21 388 läst · 166 svar
21k läst
166 svar
Räcker er tid till?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Man prioriterar samtidigt som det kostar kanske mer initialt i månaden.
4barn, 2 tonåringar och 2 förskola/skola.
Bra jobb med bra löner.
Vi har inte gamla bilar som jag måste ligga o mecka med o fixa, vi har ”nyare” hus där vi slipper lägga all vaken tid på att fixa.
Det kostar absolut men vi har tid över för familj och egentid.
Vänner i liknande situation envisas med att ligga ute och mecka med bilar i ur och skur åtalig timmar per månad samt renovera varenda ledig stund.
Har de tid över? Nej…
De ”tjänar” så mycket pengar på det….. i verkligheten är det snarare tvärtom.
De lägger både mer tid och pengar på att fixa saker än vad vi lägger på sist raden.
4barn, 2 tonåringar och 2 förskola/skola.
Bra jobb med bra löner.
Vi har inte gamla bilar som jag måste ligga o mecka med o fixa, vi har ”nyare” hus där vi slipper lägga all vaken tid på att fixa.
Det kostar absolut men vi har tid över för familj och egentid.
Vänner i liknande situation envisas med att ligga ute och mecka med bilar i ur och skur åtalig timmar per månad samt renovera varenda ledig stund.
Har de tid över? Nej…
De ”tjänar” så mycket pengar på det….. i verkligheten är det snarare tvärtom.
De lägger både mer tid och pengar på att fixa saker än vad vi lägger på sist raden.
Redigerat:
Två heltid + två småbarn innebär att noll tid över. Skaffa en tredje unge så har ni negativ tid över. 😀Skogspromenix skrev:
Vi ber grusåkeriet fixa vägen Snöröjning med traktor. Oftast i panik vid behov, går ganska fort. Syntetisk motorolja i traktorn så startar den utan motorvärmare på morgonen.Skogspromenix skrev:
Om man har slåtter och traktor och sköter dikeskanter är man någon form av bonde. Då ska man inte samtidigt jobba heltid.Skogspromenix skrev:
Du har småbarn. Du skulle fixat det där innan. Hyr in folk för alla stora saker.Skogspromenix skrev:
Köp värmepump. Ved är för pensionärer. Frugan tjatade så vi klöv ca 20 kbm i höstas utifall landet blir strömlöst en vinter. Kommer aldrig att användas. Tog flera dagar.Skogspromenix skrev:
Det hinner man inte. Sättpotatisen kom i jorden i augusti...Skogspromenix skrev:
Plocka och ät som man känner för. Plockade 120 kg äpplen, lät naturen ta hand om resten.Skogspromenix skrev:
Senast jag servade åkgräsklipparen skar motorn. Jag ska inte serva igen.Skogspromenix skrev:
Den vanliga gräsklipparen är någon kines. 15 år gammal. Startar allltid. Inget underhåll på tio år, men i år fick jag byta en gummiblåsa.
Trimmern gick sönder för tio år sedan. Ligger i delar sedan dess. Getingar lurar man bort med papperspåsar uppsatta som jättebon. Grävlingar skrämner jag bort genom att springa efter. Bilarna är numera förmånsbilar.Skogspromenix skrev:
Det gör man inte.Skogspromenix skrev:
Ska ni jobba så mycket som ni gör hemma ska ni gå ner i tid.
Självhushåll är kostnad i tid istället för pengar.
Ved är kostnad i tid istället för pengar.
Renovering i egen regi är kostnad i tid istället för pengar.
Så välj om du vill jobba och köpa mat, ved och hantverkare eller om du vill gå ner i tid.
Prioritera sen. Nya ytskikt med brist på tid och barn? Nej, vänta. Och så vidare.
Hitta glädjen i livsstilen ni valt. Inte ha kakan och äta den, det funkar inte mer än en kort tid innan allt kraschar vilket inte är värt det.
