Jag tycker det är jobbigt att bara hinna med vanliga "hushållssysslor" i hemmet, så jag förstår verkligen er med annat o göra att det blir svårt att hinna med...

Nu skrev jag hinna med, men i många fall kanske det snarare handlar om lust och motivation. :)
 
  • Gilla
KaptenMagnus
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Lite familjelivs-varning på denna tråd, men jag är nyfiken på hur andra löser pusslet.

Förutsättningar
* 2st vuxna, arbetar heltid
* Hus 165m² 1923, medel renoveringsbehov
* Ved som uppvärmning (ca 25kubik/säsong)
* Tomt 4000m²
* Enskild väg 1km
* 2st små (1 och 4år)

Utmaningar väg
* Grusa potthål
* Snöröjning
* Sköta dikeskanter
* Serva vagnparken (Traktor, slunga, skopa, slåtter etc etc)

Utmaningar hus
* Byta panel
* Byta fönster
* Tilläggsisolering (endast 15cm timmer idag)
* Ytskikt
* +Det vanliga (it-support, avlopp, lampor, lufta vatten, vittja musfällor etc)

Utmaningar uppvärmning
* Tillverka 25 kubik ved
* Hämta stock i skogen
* Hålla efter vedpanna
* Serva vagnparken (klyvar, kärror, traktor, motorsågar)

Utmaningar självhushåll
* Odla potatis, tomater, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, lök (ca 100m²)
* Äpplen, päron, vinbär, plommon, hallon
* Konservera, lägga in
* Tappa björksav

Utmaningar övrigt
* Laga och serva gräsklippare (Stiga park 2003, byter delar ca 6-7 tillfällen per säsong)
* Serva och sköta röjsåg & trimmer
* Plocka getingbon
* Skrämma iväg grävlingar, sork, vildsvin
* Serva och repa 2st personbilar


Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
Min första tanke; har ni råd/möjlighet att byta ut vedeldningen mot tex bergvärme så gör det. Då får ni självgående uppvärmning av huset och kan ta bort en hel sektion på listan.
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
Bara att erkänna. Det går inte ihop. Vi valde att låna till bättre bil för att slippa ligga i tid och otid och mecka. Samt en med humana service/ reparations kostnader så även om det blir dyrare skapade det mer tid till annat. Vi gick även från ved till pellets. Sen har barnen sysslor och får hjälpa till. Stora grabben går gymnasiet på annan ort och det kostar fläsk men vi har sagt att beroende på var lilgrabben går gymnasiet så ska vi gå ner till 80% både jag och frun för att få ihop livets pussel. Även om ekonomin går neråt så finns tid till annat och det kan det vara värt
 
U
S Staffan-N skrev:
Fyfan för sex och en halv timme sömn. Därav användarnamnet? ;)
Ja jag kompenserar för att sambon oftast sover 9+ timmar.

Kontentan är dock mest att vill man få saker gjort så får man ge sig fan på det och prioritera. Jag sitter på soffan 2-3 timmar på en hel vecka och det är till morgonkaffet på lördag och söndagsmorgonen.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Mycket kloka tankar från er allihopa.
(Kanske inte biten om sociala medier 😂)

Jag är inne på spåret att försöka möta en ev. nedgång i arbetstid med att generera något som klipper inkomstbortfallet.

Tex snöröja åt grannar för att täcka dieselkostnader (som då i sin tur täcker en viss nedgång i arbetstid)
Det negativa är ju att det upptar då ännu mer av den tid jag inte har.

Vi har som målsättning att på sikt kunna sälja produkter eller tjänster, samt att upprätthålla viss beredskap i form av egen förmåga och självhushåll.
Vägen dit är bevisligen lång.

