Tack. Jo, jag trivs mycket bra med detta.

Köpte Cumulusen för 150 000 kr, 2007.
I dag är den fortfarande väl underhållen o fungerande, men värd bara 60 000 kr.

Väl värda pengar för mig😇

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Det där med småbarn och tiden beror på barnen. Vissa barn somnar så fort föräldrarna säger godnatt och sover som stockar hela natten. Andra somnar förrän efter flera timmars nattning eller somnar men vaknar flera gånger varje natt. Det gör den tillgängliga tiden väldigt olika för olika föräldrar. Mina barn ville aldrig somna som små. Jag var likadan men i tonåren började jag somna tidigt och vakna tidigt.

Hemmajobb är en bra sak. Det blir några timmar här och där i veckan där man kan kötta på ganska rejält. Ännu bättre är det om man har ett arbete som är prestationsbaserat så när man är klar med det man ska göra för veckan eller kvartalet så är man fri att göra lite annat.

Men det är inte lätt för det

Du får prioritera bort vissa saker. Personligen hade jag bytt vedhantering till en värmepump och dragit ner på självhushållet. Potatis kan man köpa billigt på affären etc.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H heimlaga skrev:
Det är dyrköpt tid. Vedeldning är en av de sjävhushållssysslorna som ger överlägset bäst timpenning i form av pengar som inte behöver betalas. räknade på det för några år sedan...
Min timpenning blev då att jag fick betala ungefär 15kr/timme för att elda med ved istället för luftvärmepump. Och då hugger jag min egen ved från skogen.

Skulle jag ha tillräckligt stora tillgångar på lättillgänglig lövskog så hade jag kunnat sälja min ved för runt 1500kr/kubik och då kunnat börja räkna på en mindre timpenning (runt 150kr före skatt efter egenavgifter).. men jag har för klen maskinpark för att kunna arbeta effektivt nog för att vara där. Bara avskrivningen på min lilla motorsåg kommer att ta åratal att få tillbaka på besparing av uppvärmningen. Det är ju inte riktigt gratis att införskaffa och underhålla en maskinpark för vedhantering.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Min timpenning blev då att jag fick betala ungefär 15kr/timme för att elda med ved istället för luftvärmepump. Och då hugger jag min egen ved från skogen.

Skulle jag ha tillräckligt stora tillgångar på lättillgänglig lövskog så hade jag kunnat sälja min ved för runt 1500kr/kubik och då kunnat börja räkna på en mindre timpenning (runt 150kr före skatt efter egenavgifter).. men jag har för klen maskinpark för att kunna arbeta effektivt nog för att vara där. Bara avskrivningen på min lilla motorsåg kommer att ta åratal att få tillbaka på besparing av uppvärmningen. Det är ju inte riktigt gratis att införskaffa och underhålla en maskinpark för vedhantering.
Jag räknar med att vi sparar 4000 liter eldningsolja i året på vårt vedeldande i två hus. Vi i ett och föräldrarna i det andra.
4000 liter eldningsolja kostar omkring 5500 euro. Det blir då bruttoförtjänsten.

Av det går väl ungefär 1800 euro i året i underhåll och avskrivningar och bränsle. Traktorn och motorsågen och skogskärran och vinschen behövs till annat också men vedarbetet nöter hårt på dem så en betydande del av underhåll och avskrivningar hamnar på veden.

Råvaran är i stort sett gratis. Dels avfall ur egen skog och dels vindfällen och gallringar och röjningsved och rivningsvirke och barkborregranar som jag får gratis. Fast vi kan väl säga 200 euro i året för råvaran så vi har litet marginal. Ibland måste jag betala någon tia traktorlasset för råvaran.

Då blir nettoförtjänsten 5500-1800-200=3500 euro.