Självhushåll är kostnad i tid istället för pengar.
Ved är kostnad i tid istället för pengar.
Renovering i egen regi är kostnad i tid istället för pengar.
Så välj om du vill jobba och köpa mat, ved och hantverkare eller om du vill gå ner i tid.
Prioritera sen. Nya ytskikt med brist på tid och barn? Nej, vänta. Och så vidare.
Hitta glädjen i livsstilen ni valt. Inte ha kakan och äta den, det funkar inte mer än en kort tid innan allt kraschar vilket inte är värt det.
Själv är jag inte rädd för att jobba, men att vara löneslav och samtidigt se att man skulle kunna skapa lika mycket värde genom att reparera, fixa, hyra ut.... Det börjar kännas mer och mer fel.
På den tiden då många på riktigt hade liten gård med självhushållning hade inte båda vanligt jobb utöver gården. Många var till och med småbönder på heltid med lite ströjobb vid sidan om.
Så nej, man kan inte förvänta sig att få ett sådant pussel att gå ihop. Hela poängen med självhushåll, egen ved, eget arbete vid renovering m.m. är att behöva mindre pengar och därmed kunna förvärvsarbeta mindre, men det sparar inte tid sammanlagt. Småbruk är ineffektivt och arbetskrävande.
Så nej, man kan inte förvänta sig att få ett sådant pussel att gå ihop. Hela poängen med självhushåll, egen ved, eget arbete vid renovering m.m. är att behöva mindre pengar och därmed kunna förvärvsarbeta mindre, men det sparar inte tid sammanlagt. Småbruk är ineffektivt och arbetskrävande.
Tips ang nattskräcken, väck barnet lite lätt ca 30 min innan nattskräcken normalt kommer och låt hen somna om direkt igen. Stör REM cykeln som framkallar nattskräcken.F Fideliox skrev:Jag har 2 småbarn och heltidsjobb så nej, tiden räcker absolut inte till. Ibland kan jag ångra att vi köpte hus samtidigt som vi skaffade barn. Och har man väl tid så har jag knappt ork. Blir så med 3 års sömnbrist..
Nu väntar 2 timmars nattning. Om 3h vaknar den ena upp och blir hysterisk och skriker en timme, nån slags nattskräck. Den andra vaknar var tredje timme.
Tyvärr ovanligt med mindre än 100% i min bransch. Frugan är arbetslös så har inte råd att gå ner även om det gick.
Funkade klockrent för oss, hällre ett "pappa är det morgon? " än avgrundsvrål och panik.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 854 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 854 inlägg
Skrota Tv och forum/sociala media.
Typisk dag för mig
0530 vaknar
0600 åker till gymmet
0745 anländer på jobbet
1700 anländer hemma och börjar laga mat
1745 äter mat med familjen
1830 börjar nattning av minstingen 6mån
1930 börjar snickra på huset, fixa i trädgården osv.
2230 äter en macka och tar en dusch
2300 sovdags
Saker som låter allt för djövligt typ lövblås ute eller lackfräsa golv får bli på helgerna. Familjen verkar klara av att sova trots cirkelsåg och skruvknack på ovanvåningen . Har en sambo som är föräldraledig som tar hand om barnen nattetid och jag få sova. Hon fixar ju också handling, städning och tvättning dagtid.
Typisk dag för mig
0530 vaknar
0600 åker till gymmet
0745 anländer på jobbet
1700 anländer hemma och börjar laga mat
1745 äter mat med familjen
1830 börjar nattning av minstingen 6mån
1930 börjar snickra på huset, fixa i trädgården osv.
2230 äter en macka och tar en dusch
2300 sovdags
Saker som låter allt för djövligt typ lövblås ute eller lackfräsa golv får bli på helgerna. Familjen verkar klara av att sova trots cirkelsåg och skruvknack på ovanvåningen . Har en sambo som är föräldraledig som tar hand om barnen nattetid och jag få sova. Hon fixar ju också handling, städning och tvättning dagtid.
