Mycket bättre att köra med. Kostar säkert mer.
 
Halvdan2 skrev:
Ok...för- och nackdelar med bromsat släp då?
Förutom att man kan lasta mer?
minus

dyrare
bromsarna hänger sig
ombesiktningar
du behöver inte skaffa en riktig bil för att dra max

plus

du slipper köra 2ggr med gruslasset.
 
Du behöver en kärra som lastar minst 500 kg.

Hämtar du 50 brädor så väger dom 500 kg. En pall med lecablock väger 750 kg, 1 dm grus på flaket väger minst 700 kg.

Min kärra lastar 740 kg, och det är problem med överlast titt som tätt.
 
Jag hade först en lastbil (En Transit från 89 med baklyft) och sedan stort släp.

Lastbilen är utan tvekan dyrare i drift och det handlar om flera tusenlappar per år (skatt och försäkring). Risken för att du behöver lägga tid på reparationer är också avsevärt högre med en äldre lastbil (som alltid gått i yrkestrafik). Kostnaden behöver inte vara så hög, frågan är om du vill och har tid. Jag la en del pengar på transiten när jag väckte den till liv, därefter var det dock sparsamt med problem, något batteri gick åt pga lyften.

Transiten hade kapell vilket var mycket användbart. Bra ställe att förvara byggmaterial man inte vill ta in, bra ställe att förvara skräp på väg till sopstationen som man inte vill ha blött. Baklyften var GULD värd många många gånger även om den stjäl cirka 400kg i lastvikt. Jag har haft så mycket nytta av bilen att det var med stor tveksamhet jag växlade bort den till förmån för ett släp. Tillslut blev det dock så att risken för ett haveri blev lite för stor så den fick säljas medan man fick pengar för den.

Nu är det släp som gäller och det fungerar bra det med. Att ha en helt dedikerad byggbil har sina fördelar, men släp är också ok. Det finns flera släptrådar där du får assistans att välja rätt - köp inte för kort är mitt tips, minst tre meter på flaket för att du ska kunna ta dig hem med kultryck....
 
mycke_nu skrev:
Du behöver en kärra som lastar minst 500 kg.

Hämtar du 50 brädor så väger dom 500 kg. En pall med lecablock väger 750 kg, 1 dm grus på flaket väger minst 700 kg.

Min kärra lastar 740 kg, och det är problem med överlast titt som tätt.
Var lite rädd för det ja....speciellt efter Gilberts räkneexempel ovan....260 kg på en gallerkärra är inte mycket i dessa sammanhäng märker jag! Klarar ju nätt och jämnt hojen...;)

Lutar åt bromsat släp då...har ju ett år på mig att leta.Själva flyttlasset hyr vi nog släp eller t.o.m. lastbil till.
Det blir inte mycket bygga eller trädgård ändå förrän om ett år drygt.
 
Ja du har ju fått tillräckligt med råd men vill ändå trycka på hur nyttigt det är att ha eget släp vid renovering/bygga. Sen är det en bonus om man kan lyxa och ha ett öppet och ett täckt eller om man kanske har nån bil som också kan fungera som slit och släng.

Vi har i dagens läge ett öppet "skitsläp" som jag kör sopor, ved etc med. Sen har jag ett finare täckt släp i lagom storlek som tar byggskivor, isolering eller liknande så slipper man fundera på väder och vind....

Är helt enkelt guld värt med friheten att lasta när man vill och inte behövera låna eller hyra släp, lämna tillbaka etc. Det är både lättare att snabbt fixa saker, hämta renoveringsprylar mm utan att behöva lägga tid på att jaga släp. Men lika mycket är att vi har lyckats fynda mycket begagnat och då är det oftast en förutsättning med snabb hämtning

MVH Lorant
 
Jag har ett släp med kapell, tar 5 min att ta av kapellet och lyfta av kapellställningen så är det öppet för grus och sånt. Vi har alltid haft rejäla dragbilar också kombi som kan lasta en del.
 
Kan inte låta bli att lägga till mon erfarenhet:

Flyttade 2007 - från villa till gård. Passade samridigt på att byta bil (Volvo S60/T till fyrhjulsdriven SUV). I bilbytet uppstod en skarv mellan inbyte och leverans av ny bil. I den skarven köpte jag en begagnad Skoda Pick Up - Den billigaste bil jag haft!! Inköp 17 000 kr. Körde lådor, byggrejor och plank. Drog inhyrda släp. 0, 67 l/mil och inga tonåringar ville låna bilen eftersom den var så "ful". Sålde den efter 6 månader och gick 500 kr plus.

Den stora fördelen vi sidan om att det var billigt, var att det bara var att slänga in grejorna i skåpet och åka.


Summasumarum - Köp en tillfällig bil. Hyr släp och flyttbil när ni behöver, och avveckla alltsammans när det inte behövs längre. Det är det nya boendet som skall vara i focus, inte transporterna....
 