Om vi då räknar hur mycket man skall arbeta för att få loss 5500 euro efter skatt och pendlingskostnader och övriga kostnader för inkomstens förvärvande så kan vi räkna med till exempel en nettotimlön på 14 euro. 5500 delat med 14 blir 393 arbetstimmar i året för att köpa olja. Det vill säga 49 arbetsdagar eller två och en halv månad heltid utan glappdagar.

Att arbeta loss till 2000 euro avskrivningar och underhåll tar bara 143 timmar eller 18 arbetsdagar. Knappt en månad heltid utan glappdagar.

Det innebär att vi kan sätta 393-143=350 arbetstimmar eller 43 arbetsdagar det vill säga strax över två månader heltid på veden och ha full timlön för dem.

I praktiken är en stor del av vedarbetstimmarna glappdagar som jag har mellan olika projekt eller när jag har väderförhinder i arbetet och inte kan få någonting från A-kassan för att det bara handlar om någon eller några dagar nu och då och de faller under självrisken. Resten av timmarna är antingen fritid eller tid när min pensionerade far pysslar på hemma på vedbacken. Jag kanske förlorar 10-12 avlönade arbetsdagar i året på grund av veden. Resten är tid som annars hade varit oavlönad.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag räknar med att vi sparar 4000 liter eldningsolja i året på vårt vedeldande i två hus. Vi i ett och föräldrarna i det andra.
4000 liter eldningsolja kostar omkring 5500 euro. Det blir då bruttoförtjänsten.

Av det går väl ungefär 1800 euro i året i underhåll och avskrivningar och bränsle. Traktorn och motorsågen och skogskärran och vinschen behövs till annat också men vedarbetet nöter hårt på dem så en betydande del av underhåll och avskrivningar hamnar på veden.

Råvaran är i stort sett gratis. Dels avfall ur egen skog och dels vindfällen och gallringar och röjningsved och rivningsvirke och barkborregranar som jag får gratis. Fast vi kan väl säga 200 euro i året för råvaran så vi har litet marginal. Ibland måste jag betala någon tia traktorlasset för råvaran.

Då blir nettoförtjänsten 5500-1800-200=3500 euro.

Om vi då räknar hur mycket man skall arbeta för att få loss 5500 euro efter skatt och pendlingskostnader och övriga kostnader för inkomstens förvärvande så kan vi räkna med till exempel en nettotimlön på 14 euro. 5500 delat med 14 blir 393 arbetstimmar i året för att köpa olja. Det vill säga 49 arbetsdagar eller två och en halv månad heltid utan glappdagar.

Att arbeta loss till 2000 euro avskrivningar och underhåll tar bara 143 timmar eller 18 arbetsdagar. Knappt en månad heltid utan glappdagar.

Det innebär att vi kan sätta 393-143=350 arbetstimmar eller 43 arbetsdagar det vill säga strax över två månader heltid på veden och ha full timlön för dem.

I praktiken är en stor del av vedarbetstimmarna glappdagar som jag har mellan olika projekt eller när jag har väderförhinder i arbetet och inte kan få någonting från A-kassan för att det bara handlar om någon eller några dagar nu och då och de faller under självrisken. Resten av timmarna är antingen fritid eller tid när min pensionerade far pysslar på hemma på vedbacken. Jag kanske förlorar 10-12 avlönade arbetsdagar i året på grund av veden. Resten är tid som annars hade varit oavlönad.
Det går väl inte att köpa eldningsolja numera? Det hade vi när jag var barn men jag har inte sett en tankbil för villaolja på år och dag. Man får nog jämföra med eller pellets.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Det går väl inte att köpa eldningsolja numera? Det hade vi när jag var barn men jag har inte sett en tankbil för villaolja på år och dag. Man får nog jämföra med eller pellets.
Jo det finns:

https://villaolja.n.nu/

Är ju mer eller mindre en dieselprodukt..

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Grejen med egen vedsågning, klyvning mm är ju att det är ordentligt betalt, om man jobbar på lite.

