skall betalas också, eller räknar man med värdeökning vid försäljning...?
Handlar väl inte om vad man har råd med utan om vad man kan fixa själv?

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mera troligt har de mer skulder........ många som anlitar hantverkare till höger och vänster gör det med pengar som inte finns och blir överskuldsatta för livet.

Sedan finns ju det rika fåtalet som verkligen har råd.
Jag tillhör alltså "det rika fåtalet som verkligen har råd". 🙄

Vi köpte huset för 650 000, med 450 000 i lån i oktober 1995, och har genom åren renoverat för uppemot 1,5 miljoner, huset är värt 4 miljoner. Lönen för oss två var ca 50 000 före skatt från början, men har självklart ökat en del sedan dess. Men några lån har vi inte (eller nu ljuger jag, sedan en månad tillbaka har vi faktiskt 1,5 miljoner i lån, men det är ett amorteringsfritt och räntefritt lån från min pappa för att köpa en sommarstuga till oss och döttrarna. Vi hade heller inga större summor sparade från början.

Tips:
Det går utmärkt att ta det lugnt, ha låga utgifter och spara ihop till investeringarna. Man behöver inte paniklåna till allt man blir sugen på, det går att elva med ett rosa badrum några år extra.

Anna_H Anna_H skrev:
Handlar väl inte om vad man har råd med utan om vad man kan fixa själv?
Min kommentar gällde just att hyra in hantverkare för renovering.

F Fluxor skrev:
Jag kan inte förstå hur folk har råd att anlita hantverkare till höger och vänster.
Är väl inget konstigt, mina, dina och andras förutsättningar är inte jämförbara. Vilken åldersgrupp tillhör du, familjeförhållande, släktförutsättning, inkomster, omkostnader, var bor du, ett arv, egen kompetens/kunskap, intressen och o.s.v. kan vi fortsätta med ännu mera som skiljer i förutsättning.
Man ska undvika att se sig själv som "referensperson", men gör man det är risken att man "inte kan förstå".😉
Tittade precis ut nu och det pågår ett totalt fönsterbyte hos en granne som utförs av firma.

• Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är väl inget konstigt, mina, dina och andras förutsättningar är inte jämförbara. Vilken åldersgrupp tillhör du, familjeförhållande, släktförutsättning, inkomster, omkostnader, var bor du, ett arv, egen kompetens/kunskap, intressen och o.s.v. kan vi fortsätta med ännu mera som skiljer i förutsättning.
Man ska undvika att se sig själv som "referensperson", men gör man det är risken att man "inte kan förstå".😉
Tittade precis ut nu och det pågår ett totalt fönsterbyte hos en granne som utförs av firma.
Självfallet är det så, det var mer en generell kommentar över hushållens skuldsättning.

F Fluxor skrev:
Min kommentar gällde just att hyra in hantverkare för renovering.
Ja, det är inte svårt att ha råd med det, man får anpassa sina utgifter bara. Jag har råd med hantverkare och har ingen skuldsättning, utan att ha haft någon särskilt hög inkomst.

Cheesen
H heimlaga skrev:
Där har du ett helt annat språk än den svenskan jag har vuxit upp med. Låter väldigt utländskt.

Vad kallar du då det sortimentet i skogen som inte duger till varken sågstock eller pappersved? Skatar och lumpar och innanruttna granar och skalmar och grövre kvistar och barborregranar och krokiga aspar och björkar och vindfällen som är avbrutna eller "ibrässt" eller som har legat för länge. Träd som har lutat och är tjuriga. Det måste ju finnas ett ord för det sortimentet på ditt språk när du driver skogsbruk?

Hela den här diskussionen började från min kalkyl som byggde på gratis ved. Om vi nu skall översätta det till ditt språk så säger vi gratis ".....ord saknas.....".
Sedan visar kalkylen att jag med nuvarande energipris har en inte någotsånär hygglig timpenning på vedarbetet därifrån och framåt till pannan. Vad man än kallar råmaterialet.
Det kallas för grot. Och grot är inte gratis längre. Det finns det gott om köpare för.

Cheesen Cheesen skrev:
Det kallas för grot. Och grot är inte gratis längre. Det finns det gott om köpare för.
Fast det handlar ju enbart om rester efter avverkning/gallring. Torrträd, stormfällen eller grova grenar som fallit ner är oftast värdelöst för skogsägare då de inte orkar gå omkring och leta efter dessa. Att betala någon för att ta hand om det är knappast lönsamt. Likadant när det gäller gallring av små områden.

När det gäller sånt kan man ofta få gratis "ved" från skogen ifall man frågar en skogsägare. Ofta är de bara glada att bli av med en massa död ved i skogen då den ökar risk för granbarkborrar och annat.

Cheesen Cheesen skrev:
Om du själv skulle ha litet erfarenhet av skogsbruk skulle du veta att priset som värmeverken betalar för grot inte täcker kostnaderna för huggning och utdrivning av mindre mängder.
Få skogsägare har lust att arbeta på talko åt värmeverken så därför finns det gott om gratis ved.

Dessuitom är grot och ved olika sorteringer enligt mitt språk. Eftersom du täcker om att gnälla om ord och begrepp.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.