Arkitekten2 skrev:
Jag skulle absolut välja att hyra en skåpbil de ggr du behöver det!

Du får alltid en splitter fin transportbil av senaste snitt framkörd - nytvättad och klar och sen släpper du bara nycklarna när det är klart, inga parkeringsproblem, ingen service, ingen besiktning etc.
Bra alternativ, men faller på tillgängligheten...tyvärr.
 
Kanske avvecklar gammel-Forden (kombi, men UTAN dragkrok!) och skaffar nån skåpbil i hyffsat skick för 25-30.000 alternativt en 945:a eller liknande lättmekat och hyffsat driftsäkert,MED dragkrok och därtill nåt beg. släp för samma pengar...
Räcker med 1 finbil till tanten som har betydligt längre till jobbet än vad jag har (5 mil mot 1 mil).
Jag kan t.o.m åka buss vinterhalvåret (tar 10 min.) och på sommaren när det är uppehållsväder tar jag ju hojen.
 
Vill inte göra för mkt reklam här men vill du ha ett bättre pris på dragkroksmontering på "finbilen" så kan du skicka ett PM med bilmodell och årsmodell så ska jag återkomma med ett pris :)

Dragkrok har man alltid nytta av :)
 
Tompamannen skrev:
Dragkrok & släpkärra utan att tveka!
Jag flyttade till hus 2005 och det första jag köpte mig var en 2 år gammal bromsad släpkärra med gallergrindar från en kursad bensinstation. 250x130 flakyta och 80cm höga grindar, kostade 10.900:-. Har aldrig krånglat och jag har säkert använt den 50-60 ggr och begagnatpriset på bromsade släpkärror tycks ligga stilla som en grundstött oljetanker, dvs. det man betalat får man tillbaka.

Kostar ca.200kr/år i skatt och ungefär samma i försäkring. Bromsat är att föredra då man slipper tänka på att välja bil efter släpet. Som tex. min V40 får bara dra 500kg obromsat, vilket betyder två skottkärror grus på en obromsad kärra så är det lass, ingen höjdare mao.
Att bromsar kärvar beror på att folk ställer sina kärror bakom garaget med dragen handbroms och när dom 2 år senare ska besiktiga den så har bromsarna fastnat. Så länge man använder grejorna nån gång om året och låter bli att långtidsparkera med åtdragen handbroms så fungerar dom utan problem. Och som sagt, man får lasta 750kg och dra kärran efter en liten VW Polo om man vill.
Gallergrindar är perfekt när man ska köra skräp till tippen eller om man ska lasta 2,5kbm ved.
känns som att jag kunnit skriva samma inlägg!
Rysligt likt det jag gjorde förutom att jag köpte släpet privat.
 
cust3000 skrev:
En kanske dum fråga, men då bjuder jag på den...
Om man hänger en LGF-skylt på kärran och kör i 30km/h, är det samma regler då med vikt gällande tjänstevikt/totaltvikt?
Det är ej tillåtet att sätta lgf skylt på sådan kärra.
det är enbart efterfordon som får gå med LGF skylt typ båtupptagningsvagnar & arbetsredskap. ett sådant fordon får ej ha fjädrad axel samt det skall vara stumt mellan axel & kulhandske

/Tomas
 
mycke_nu skrev:
Du behöver en kärra som lastar minst 500 kg.

Hämtar du 50 brädor så väger dom 500 kg. En pall med lecablock väger 750 kg, 1 dm grus på flaket väger minst 700 kg.

Min kärra lastar 740 kg, och det är problem med överlast titt som tätt.
Ähh har själv ett obromsat som är tillverkat av Thule. Maxvikt 370kg såt r det iaf :) Körde hem lite sand förra året, 1.4 ton vägde då släp inkl gruset. gick hur bra som helst men jävligt tungt. Körde dock sakta och på mindre vägar.

Min röst är bil med rag och eget släp. så har vi åxå det.
 
Skulle själv aldrig klara mig utan släp. Har ett 950kg:s där jag får lasta 680kg, räknas väl som ett mellanstort släp. Vid behov har jag möjlighet att låna ett riktigt stort (lastkapacitet ungefär 1500kg). Får dock bara dra 1400kg lagligt med bilen (men den klarar utan problem 2300kg på kroken, jag har provat.
Rekomenderar en slit och slängbil typ volvo 245, 745 eller 945 och ett 1000-1300kg:s släp. Perfekt att bara lasta grejorna i/på.
 