R Rejäl skrev:
Jo det finns:

[länk]

Är ju mer eller mindre en dieselprodukt..
Otroligt. 3 kbm olja kostar enligt sidan runt 50000 kr. Det motsvar väl runt 30000 kWh direktverkande el. Elen måste ju bli billigare.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Otroligt
Används till många saker, uppvärmning på byggen vissa dieselmaskiner mm..

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Lite familjelivs-varning på denna tråd, men jag är nyfiken på hur andra löser pusslet.

Förutsättningar
* 2st vuxna, arbetar heltid - gå ner 75%
* Hus 165m² 1923, medel renoveringsbehov
* Ved som uppvärmning (ca 25kubik/säsong) - kasta ut vedpannan
* Tomt 4000m² - låt 3000m2 bli äng
* Enskild väg 1km
* 2st små (1 och 4år)

Utmaningar väg
* Grusa potthål
* Snöröjning - köp in av lämplig granne
* Sköta dikeskanter - köp in
* Serva vagnparken (Traktor, slunga, skopa, slåtter etc etc) - gör dig av med allt, använd pengarna till att betala för vägunderhållet löpande och för installation av värmepump

Utmaningar hus
* Byta panel
* Byta fönster
* Tilläggsisolering (endast 15cm timmer idag)
* Ytskikt - prioritera familjelycka istället för yta
* +Det vanliga (it-support, avlopp, lampor, lufta vatten, vittja musfällor etc)

Utmaningar uppvärmning
* Tillverka 25 kubik ved - som sagt, släng ut vedpannan
* Hämta stock i skogen - Nej
* Hålla efter vedpanna - Nej
* Serva vagnparken (klyvar, kärror, traktor, motorsågar) - Sälj av allt, betala vägunderhåll och renovering med pengarna

Utmaningar självhushåll
* Odla potatis, tomater, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, lök (ca 100m²) - minska till 10kvm odling om du har stort intresse, annars fimpa rubbet och köp grönsaker i affären
* Äpplen, päron, vinbär, plommon, hallon
* Konservera, lägga in - nej
* Tappa björksav - på riktigt?

Utmaningar övrigt
* Laga och serva gräsklippare (Stiga park 2003, byter delar ca 6-7 tillfällen per säsong) - skaffa robotklippare till den mindre delen som du inte låter växa upp till äng.
* Serva och sköta röjsåg & trimmer - hur mycket "sköta" behöver du? Min eltrimmer har inte krävt nåt alls av mig på 3 år.
* Plocka getingbon
* Skrämma iväg grävlingar, sork, vildsvin - skaffa en stor gårdshund?
* Serva och repa 2st personbilar - betala för verkstad?

Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
Redigerar i ditt inlägg. Varsågod, har frigjort cirka 700-1200 timmmar per år för dig.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi har oljeeldning om vi inte eldar med ved. Därför räknar jag med olja. Kilowattimmespriset för olja och el brukar ligga på ungefär samma nivå.

Olja kan man inte tillverka själv. Köpes per liter.

Vedklabbar går att köpa i halvfabrikat, t ex tre meters längder och själv färdigställa. Kostar fritid, men det går att peta sig i naveln samtidigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag antingen undanröjer eller köper mig fri från alla måsten för min fritid är dyrbar och det finns bara ett liv. Fru och tre barn. Båda jobbar heltid. Byggde nytt hus, "eldar" med el, 200m² gräsmatta med robot, städhjälp, fönsterputsning, däckhotell osv.

Vi har haft hus med stort renoveringsbehov, eldat med pellets, stor trädgård osv. Aldrig igen. Mitt största problem just nu är hur jag ska få tätt på en liten läck i bubbelpoolen... men det är ingen panik med det.

Ta in hantverkare som gör de stora sakerna. Byt till värmepump. Skjut på projekten ni inte har tid till. Minska utrymmen för behov av konstant underhåll som tomten. Sen hinner du med saker som att tappa björksav och lägga in konserver som fritidsintresse.

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.