Ungarna är med så gott det bara går här, och vi lägger ned mycket tid för att vara så pedagogiska det går kring verktyg, faror, nytta osv.
Det första jag hade sett över är uppvärmningen... Det kan vara charmigt med vedeldning men det går oerhört mycket tid för att elda dessa vedpinnar... Din tid är värdefull lägg till den i ekvationen med ved som uppvärming så blir det oerhört svårt att ekonomiskt försvara ved som uppvärmingskälla. Dina 25 kubikmeter ved motsvarar ungefär 25000 Kwh och om du använder en värmepump så blir det motsvarande 10-12 Kwh (Lågt räknat) Även om du betalar 2 kronor/Kwh så får inte din ved kosta mer än 20-25000:- i arbetstid, bränsle, underhåll, avskrivningar på maskinpark o.s.v.

Självhushåll är på samma sätt en svår ekvation att räkna hem.

Om man har vedhuggning eller potatisodling som främsta fritidssyssla så är det väl en sak men om man bara gör det för att man tror sig spara pengar (Speciellt om man vill använda sin tid till viktigare saker som sin familj) så lurar man bara sig själv. Köp grönsaker, rotsaker och frukt i butiken.. Vad du gör är att du skapar tid för dina barn och din familj.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Flera av punkterna i TS inlägg är väl ändå ganska löjliga. "Utmaningar självhushåll" - Du vill odla grönsaker och bli självförsörjande samtidigt som du behöver byta panel på huset. Om man ska lägga sig på den nivån kan du få vilken person i hyr-lgh att få 100 viktiga punkter på en lista. Tid är inget problem begränsat till husägare. Det problemet har vi alla. Du får väl säga upp dig från jobbet om du ska hinna med allt du vill.

Ett tips: Sluta skriva sådana här trådar här och ta tag i dina åtaganden.
Jag och forumet tackar för ditt åtagande i att komma med bra tips här i forumet! 😊

Tänkte inte besvara detta, men vill bara klargöra att jag inte jämför mig med någon utan frågade efter tips & trix.
Och angående din sista rad så ger det mig lite sinnesro med bra tips (som ditt 😊) i en tråd som den här, snarare än att inte skriva av mig.
 
Förstår inte riktigt hur jag hinner själv heller men på nåt sätt går det.
Totalrenoverar/bygger till huset, dock strax färdig.
2 små barn, 5,5 och 7 år, en tredje som kommer vilken dag som helst.
En hus till med lägenheter
Heltidsjobb
Nystartat AB vid sidan om
Del i skogsfastighet som vi sköter själva, eldar med ved
Odlar det mesta vi äter själv, förutom den där j*vla pastan..
Allt kött utom korv från egen jakt.

Har förmodligen någon eller några bokstavskombinationer men väljer att se det som en superkraft!
Kan ju tillägga att tid i soffan framför tv existerar inte, heller inga sociala medier förutom BH..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips. Och troligen största tidsvinsten. Skippa vedhanteringen. Installera värmepump/värmepumpar. Luft-luft, djupborra - det som passar din situation bäst. Men hör nog till mångas självbild. Kanske.
Men så gjorde jag. Det var ett lyft.
 
H
Köp bergvärme.
 
Allt detta med att skippa veden, det är väldigt olika hur man har sitt upplägg. Kan ju säga att i mitt fall är det oerhört lite av tiden som går till just den biten. Lite missvisande kanske eftersom jag ändå är i skogen och gallrar. Men om jag tar i överkant så går väl kanske en arbetsvecka till att plocka fram det som ska bli till ved. Sen är det kanske en vecka till i hantering innan det är färdigt att elda. Den andra veckan görs ju på tider på dygnet andra ligger i soffan och/eller sover. Sen själva ledningen, som absolut mest när det är som kallast så är det ju kanske högt räknat 30 min var fjärde dag.. Sprider man det på året så är det kanske 30 min veckan.. Just där är ju inte det stället jag hade sparat mest tid.. Eller pengar..
 
S
G Ganescha skrev:
Prova ligg på trakt hela året om, från sön efm till torsdag efm.
Gäller att han en mycket stark kvinna hemma som ska sköta 2 barn, hämta lämna skola och förskola, handla, laga mat, fotboll, friidrott ja ALLA sysslor som många gör på två. Allt medans jag surar för att fjärrkontrollen till TVn på hotellet saknar batterier 😬
En annan form av starka kvinnor accepterar inte det utan säger ifrån. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.