G
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Lite familjelivs-varning på denna tråd, men jag är nyfiken på hur andra löser pusslet.

Förutsättningar
* 2st vuxna, arbetar heltid
* Hus 165m² 1923, medel renoveringsbehov
* Ved som uppvärmning (ca 25kubik/säsong)
* Tomt 4000m²
* Enskild väg 1km
* 2st små (1 och 4år)

Utmaningar väg
* Grusa potthål
* Snöröjning
* Sköta dikeskanter
* Serva vagnparken (Traktor, slunga, skopa, slåtter etc etc)

Utmaningar hus
* Byta panel
* Byta fönster
* Tilläggsisolering (endast 15cm timmer idag)
* Ytskikt
* +Det vanliga (it-support, avlopp, lampor, lufta vatten, vittja musfällor etc)

Utmaningar uppvärmning
* Tillverka 25 kubik ved
* Hämta stock i skogen
* Hålla efter vedpanna
* Serva vagnparken (klyvar, kärror, traktor, motorsågar)

Utmaningar självhushåll
* Odla potatis, tomater, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, lök (ca 100m²)
* Äpplen, päron, vinbär, plommon, hallon
* Konservera, lägga in
* Tappa björksav

Utmaningar övrigt
* Laga och serva gräsklippare (Stiga park 2003, byter delar ca 6-7 tillfällen per säsong)
* Serva och sköta röjsåg & trimmer
* Plocka getingbon
* Skrämma iväg grävlingar, sork, vildsvin
* Serva och repa 2st personbilar


Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
Det är väl en fråga om prioriteringar som alltid.
 
  • Gilla
Minski och 3 till
  • Laddar…
Snart 70. Lämnade arbetslivet som lärare vid 62 och ett halvt. Blev lyckligtvis utlöst efter 32 år hos samme arbetsgivare.

Trodde inte att jag skulle få mindre att göra. Och det stämmer ju på sätt och vis.

Men nu kan jag planera egna jobben med hus, båt, bilar, stuga maskiner, vedhantering o s v.
Mindre avbräck i detta p g a av ett tvingande lönejobb.

Kan väl ha 10 aktiva år kvar, som jag ska förvalta väl.

Närmaste är bl a fortsatt älgjakt denna säsong, titta över skoter, snöslunga och minst 2 bilar.

Har typ två årsveder än så länge, så på den fronten är det lugnt.

Får väl hemkört ca 20 m3 till våren att såga o klyva. Siktar alltid på att ha en årsved vilande i reserv.

Ska måla halva timmervillan till sommaren. Det är i vart fall målet.

Troligtvis segla på Vänern en 19:e
säsong. Ligger ute ca 70 nätter om året.

Ja, ja... Det är inte synd om mig, även om jag inte är rik i kronor räknat.

Skiter det sig ordentligt hyr vi en lägenhet, säljer huset och köper en
mindre husbil.

Ger inte upp så lätt...😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Marmei och 4 till
  • Laddar…
F
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Lite familjelivs-varning på denna tråd, men jag är nyfiken på hur andra löser pusslet.

Förutsättningar
* 2st vuxna, arbetar heltid
* Hus 165m² 1923, medel renoveringsbehov
* Ved som uppvärmning (ca 25kubik/säsong)
* Tomt 4000m²
* Enskild väg 1km
* 2st små (1 och 4år)

Utmaningar väg
* Grusa potthål
* Snöröjning
* Sköta dikeskanter
* Serva vagnparken (Traktor, slunga, skopa, slåtter etc etc)

Utmaningar hus
* Byta panel
* Byta fönster
* Tilläggsisolering (endast 15cm timmer idag)
* Ytskikt
* +Det vanliga (it-support, avlopp, lampor, lufta vatten, vittja musfällor etc)

Utmaningar uppvärmning
* Tillverka 25 kubik ved
* Hämta stock i skogen
* Hålla efter vedpanna
* Serva vagnparken (klyvar, kärror, traktor, motorsågar)

Utmaningar självhushåll
* Odla potatis, tomater, paprika, gurka, sallad, kål, morötter, lök (ca 100m²)
* Äpplen, päron, vinbär, plommon, hallon
* Konservera, lägga in
* Tappa björksav

Utmaningar övrigt
* Laga och serva gräsklippare (Stiga park 2003, byter delar ca 6-7 tillfällen per säsong)
* Serva och sköta röjsåg & trimmer
* Plocka getingbon
* Skrämma iväg grävlingar, sork, vildsvin
* Serva och repa 2st personbilar


Hur i hela friden hinner man med?
Man kommer hem, käkar. Badar ungar och nattar dem. Sen är klockan 20:00?
Jag får inte ihop det.

Har ni några tips?
Jag har 2 småbarn och heltidsjobb så nej, tiden räcker absolut inte till. Ibland kan jag ångra att vi köpte hus samtidigt som vi skaffade barn. Och har man väl tid så har jag knappt ork. Blir så med 3 års sömnbrist..

Nu väntar 2 timmars nattning. Om 3h vaknar den ena upp och blir hysterisk och skriker en timme, nån slags nattskräck. Den andra vaknar var tredje timme.

