Njaue. Deras naturliga habitat är nog i skärningen mellan kulturmark/jorbruksmark och skog (ganska nära bebyggelse)... Ute i gammal skog/urskog finns det inte särskilt mycket rådjur.
Det borde väl fungera med samma argument som i vargtrakter... Rådjuren var på plats först och vill ni bygga och bo på deras revir och inte odla mat åt dem är det erat ansvar att hägna in era tomter.
/ATW
Det borde väl fungera med samma argument som i vargtrakter... Rådjuren var på plats först och vill ni bygga och bo på deras revir och inte odla mat åt dem är det erat ansvar att hägna in era tomter.
/ATW
Ja, en vargdebatt! Hurra, det var länge sedan. Men jag är besviken, ordet" 08" eller "stockholmare" nämndes inte en enda gång?
Den dagen rådjuren i Sverige inte utgör en livskraftig stam är jag för fridlysning. Men det är nog 100ggr mer än vad som krävs för det just nu. Till stor del beroende på att antalet vargar, lodjur och rävar hålls nere av jägare...
Den dagen rådjuren i Sverige inte utgör en livskraftig stam är jag för fridlysning. Men det är nog 100ggr mer än vad som krävs för det just nu. Till stor del beroende på att antalet vargar, lodjur och rävar hålls nere av jägare...
Jag föreslår naturliga bekämpningsmedel,
Inte varg i första hand utan räv
Annars är ju nallebjörnar söta.
Inte varg i första hand utan räv
Och rävar är väl tillräckligt söta för att få finnas?Wikipedia skrev:
Annars är ju nallebjörnar söta.
Har också funderat på det där med rådjuren, FÖRRA vintern när det var mycket snö och kallt hade jag väldigt mycket rådjur på besök i trädgården.
Jag har två Thjua granar som är rejält tjocka och välväxta, drygt fem meter höga,
Där åt rådjuren upp allt ungefär en meter upp från marken runt hela trädet, Det ser inte klokt ut, helt avskalat.
Varje gång jag såg rådjuren i fönstret så försökte jag gå ut och skrämma bort dom med det hjälpte ju föga, Då var dom bara där på nätterna och åt istället.
Jag trodde att träden skulle återhämta sig och att det skulle växa ut men nu ser det ut som om träden skulle vara på väg att dö.
Bredvid dessa Thjua står ett par välväxta sockertoppgranar men dom har dom lustigt nog inte rört, Inte lika goda tydligen.
Det underliga är att den gångna vintern har jag inte sett av rådjuren överhuvudtaget. Men det har ju inte varit så mycket snö och inte heller så kallt.
Tråkigt att dom förstör...
Jag har två Thjua granar som är rejält tjocka och välväxta, drygt fem meter höga,
Där åt rådjuren upp allt ungefär en meter upp från marken runt hela trädet, Det ser inte klokt ut, helt avskalat.
Varje gång jag såg rådjuren i fönstret så försökte jag gå ut och skrämma bort dom med det hjälpte ju föga, Då var dom bara där på nätterna och åt istället.
Jag trodde att träden skulle återhämta sig och att det skulle växa ut men nu ser det ut som om träden skulle vara på väg att dö.
Bredvid dessa Thjua står ett par välväxta sockertoppgranar men dom har dom lustigt nog inte rört, Inte lika goda tydligen.
Det underliga är att den gångna vintern har jag inte sett av rådjuren överhuvudtaget. Men det har ju inte varit så mycket snö och inte heller så kallt.
Tråkigt att dom förstör...
Redigerat:
I vår trädgård har vi igelkottar, rådjur och en massa fåglar (i april räknade jag till 23 olika fågelarter). Mycket trevligt med en levande trädgård. Grannen t.ex. har klippt gräset som en golfplan och inte ett enda löv finns i hans trädgård. Det tycker jag är en död trädgård, men vissa vill ju ha det helt sterilt. Smaken är ju som bakenKnockOnWood skrev:Det låter brutalt och faktiskt som ett avskyvärt handlande.
Här där jag bor ser vi rådjur dagligen, det är en liten flock på tre djur, kanske mamma och två vuxna "barn" som håller ihop sedan ett par år.
Gör de någon skada? Nej.
Hur "bekämpar" man dem? Sätt inte tulpanlökar.
Jag avstår hellre från tulpanerna än från rådjuren.
Ska se om jag inte har en bild också...
Från november 2010:
[bild]
Från igår:
[bild]
Och bilden jag gillar bäst, haren som betar tillsammans med hönsen:
[bild]
Allt fotograferat från huset jag bor i![]()
Mina fyrfota "vänner" käkde upp nästan hela den nyplanterade Tujja- häcken innan jag köpte ett medel som heter Tricogarden (finns bla. på Granngården) löste upp detta (flytande fårtalg, luktar minimalt) i vatten enligt beskrivningen och spreyar på buskarna första veckan i månaden. Nu går Rådjuren stora omvägar runt min tomt. 
Den stora anledningen till "explosionen" av rådjur under slutet av 80-talet och framåt var att rävstammen decimerades till ett minimum under skabbåren på 80-talet. Räven är den främsta predatorn på rådjurskidd.
Hur kommer det sig då att vi fortfarande har en stor rådjursstam trots att rävstammen har återhämtat sig?
Jo, därför att rådjuren har delat upp sig i två stammar enligt forskarna, en skogslevande och en urbant levande och den sistnämnda är inte lika utsatt för predation av räv.
Hur kommer det sig då att vi fortfarande har en stor rådjursstam trots att rävstammen har återhämtat sig?
Jo, därför att rådjuren har delat upp sig i två stammar enligt forskarna, en skogslevande och en urbant levande och den sistnämnda är inte lika utsatt för predation av räv.
Låter som att du är nära lösningen på problemet, skaffa bättre kofångare och sluta bromsa :wow:Dalbotös skrev:Rådjur är ett svärord för mig....
Det största problemet är inte att de knaprar i sig blommor, äter upp allt i trädgårdslandet eller tömmer fåglarnas matstation på vintern. (Seriöst, vem har någonsin hört talas om att rådjur käkar solrosfrön???)
Nej det största problemet är att de lider av grav depression hela bunten och vill på alla sätt ta livet av sig. Rekordet hittills är 13 inbromsningar på 1,5 mil. Alltså 13 gånger jag måst slänga mig på bromsen för att en rådjursjävel velat bli grillsmycke. Att personen med jakträttigheterna här bara vill jaga älg och att grannen häller ut en traktorskopa havre bakom ladugården varannan dag hela vintern hjälper ju inte direkt.![]()

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi behöver alltså urbana rävar.TechMark skrev: