21 311 läst · 166 svar
21k läst
166 svar
Räcker er tid till?
Så gjorde jag under en period här när det hade röjts i skogen. Barnen var med när vi släpade ut från skogen. De var med och lastade och körde hem. Sen när jag stod och sågade och klöv cyklade de runt eller hjälpte mig att ta fram/stapla. Barn gillar att vara med när det skall göras något arbete, åtminstone till en viss ålder. Är man lite smart har man det som en naturlig rutin under året. Då är det inte något snack sedan utan "så vi gör". Lika naturligt som att ställa undan sin disk efter man ätit klart.L lbgu skrev:
Välkommen!Cheesen skrev:
Men du skall själv gräva upp den ur snön och kapa och kvista och släpa ut den ur skogen och en kilometer över isen till vägändan där du kan lasta på lastbilen.
Jag gillar att vara skuldsatt. I mitt fall innebär det att pengarna jobbar på annat håll och i framtiden kommer ge mig mer tid.
Idag har vi inte tid så det räcker till, däremot investerar vi en betydande del av vår totala inkomst på börsen för att kunna pensionera oss tidigare och på så sätt frigöra mer tid.
Idag har vi inte tid så det räcker till, däremot investerar vi en betydande del av vår totala inkomst på börsen för att kunna pensionera oss tidigare och på så sätt frigöra mer tid.
Göran Persson hade fel om mycket, men när han sa "Den som är satt i skuld är inte fri" hade han onekligen en poäng. Lite komiskt att han sen gick och blev bankbossJLyck skrev:
Det stämmerKristian Ask skrev:
Fast så länge man bor utanför storstäderna finns det relativt god tillgång på billig eller gratis ved. Om man bara är beredd att arbeta för att få hem den.
Jag tog mig själv och vår vedeldning som exempel och räknade in det arbetet i kalkylen.
Köper man skårved utkörd till väg direkt av en bonde ökar pengarnas andel medan arbetstiden som går åt minskar. Likväl är det väldigt billig ved.
Precis. De flesta skogsägare runt omkring mig har varken ork eller lust att hålla efter sin skog när det gäller stormfällen och torrträd så de är bara glada ifall någon gör det mot att de får veden i utbyte. Likadant med mindre gallringar, då kostar det oftast mer att anlita maskinavverkare än vad massaveden som tas ut ger i inkomst. Så vill någon gallra mot att han får veden så blir det en win-win situation. Visst tar det lite tid, men det är rätt trevligt att jobba för sig själv utan att andra tar förtjänst eller ska beskatta en för det. Sen slipper man ju lägga tid och pengar på gym och liknande.H heimlaga skrev:
Jag menade precis så... farsan fick röja ett övningsområde på markerade träd gratis. Det kostade lite med en liten släp och drivmedel men det var inte många kronor det kostade totalt.H heimlaga skrev:
Ved har olika uppväxtstadier. Från frö till färdig torkad kubbe, för den som huserar i drömmarnas värld.
Visst somliga som inte känner till detta, köper på t ex Dollar Store.
Ungefär som man köper pellets. Vart växer dessa? Kan folk undra ibland.
Visst somliga som inte känner till detta, köper på t ex Dollar Store.
Ungefär som man köper pellets. Vart växer dessa? Kan folk undra ibland.
Nu börjar det bli för absurt för mig. Hur menar du nu? Jag förstår inte?Cheesen skrev:
Nu måste jag försöka vara pedagogisk:
Ved finns i skogen. I naturtillstånd. Ett frö faller på jorden och växer upp till ett träd. Om trädet inte duger och aldrig kommer att duga till någonting säljbart och inte duger till något hantverksändamål är det ved. Om träet sågas till virke och byggs in i ett hus som sedan rivs blir allt trä som inte går att återanvända i något annat hus till ved. Alla träslag som växer i norden duger till ved. Alla dimensioner som är grövre än min tumme duger till ved. Någon största tillåtna grovlek finns inte men jag tycker veden blir ohanterlig och opraktisk när diametern går över 50 cm. Fast om veden är gratis och lättillgänglig är grovleken inget hinder
Det är själva definitionen på ved. Trä som inte duger till någonting annat men inte är ruttnare än att det brinner någotsånär rent.
Enda undantagen är trä som är tryckimpregnerat eller målat med blyhaltig färg. Det är inte ved.
När jag behöver ved letar jag antingen i egen skog eller så ringer jag ät någon som äger skog med mycket ved men inte själv eldar och så frågar om jag får röja upp det mot lämplig ersättning. Eller så avtalar jag om att få ta hem ved från någon rivning.
Det är så man skaffar sig ved utanför städerna.
Sedan är det bara arbete kvar innan veden brinner i pannan och ger värme. Arbete som under mina förhållanden ger en hygglig timpenning.
I skogen är det inte ved. Där är det träd, stockar eller grot. Ved är kapad o h kluven i lämpliga bitar... det finns ingen gratis ved, däremot fins det ofta gratis grot, gratis stock och gratis träd. Men det är inte ved.H heimlaga skrev:Nu börjar det bli för absurt för mig. Hur menar du nu? Jag förstår inte?
Nu måste jag försöka vara pedagogisk:
Ved finns i skogen. I naturtillstånd. Ett frö faller på jorden och växer upp till ett träd. Om trädet inte duger och aldrig kommer att duga till någonting säljbart och inte duger till något hantverksändamål är det ved. Om träet sågas till virke och byggs in i ett hus som sedan rivs blir allt trä som inte går att återanvända i något annat hus till ved. Alla träslag som växer i norden duger till ved. Alla dimensioner som är grövre än min tumme duger till ved. Någon största tillåtna grovlek finns inte men jag tycker veden blir ohanterlig och opraktisk när diametern går över 50 cm. Fast om veden är gratis och lättillgänglig är grovleken inget hinder
Det är själva definitionen på ved. Trä som inte duger till någonting annat men inte är ruttnare än att det brinner någotsånär rent.
Enda undantagen är trä som är tryckimpregnerat eller målat med blyhaltig färg. Det är inte ved.
När jag behöver ved letar jag antingen i egen skog eller så ringer jag ät någon som äger skog med mycket ved men inte själv eldar och så frågar om jag får röja upp det mot lämplig ersättning. Eller så avtalar jag om att få ta hem ved från någon rivning.
Det är så man skaffar sig ved utanför städerna.
Sedan är det bara arbete kvar innan veden brinner i pannan och ger värme. Arbete som under mina förhållanden ger en hygglig timpenning.