Jag skulle också rekommendera dragkrok eller annan dragbil och släp med gallergrindar. Jag köpte ett begagnat Statoil-hyrsläp för 9500 inför husbygge och det är nog den bästa investeringen jag gjort. Hyrsläpen är kanske körda av många klåpare men dom är å andra sidan lite rejälare än vanliga obromsade släp. Gallergrindarna håller för hur mycket som helst och det finns avbärare vid skärmarna som man kan stå på när man lastar. Skatt och försäkring kostar några hundralappar om året, och men får i princip igen pengarna om man säljer det efter ett par år.
Det är perfekt att man kan ha det stående som soptunna och bara slänga på och sen köra bort det när det är fullt. Enda nackdelen är väl då att man när det är halvfullt med skräp kommer på att man behöver 5 gipsskivor akut :p
Skulle nog inte använda det vid flyttning dock, då är det bättre att hyra den största bilen man får köra på B-kort. En kompis hyrde bil av en riktig flyttfirma öer en helg, det var riktigt smidigt, då igick en massa filtar och kärror och sånt som dom själva använde.
 
Jag har haft obromsat släp i ca 7 år nu, de enda två ggr som jag har kört tungt så har jag hyrt en kärra på macken vid de tillfällena, över 99% av de körningar jag har gjort så har min egen kärra som alltid står där hemma funkat så fint och jag har byggt ut/ renoverat/kört min cross på kärran, kärran kostade 9000:-, beg(den var ett år gammal). Det är en TIKI-trailer med tippflak och gallergrindar som får lasta 500kg.
Fattar inte hur folk klarar sig utan kärra, två grannar till mig har varsit bromsat släp som inte har varit bes. pga krångel med bromsar på 10 år, då brukar det helt plötsligt gå att låna mitt när de ska hämta nåt, båda hävdar dessutom att det ska va bromsar på en kärra!!!!
Dessutom är mitt släp regat för en vikt under 750kg och då är det skattefritt.
 
Jag skaffade drag på bilen.

Sedan kom jag över en gammal bromsad 800kg släpa för 1000 spänn. den hade stått och möglat i ett industiområde i 10 år och var i allt annat än bra skick, men hade galvad ram. Plockade väck allt som hade med bromsarna att göra låste draget och svarvade om tummorna till axeltappar. reggade om släpan som obromsat med en lastvikt på 570kg :)
 
Min lösning är:

1a. Köp en billig andrabil med drag så kan du åka klädd hur du vill
(förstabilen är inte kul att åka arbetsklädd i).
1b. Köp en skåpbil med drag, då blir behovet av släp mindre, men möjligheten finns
att komplettera med släp vid behov..

2a. Köp ett öppet släp o hyr täckt vid behov.
2b. Köp ett kåpsläp på tex KVD då har du hojen torr till o från banan
2c. Hyr släp när behovet finns.
2d. Gå med i Villaägarna dom har bla lånesläp till bra priser lista på släp

3. Hyr fordon efter behov vid varje tillfälle.

Själv har jag en bil med krok o ett bromsat öppet släp det har jag klarat mig bra med i 20 år och bromsarna är inget problem om man använder släpet.
När jag åker till bankörningar eller behöver täckt släp av någon anledning så hyr/lånar jag. d^_^b
 
Redigerat:
Ett släp kostar mindre i underhåll/avgifter och har mindre som kan gå sönder, skulle skaffat släp.

Visst kan du hyra men släpet kommer du behöva regelbundet som husägare och det kommer bli billigare på sikt att köpa, men då behöver du en parkeringsplats också.

Bror min skaffade en 31år gammal lätt lasbil, skattefri och låg försäkring. kostade honom 1000:- + en ny bakskärm och en handbromswire.
 
Redigerat:
Hej Halvdan,
Det här blev en stor tråd. Jag ställdes inför samma dilemma som du när vi köpte hus för ett år sedan men förnekade att vi behövde dragkrok tills för en månad sedan då vi ändrade oss. Efter en rundringning till lite olika verkstäder landade jag hos en Mekonomen verkstad, monterat och klart för 4100 kr. VW original skulle kosta runt 10 tkr. Tillkommer regbesiktning 380 kr.
 
Har en lagom rostig Caddy skåp med drag som andrabil + släp med hemmagjorda grindar.
Har haft denna kombination sedan vi köpte huset för 5 eller 6 år sen.
Kombinationen är guld värd även nu för det är alltid något projekt på gång.

Skatten på denna storlek är betydligt lägre än Transporter eller Master eller liknande - tror jag betalar runt 1100/år.
Soppaförbrukningen är också lägre...

Sälj Forden och köp dig en Caddy el. liknande + släp.
En gammal (96-97 el. nyare) Caddy kan du få loss för runt 15 000 eller billigare.
Kangoo med girafflucka kan vara ett alternativ - men den är fransk = sådär driftsäker och dyr att reparera.

Och nu läste jag att du vill kunna köra hojen med...
Då får jag ändra mig till Caddy eller Skoda Pickup med kåpa.
Fyra bultar, sen är kåpan loss och hojen går på flaket.
Hade en sådan innan skåpet och den var nästan bättre.


//Daniel
 
Bilar utan krok saknar värde. Har krok på min pv, peguotskåpet och skall sätt krok på saab-caben med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.