"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet..."
Nej, man hinner inte med allt som man tycker behövs. Man får prioritera det som är akut helt enkelt.
Har två barn (nu 18 och 20), hus 205 m2, 2400 m2 tomt, 90 m skaftväg. Jag och frun har alltid jobbat 100% då vi inte varit FL. Att gå ned i tid kan ibland tendera till att man bara får mindre tid att göra samma jobb, men det beror förstås på bransch. Och visst har det under perioder varit kämpigt men det viktigaste har ändå varit att fokusera på barnen och vara en närvarande förälder. Det senare inbegriper givetvis att skippa sociala medier.
Nej, man hinner inte med allt som man tycker behövs. Man får prioritera det som är akut helt enkelt.
Har två barn (nu 18 och 20), hus 205 m2, 2400 m2 tomt, 90 m skaftväg. Jag och frun har alltid jobbat 100% då vi inte varit FL. Att gå ned i tid kan ibland tendera till att man bara får mindre tid att göra samma jobb, men det beror förstås på bransch. Och visst har det under perioder varit kämpigt men det viktigaste har ändå varit att fokusera på barnen och vara en närvarande förälder. Det senare inbegriper givetvis att skippa sociala medier.
Mina barn är lite äldre än dina iofs, men inte så mycket. Detta är den enda sociala plattform jag använder. Jag har varken X/Twitter, Facebook, Instagram, TikTok eller någon av de andra. Sedan blir det inte så mycket TV heller. Men nog lägger jag 30 min här om dagen i snitt, det finns mycket information att plocka upp. Senast igår lärde jag mig hur jag skall få loss spjället i min kamin av en tråd här i forumet. Har inte hunnit testa än dock. Har istället programmerat styrning/övervakning av badtunnan jag bygger ikväll. Skrev dessutom lite kod för att fördela energiförbrukningen från de två laddboxarna på separata mätare så att jag vet hur mycket el vardera bilen drar.Cruzze skrev:
Har inte heller några andra plattformar än BH och 30 min om dagen är väl min dos också. Yngsta dottern hänger dock på TikTok i princip hela tiden, men hon sköter ändå det hon behöver göra.pacman42 skrev:Mina barn är lite äldre än dina iofs, men inte så mycket. Detta är den enda sociala plattform jag använder. Jag har varken X/Twitter, Facebook, Instagram, TikTok eller någon av de andra. Sedan blir det inte så mycket TV heller. Men nog lägger jag 30 min här om dagen i snitt, det finns mycket information att plocka upp. Senast igår lärde jag mig hur jag skall få loss spjället i min kamin av en tråd här i forumet. Har inte hunnit testa än dock. Har istället programmerat styrning/övervakning av badtunnan jag bygger ikväll. Skrev dessutom lite kod för att fördela energiförbrukningen från de två laddboxarna på separata mätare så att jag vet hur mycket el vardera bilen drar.
Jag har begränsat ”skärmtid” för sociala medier inkl byggahus i mobilen till två timmar om dagen 😄 Ibland tar tiden slut redan på natten pga sömnproblem (nej det hjälper inte att ”lägga undan mobilen”, ofta har jag försökt somna/somna om i en timme eller mer innan jag tar fram mobilen) och då stänger jag av begränsningen den dagen.
Barnfri, så jag får surfa hur mycket jag vill. Jobbar dessutom deltid. Resten av tiden går åt till renovering, trädgård, alldeles för många hobbies, försöka träna lite ibland och nu under senaste tiden att läsa på om ADHD (som skulle kunna förklara i stort sett allt av ovanstående).
Barnfri, så jag får surfa hur mycket jag vill. Jobbar dessutom deltid. Resten av tiden går åt till renovering, trädgård, alldeles för många hobbies, försöka träna lite ibland och nu under senaste tiden att läsa på om ADHD (som skulle kunna förklara i stort sett allt av ovanstående).