C crunchyfrogg skrev:
Min första tanke; har ni råd/möjlighet att byta ut vedeldningen mot tex bergvärme så gör det. Då får ni självgående uppvärmning av huset och kan ta bort en hel sektion på listan.
Det är dyrköpt tid. Vedeldning är en av de sjävhushållssysslorna som ger överlägset bäst timpenning i form av pengar som inte behöver betalas. Förutom fördelen att ha tillgång till värme också när man är arbetslös eller när det är kristid. Med nutida energipriser har jag nästan samma nettotimpenning i vedskogen och på vedbacken som jag har på bortaarbete.

Trädgårdsodling ger betydligt sämre timpenning än vedeldnig. Höns ger betydligt sämre timpenning än trädgårdsodling.

Ett sätt att rationalisera är att försöka hitta någo bonde i trakten som extraknäcker med snöskottning och som på sin runda kör förbi där man bor. Eftersom han redan har slungan på traktorn och redan sitter i hytten och likväl kör förbi kan man med litet tur få snöskottningen för ett pris som inte ger en någon timlön för att starta egen traktor och skotta snö.

Ett annat sätt är att rationalisera väldigt brutalt gällande gräsmattor och prydnadsbuskar och lövräfsande och grusgångar. Man odlar nästan en familjs årsbehov av grönsaker eller hugger ett halvt årsbehov av ved med ungefär samma årliga tidsåtgång som krävs för att hålla en vanlig medelsvensson-tomt snygg med gräsmattor och prydnadsplanteringar så som folk tror att alla måste ha.
Det räcker med att hålla nere gräset så pass att inte fästingarna tar över och hugga ned sly när sådant växer upp..

Framför allt gäller det att ifrågasätta alla dessa "alla måste göra så" och alla statusprylar som det dräller av i dagens värld.

• Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om man har vedhuggning eller potatisodling som främsta fritidssyssla så är det väl en sak men om man bara gör det för att man tror sig spara pengar (Speciellt om man vill använda sin tid till viktigare saker som sin familj) så lurar man bara sig själv. Köp grönsaker, rotsaker och frukt i butiken.. Vad du gör är att du skapar tid för dina barn och din familj.
Men potatis och rotsaker och frukt är ändå ganska "lättskött".
Vi odlar potatis med målet att det skall räcka till de tre hushåll som är med om det i ca 9-10 månader (därefter brukar dom bli dåliga). Det är inte stor arbetsinsats över året. Framförallt inte nu med lite äldre barn som både är med och sätter potatisen såväl som tar upp den.
Morötter och lök har jag bara tryckt ner i jorden och sen ett par gånger rensat ogräs. Vattna gör jag antingen med spridare eller säger till något barn att göra när det behövs.

Plocka fallfrukt gör barnen till stor del. Fem kronor per hink.

Man måste välja bort och välja rätt och tänka om. Istället för att jag går till gymmet, kanske jag hugger ved eller ordnar något i trädgården. Inte riktigt samma sak, men för en period i livet är det en vettig kompromiss för min del. Istället för att ha streamingabonnemang går vi hela familjen till biblioteket. Barnen är nog gladare över det än om de hade haft obegränsat med netflix och disney. Osv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Flera som tycker att vedeldning är krävande.

Det tycker inte jag. Några veckor om våren i stället för att kuta på gym.

Från typ oktober till mitten av april, består det tunga jobbet med att elda i att bära in två större backar (ibland tre) med ved.
Inga konstlade gymövningar för den moderna människan. Utan äkta produktiv sysselsättning i dryga 5 min per dag.

Enda uppvärmningskällan i bodelen som dessutom ger stor myskänsla.

Nääää, de som inte prövat vedeldning vet inte vad det innebär, bara att det förmodas vara tids- och arbetskrävande. Vanlig eldning t ex morgon resp kväll nu i oktober innebär inlägg varje halvtimme. Under 1.5 till två timmar.
Tar ca 20 sekunder per gång.

