När vi flyttade 2007 köpte vi en förfärliga massa varor på ett byggvaruhus. när vi stod och diskuterade hur dessa varor skulle fraktas hem insåg vi att att det nog faktiskt vore mycket bra med ett eget släp. Vi köpte ett på direkten med vilket vi transporterade hem våra varor. Det ångrade vi aldrig. Användes nästan dagligen. Förstår inte hur vi skulle klarat oss utan det. Vi körde möbler, kartonger, byggvaror, redskap, ved till öppna spisen, byggavfall, vanligt skräp och trädgårdsavfall. Ett år senare sålde vi släpet och fick nästan precis tillbaka lika mycket som vi hade gett för det. Det är bra andrahandsvärde på nya släp.
Att hyra blir en dålig affär. Dessutom är man ofri med tider som ska passas för återlämning mm. Ditt eget släp kan du ju lasta på och av i din egen takt.
Släp rekommenderar jag. Inte så kul att ha byggavfall inne i bilen t ex..
Ett släp sopar du lätt av. Kan till och med spolas.
Detta är mina erfarenheter
Lycka till!
Hälsningar
Marilyn
 
Har samma erfarenhet som Mats T.
Jag köpte mig en gammal golf Caddy för 4500 kr under tiden jag byggde.
Sålde den 1 år senare för 10000 till en bonded^_^b

Det är klart underskattat med en pickup som andrabil.
 
Utan tvekan, dragkrok !!
Du kommer behöva den ofta så länge du har hus.
 
jenni_dahlkvist skrev:
Om du inte ska bygga huset själv behöver du kanske inte ta i så mycket. Förstår att det behövs om man själv gör mycket arbete.

Man måste inte ha släp bara för att man har hus och trädgård. Vi byggde hus 2008 (mha byggfirma) sedan dess jobbar vi med att bygga upp trädgården. Inte någon gång har vi hyrt släp eller lastbil. Till trädgården har vi beställt mycket på en gång och sedan fått det hemkört totalt kanske vi betalt 2000-3000 på dessa transporter. Annat kör vi i kombin. Klart att det skulle varit praktiskt ibland, men inget abolut nödvändigt.

Sedan kanske det finns andra anledningar (som mc:n) till att man vill skaffa det. Tänkte att detta inlägg kanske kan bidra till en helhetssyn, dumt att förköpa sig :)

Mvh Jenni
Kanske inte en helt relevant jämförelse.

Att flytta in i en liten prefab turn-key är ju under dom första åren som att flytta in i en studentlya (nästan). Vänta bara några år då trädgården växt upp och det börjar bli dags att renovera. Då är släpan ett måste.:)

. I övrigt så tycker jag nog att man ska se på frågeställningen mer typ...
"behöver jag komplettera min bil o släp ned en PickUp?"
 
En av de bästa investering vi har gjort är en 4P Inline XL, kåpsläpvagn som är 4,27m lång. Vi kör snöskoter på vinter så det var därför vi köpte den. Men den är helt perfekt när man köper virke. Spelar ingen roll väder bara o kasta på virket stänga kåpan o åka. Sen när vi flyttade till vårat hus var den oxå helt oumbärlig. Har en liten obromsad vagn utan kåpa oxå men den står mest. Lycka till!
 
Utan tvekan dragkrok och rejäl släpvagn.
Tänk på att vagnen måste rymma skivmateriel av standardstorlek, dvs minst 130*250cm.
En annan viktig sak att komma ihåg är att det är totalvikten i registreringsbeviset som bestämmer om du får dra den med bilen och B-kort, så har du en för stor vagn så får du inte dra de ens om den är olastad.
 
Jag fraktar både byggprylar och motorcyklar (åker också bana en del).

Jag gillar noll underhåll och låga löpande kostnader.

Köpte nytt släp 4P 4610 (flakmått 160x300) med alukåpa 2007.

Totalvikt 1000kg, lastvikt ca 750.

Jag kan inte tänka mig en mer flexibel lösning som dessutom är kostnadseffektiv.

Dragkroken köper du på www.ebay.de , frakten kostar minimlat från Tyskland.

/Stefan M
 
Dragkrok är absolut ett måste.

Övriga beror på utrymme och ekonomi. Vi anser oss inte ha plats för ett släp, så vi hyr när det behövs, oftast visar det sig när man kommer med kärran att nån granne har ett lass att köra också, och hinner man alla vändorna inom dem bokade tiden blir det inte många kronor.

Är det inte så stora mängder som ska iväg får det plats bak i V70:n som har avtagbar dragkrok. Den köpte vi ny när barn 2 var på gång för 10 år sedan, och planerar att köra den tills behovet av att lasta mycket på semesterresor minskar om några år.
 
Stefan M !

dragkrok fråm ebay lät intressant,vad söker man på ?:wow:
 
Tack
 
@Immobil

du var nog snabbare
 
d^_^bTack igen för alla snabba svard^_^b
 
zachris skrev:
Jag vill flika in med något som kanske låter drygt och "stekigt", men något jag lärde mig under mitt bygge var att det lönar sig att betala för professionella transporter.

Planerar och samordnar man transporter från sina leverantörer så tycker jag det är oslagbart - om man inte har oändligt med tid själv naturligtvis. Du kommer att köra hem och bort många ton om du bygger hus. Blir många vändor med släpkärran.

Nu hade du önskemål om att köra mc:n också och då håller inte mitt argument.
Det håller jag absolut med om. Har man inget släpp och måste hyra är det
billigare att få leverans än att åka 10ggr med bil o släpp. Räknar man hyran
bensin och tid för att lasta o lossa är det faktiskt billigare.

MvH
Hobbit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.