Mats T skrev:
Kan inte låta bli att lägga till mon erfarenhet:

Flyttade 2007 - från villa till gård. Passade samridigt på att byta bil (Volvo S60/T till fyrhjulsdriven SUV). I bilbytet uppstod en skarv mellan inbyte och leverans av ny bil. I den skarven köpte jag en begagnad Skoda Pick Up - Den billigaste bil jag haft!! Inköp 17 000 kr. Körde lådor, byggrejor och plank. Drog inhyrda släp. 0, 67 l/mil och inga tonåringar ville låna bilen eftersom den var så "ful". Sålde den efter 6 månader och gick 500 kr plus.

Den stora fördelen vi sidan om att det var billigt, var att det bara var att slänga in grejorna i skåpet och åka.


Summasumarum - Köp en tillfällig bil. Hyr släp och flyttbil när ni behöver, och avveckla alltsammans när det inte behövs längre. Det är det nya boendet som skall vara i focus, inte transporterna....
Så nu stoppar du in plank, cement, grus, möbler, skräp osv osv i SUVen???

Nog bättre att satsa på en släpkärra för TS
 
Oslagbart alternativ : Bägge och.....
Ämnet har diskuterats flitig á la "antingen - eller "
Ingen säger att bästa lösningen kanske är att köpa slit & släng
transportbil (men med flak) med kula
http://www.blocket.se/dalarna/Vw_lt31_27432395.htm?ca=8&w=2
och hyra eller låna bromsad släp i fall det behövs. Äger själv en
77:a Blazer med kort flak och kan konstatera att kombination av
flak och släp är oslagbart i längden. En och en halv pall Leca på
flaket samt 750kg med grus på släpet..... Aldrig några bekymmer.
MvH
Hobbit
 
Hobbit skrev:
Oslagbart alternativ : Bägge och.....
Ämnet har diskuterats flitig á la "antingen - eller "
Ingen säger att bästa lösningen kanske är att köpa slit & släng
transportbil (men med flak) med kula
[länk]
och hyra eller låna bromsad släp i fall det behövs. Äger själv en
77:a Blazer med kort flak och kan konstatera att kombination av
flak och släp är oslagbart i längden. En och en halv pall Leca på
flaket samt 750kg med grus på släpet..... Aldrig några bekymmer.
MvH
Hobbit
Visst är det ett bra alternativ, men det stöter ju på ett par bekymmer, dels så kan man ju i princip inte dra en riktig släp med typ en sån där utan att ha ett E på körkortet, så ska man ordna ett sånt kan man räkna med att det drar iväg kostnadsmässigt. Även driftskostnaderna blir avsevärt högre än att ha en släpvagn, flakbilar är ju ofta relativt tunga törstiga fordon med relativt hög skatt, det ska försäkras, repareras, besiktas och underhållas.

Man får alltså räkna med minst uppskattningsvis 4-5000 kr per år bara i fasta kostnader(skatt, ca2000, försäkring, ca 2000, besiktning 480 eller nåt), medan en släpvagn kostar skatten som hamnar runt 2-300/år och besiktning vartannat år för 370kr, dvs ca 500 i fasta kostnader. Jag föreslår trådstartaren att börja med en lämplig släpvagn och skulle det bli för klent så går det ju bra att utöka fordonsparken.

Nu säger jag egentligen emot mig själv då jag har avskaffat mitt personbilskörande och kuskar runt i en medelstor skåpbil som emellanåt får sällskap av en stor kåpsläp, men då hade jag en 18 år gammal personbil, körde 7-800 mil per år med den och hade ytterst sällan behov av att transportera fler personer än två, men desto oftare behov av takräcke och/eller släpvagnen så det blev en relativt bra lösning för mig.
 
Något ingen har kommenterat är vilket skick du befinner dig in är du ska åka iväg: Har du finbilen med släp så kanske du måste byta kläder innan du ska åka iväg eller så skaffar du dig ett sånt där överdrag som alltid knölar ihop sig och är i vägen. (ingen fan av dem med andra ord).

Vi hade en transporter som jag köpte för 7 000 och det var bara att slänga in skräp hur som helst och jag brydde mig inte om hur dammig/lerig/smutsig jag än var. In i bilen och iväg. Tyvärr började det bli lite väl mycket mekande med den så nu har jag ett gammalt släp istället. Men det är ett evigt byte av kläder som inte ska skita ner. Och ska du dessutom lasta hojen finns bara ett alternativ enligt mig: Köp en skåpbil.
 
Jag skulle absolut välja att hyra en skåpbil de ggr du behöver det!

Du får alltid en splitter fin transportbil av senaste snitt framkörd - nytvättad och klar och sen släpper du bara nycklarna när det är klart, inga parkeringsproblem, ingen service, ingen besiktning etc.
 
Jag köpte en Toyota Hilux med kåpa för mitt bygge - kostade ca 14000 kr då.
Sålde den 1 år senare för ungefär detsama (minus lite småfix+ besiktning) och köpte ett obromsat släp som klarar 410 kg nyttolast.

Skulle jag ngn gång överlasta det med upp till kanske 500kg en kort sträcka så är inte det hela världen - släpet klarar iaf det eftersom man kan regga in samma släp på ytterligare 100kg om bara dragbilen väger tillräckligt mkt...
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.