Kan även hoppa över, för ugnen avger värme nästan ett dygn.

Enda abret är väl om man skiter i att elda, då blir det kallt.

En hund ligger på ett trägolv framför en tänd vedeldad kamin i ett mysigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Flera som tycker att vedeldning är krävande.

Det tycker inte jag. Några veckor om våren i stället för att luta på gym.

Från typ oktober till mitten av april, består det tunga jobbet med att elda i att bära in två större backar (ibland tre) med ved.
Inga konstlade gymövningar för den moderna människan. Utan äkta produktiv sysselsättning i dryga 5 min per dag.

Enda uppvärmningskällan i bodelen som dessutom ger stor myskänsla.

Nääää, de som inte prövat vedeldning vet inte vad det innebär, bara att det förmodas vara tids- och arbetskrävande.

Enda abret är väl om man skiter i att elda, då blir det kallt.

[bild]
Ja och har man då som jag, nyare panna med stor ack och plats för ca 5m3 ved i pannrummet som man kommer åt genom att backa in kärran i garaget och sen lyfta veden ur kärran och genom en dörr så är själva eldandet minimalt med jobb..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Det viktiga är inte vad vi tycker utan vad ni ser som viktigt och har ekonomi till, det avgör hur ni ska prioritera, dvs välja bort och sluta göra.
Faktiskt omöjligt att ge detaljerade råd utan att känna till er som personer.

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Intressant inlägg. Jag har tänkt ganska mycket på ämnet sen tidigare. Och nej, tiden räcker inte till. Som löneslav på 100% med sex veckors semester, 3 barn, villa, vovve och segelbåt. Och helt ärligt så tycker jag att det suger. När min fru börjar jobba efter en evighet av pluggande så hoppas jag kunna gå ner till 80% och jobba en dag mindre. Alla vet ju hur en tredagars helg känns.. som en evighet jämfört med två dagar. Jag tror att vi kommer att gå mot en framtid där man inte måste jobba 5 dagar i veckan. Alla tyckte nog det var konstigt att helt plötsligt vara ledig två dagar i veckan när ledig lördag kom. Snart gissar jag på att ytterliggare en dag kommer frigöras. Och jag satsar på att starta trenden

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi har nu bott 20år i vårat 1plans hus med källare och en 1500kvm gräsmatta i olika nivåer runt om huset.
När vi installerade Robotklippare för 9år sedan så frågade jag frun vad hon kommer lägga sina 2-2,5 extra timmar i veckan på.
Då kontrade hon med att fråga vad jag gjort med all ”fritid” jag fått sedan 2014 då vi installerade Bergvärme å inte lägger tid i pannrummet och på pelletshanteringen längre…samt för att inte tala om alla timmar Vedhanteringen tog mig de första 3åren i huset.😀

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nääää, de som inte prövat vedeldning vet inte vad det innebär, bara att det förmodas vara tids- och arbetskrävande.
Jag eldar själv med ved och skulle inte köpa ett hus utan eldstad. Samtidigt får man se det från fall till fall: det kan ta mycket tid utan att man tjänar särskilt mycket på det, men det beror på situationen. T.ex vad man har för övrig uppvärmning och om man har egen skog. Hur mycket värderar man möjligheten att värma huset vid strömavbrott, hemtrevnaden med eldsken och en knäppande brasa osv.

Priset på en timme kan variera ganska mycket också. Har man möjlighet att jobba extra med bra OB kanske en helg på jobbet köper ganska mycket färdighuggen ved. Å andra sidan kanske man tycker det är roligt att vara ute i friska luften och stapla ved. Man får tänka efter utifrån sin egen situation, helt enkelt. Om man som TS lider av svår tidsbrist och samtidigt lägger mycket tid på vedhantering kan det nog vara värt att köpa färdigkluven ved, t.ex.

S sinuslinus skrev:
En annan form av starka kvinnor accepterar inte det utan säger ifrån. 😉
Säger ifrån om vad? Att hon inte klarar av vardagen utan hjälp? Men visst, det är hon som bestämmer, säger hon ej att det funkar längre så är hennes ord min lag!

Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Vad är det för värdelöst jobb? När vi ligger borta så är vi bara hemifrån 6 nätter i rad sen ledig en vecka...
Jasså, värdelöst vet jag inte, Skanska är inte så värdelösa. Mig veterligen har även Peab, NCC, Hercules, Pålab mfl exakt samma avtal. Visst finns det andra avtal inom företaget när det kommer till ”under mark” men annars så är avtalen det samma inom majoriteten av företagen när det kommer till t ex. Grundläggning.

Håller med TS, tiden räcker inte till. Och jag väljer att låta tapetsering och annan inomhusrenovering få vänta på sig till förmån för umgänge med barn och aktiviteter som tillför mer avkoppling.
Har också tankar på att leja bort vissa delar. Tiden är en ändlig resurs.

Däremot att klyva och stapla ved, aktiviteter som utövas utomhus är rena rama avkopplingen. Man väljer att göra det när vädret är trevligt och ingenting annan viktigare behöver göras.
En ursäkt för att komma ut i solen och glömma jobb allt annat i livet som stressar. Ofta får man hjälp av yngre förmågor som vill hjälpa till ❤️

• Gilla
Kristian Ask och 4 till
  • Laddar…
RoTe
G Ganescha skrev:
Jasså, värdelöst vet jag inte, Skanska är inte så värdelösa. Mig veterligen har även Peab, NCC, Hercules, Pålab mfl exakt samma avtal. Visst finns det andra avtal inom företaget när det kommer till ”under mark” men annars så är avtalen det samma inom majoriteten av företagen när det kommer till t ex. Grundläggning.
Perfekt för alla som endera inte vill ha familj eller veta av sin familj!

• Arg
G-83
  • Laddar…
S surfarn skrev:
...Jag tror att vi kommer att gå mot en framtid där man inte måste jobba 5 dagar i veckan... .
Ja! Drivmotorn till mycket av det vi utför i vårt lönearbete är onödig konsumtion baserat på mode, fåfänga och nöjeslust.
Handlade det om basala behov som tak över huvudet, mat, skola och omsorg så tror jag det skulle räcka med 2 arbetsdagar i veckan för alla.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja citera bara Kapten Jack Sparrow:
Itś not the problem thatś the problem
itś your attitude to the problem

Man har alltid tid. När din tid tar slut har du inga fler problem.
Tills dess är det bara en fråga om inställning och prioriteringar
I själva verket räcker det om du fixar en grej, det viktigaste .

De flesta har haft det som du, men överlevt. Alla vi som haft dessa år har nog undrat hur vi hann med, vi har alla suttit i den båten

Ett litet konkret tips: Efter att du har sladdat grusvägen och fått bort potthålen och ogrässträngen i mitten; Kör aldrig i samma hjulspår!
Om du använder hela körbanan slipper du djupa spår,. ogräs i mitten och nya potthål, Vägen håller typ 4 ggr längre till nästa fond
Simma lugnt!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Ja citera bara Kapten Jack Sparrow:
Itś not the problem thatś the problem
itś your attitude to the problem

Man har alltid tid. När din tid tar slut har du inga fler problem.
Tills dess är det bara en fråga om inställning och prioriteringar
I själva verket räcker det om du fixar en grej, det viktigaste .

De flesta har haft det som du, men överlevt. Alla vi som haft dessa år har nog undrat hur vi hann med, vi har alla suttit i den båten

Ett litet konkret tips: Efter att du har sladdat grusvägen och fått bort potthålen och ogrässträngen i mitten; Kör aldrig i samma hjulspår!
Om du använder hela körbanan slipper du djupa spår,. ogräs i mitten och nya potthål, Vägen håller typ 4 ggr längre till nästa fond
Simma lugnt!
Haha…jag tar med mig Sparrow-citatet👍
(Arbetar med Verksamhetsutveckling & Change Management)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.