Tyvärr ovanligt med mindre än 100% i min bransch. Frugan är arbetslös så har inte råd att gå ner även om det gick.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Byggde nytt för att det skulle vara underhållsfritt och praktiskt. Vilket det är, så känns helt rätt. Men har ändå ingen tid över :D

Barnen varav en 3 år och en på 4 månader tar all tid.

Är väldigt glad över att vi påbörjade bygget när vi gjorde, för det hade aldrig varit aktuellt att ge sig an ett sådant projekt i nuläget.
 
Och jodå.... Här finns 5 barn och 7 barnbarn...

När barnen var hemma, så var de engagerade sysslorna i vart fall innan tonåren.

Kan väl säga att det var fullt skubb. Konstigt att man han med allt ändå.
 
Nope!

Båda jobbar 80% och en jobbar hemma och en cykelpendlar 20-25min enkel väg.
Två barn (3,5 resp 7år) där enda aktiviteten är simskola för minsta.
De få timmarna man har efter man nattat barnen räcker inte till så fantastiskt mycket (fylla diskmaskinen, beställa mat, städa osv).

Hur andra orkar med heltidsjobb och 2-3 aktiviteter per barn förstår vi inte alls. 😳

Ändå är vi komplett dumma i huvudet och vill ta över en släktgård 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
PalomaG och 1 till
  • Laddar…
Nu har ni alla olika förutsättningar. Men på min arbetsplats är det normala att båda i familjen jobbar heltid trots att man ligger högt nog att betala statlig skatt. Och sen knorras det att pusslet är stressigt.

Att man inte går ner i tid i det läget har jag väldigt svårt att förstå. Men det är klart, går ju inte ha två nya bilar och nästan åttasiffrigt huslån om man går ner i tid. :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En liten kommentar. Nästan OT.

Köpte i dag en 9-5 Vectra för 12 000 kr.
Bra underhållen. Håller på att fixa diverse fel för 5 000 kr.

Förhoppningen är att kunna sälja den om 3 - 4 år för typ halva inköpspriset.
Åker billigt ca 6000 mil.

Inte ens en sprak ny elbil skulle kunna bli billigare totalt att äga för mig.

Med detta menar jag att jag vägrar gå in i lånefällan till vad som än blir lånedyrt eller bara dyrt.

Allt är så hajpat nu för tiden. Alla ska vara med på tåget.

Och håll med mig. Det går att leva billigt och pengaeffektivt, även om man inte har guld i påsen.

- Själv är jag övertygad om att det går att få tiden att räcka till för en hel familj. Handlar mycket om vilka krav och möjligheter man har.

BT
 
Redigerat:
  • Gilla
PalomaG och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag omvänt problem.
Jobbar heltid natt, så är ledig varannam vecka.
Har fullt upp mef att lyckas fylla tiden mef sysslor mefan dottern är i skolan och frun jobbar
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nu har ni alla olika förutsättningar. Men på min arbetsplats är det normala att båda i familjen jobbar heltid trots att man ligger högt nog att betala statlig skatt. Och sen knorras det att pusslet är stressigt.

Att man inte går ner i tid i det läget har jag väldigt svårt att förstå. Men det är klart, går ju inte ha två nya bilar och nästan åttasiffrigt huslån om man går ner i tid. :)
Är man två högavlönade så har man ju råd att köpa in i princip allt underhåll som TS ska hinna med, så kan man ägna sig åt annat istället. "Men skattekilen!" Kanske någon tänker, men man måste också räkna in kostnader och tid att underhålla en egen maskinpark, samt inneffektiviteten i småskalig produktion.
Själv odlar jag grönsaker, plockar äpplen och brygger cider mm. men bara för att det är själavårdande. Kostnaden för mig att producera en flaska vill jag inte tänka på...Det hade nog blivit riktigt fin champagne om jag lönearbetat timmarna istället.
 
3 barn varav minsta föddes samma vecka vi gjorde plattan till nytt hus.

Tanken var att huset ska kräva nästan noll i underhåll fram tills barnen är stora.

Närheten till jobb och varsin bil gör att jag har 2 minuter till jobbet och frugan har 7 minuter.
När vi jobbar som längst är jag hemma 16:02 och frugan 16:25 om barnen ska hämtas.
Fredagar är vi hemma kl 13-14 och aldrig helgjobb.

Frugan jobbar inom skola och har 8v sommarlov samt höst, påsk, jul och sportlov samt att minst 2 dagar i veckan hinner hon veckohandla och fixa mat till jag är hemma.
Jag brukar ha 8-10v ledigt per år.

Men just att kunna ha två heltidsjobb med 3 barn och ändå börjar kvällen (när mat och disk mm är fixat) är mellan 16:30 och 17:00 är enormt tidssparande.

Lider med de som jobbar till 17-18 och har en timme resa dessutom. Kanske klockan blir närmare 20 innan mat och allt är fixat. Då finns det ingen tid kvar.
 
Som många skrivit innan, prioritering.
Vi bor på en gård med allt vad det innebär i underhåll på byggnader. 2 barn 4 och 7 år. Vi har hund, två hästar, stallkatt och en bunke höns. En grävmaskinist(egen företagare) samt en förskollärare.

Innan vi fick barn renoverade vi mycket och grejade mycket med trädgård och djuren.

Nu har till och med jag insett att vi gör det som är nödvändigt och hinner vi med mer är det bonus. Den här semestern bytte jag hängrännor och stuprör på stall och loge samt målade stall och loge. Jag har satt som mål att jag ska ha en effektiv veckas arbete på semestern, helst första veckan. Utöver det blir det småfix och resten av tiden vill vi göra saker tillsammans. Vi reser inte mycket utan kan nöja oss med en promenad i skogen eller en cykeltur för att bada. En resa på ett par nätter brukar det bli annars dagsutflykter.

Min hobby är att titta på Rögle(hockey), jag har sen 20 år tillbaks säsongskort och följer alla hemmamatcher på plats. Fruns är hundträning samt hästar.

Våra veckor ser, för nuvarande, ut såhär:
Mån. Frun tränar(sig själv utan hund).
Tis. Hockey. På plats eller på tv vid bortamatch.
Ons. Musikskola 7-åringen.
Tor. Simskola 7-åringen. Hockey för mig.
Fre. Dans 7-åringen.
Lör. Gymnastik och simskola 4-åringen(båda på förmiddagen. Hockey för mig.
Sön. Frun tränar sök med hunden.

Detta kan verka vansinnigt för många men vi tycker att det fungerar ganska bra och både jag och frun ger avkall på våra saker om det kör ihop sig. Vi har mina föräldrar ett par minuter bort och får hjälp med skjuts till aktiviteter och barnpassning där om det behövs. Skolan går naturligtvis före aktiviteter.

Efter denna oerhört långa rant vill jag säga att det går att få ihop det men man måste sänka ambitionsnivån och inte bry sig om att andra gör på annat sätt.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Sällan har jag blivit så "lycklig" av en tråd här på BH.

- Fru och 2 barn (4 & 1,5)
- Bägge jobbar 100%
- Jag har 1h & 15min enkel väg till kontoret (frugan me, men hon jobbar hemifrån 3 dagar i veckan)
- Hus 190kvm (1972/2006/2022) Japp... Vi byggde ut med ca 90kvm medan älsta barnet då var ca 2år... klart innan nästa kom. Hur f-n vi löste (orkade) detta kan jag i dagsläget inte förstå.

En normal arbetsdag går jag upp 05.15, väcker barnen 05.45 resp. 06.00.
06.15 åker vi 1,5mil till förskolan för lämning kl 06.30... är på kontoret kl 07.45...

Slutat 17.00 så är hemma ca 18.15 (frugan hämtar barnen vid 16.00)
1h med barnen innan läggdags... DÅ äter jag ca 20.00...

Sedan e det "tack å hej" för mig i soffan vid 21.00...

Vardagar hinner man absolut inget!
Precis som TS sa... tvätt, disk, förbereda för dagen därpå...

Detta resulterar ju i att helgerna skall "maximeras"... ett ända tips jag kan ge är PLANERING.

Alla mina egna hobbys har pausats... inte för att jag "måste" utan för att jag helt enkelt inte orkar 😞

Men som någon sa tidigare i tråden... man gör det som är absolut nödvändigt känns det som... I alla fall under denna perioden i livet. Föreställer mig att det skall bli "bättre" med tiden 😀

Tur att jag är en rutinmänniska och att jag älskar mitt familj och mitt jobb.

Jag kan verkligen förstå att denna fas är jobbig för många att ta sig igenom. För det kan tära på en på ett sätt som man inte förstår om man inte varit där.

Jag ska verkligen följa denna tråd och säga in ALLA tips jag kan få 😀

Vi är starka tillsammans 😉
 
  • Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
Jag har liknande situation som många i tråden och det är tufft .

Jag lyckas hyfsat med renoveringar etc och nyckeln för mig är:

1. Ta bort nästan alla tv . Kollar ”bara” nyheterna samt på film med barnen och eller frugan . Att slökolla går helt bort .
2. Har inte FB eller annat , det äter tid och för mig är det waste .
3. Gör klart alla projekt jag startar innan jag börjar nåt nytt projekt . 100% strikthet gäller för mig .
4. Dela upp alla projekt i mindre delar och planera och gör lite lite varje dag / nästan varje dag . Lyckas jag spackla 1 hål är jag lite närmare målet .
5. Ta perioder där inget projekt sker utan enbart vila.
6. Bromsar fugan som gärna vill gasa och starta ny projekt hela tiden .

Ska jag sammanfatta det med två ord tro jag dessa passar bäst in: disciplin och planering
 
  • Gilla
PalomaG och 2 till
  • Laddar…
Har också två småbarn (5 & 2), funderar på hur mycket det faktiskt hjälper att gå ner i arbetstid?

När jag är själv med barnen kan det ta typ 2 timmar att bara plocka ur diskmaskinen, inte så att jag direkt får loss nån betydande tid bara för att jag går ner på tex 80%
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.