Gilbert skrev:
Med B-kort får du dra ett släp med max totalvikt av 1060kg för jeepen och 1340 för volvon. Med BEkörkort får du dra valfri släp oavsett totalvikt som passar på kroken så länge inte bruttovikten överstiger 3500kg för jeepen resp 1600kg med volvon.

Anges totalvikten till 1000kg på en släpvagn så är det ett värde som gäller samtliga körkortsbehörigheter, överskrider släpets totalvikt vad bilen får dra på B-kort får du inte dra den, men det får du med BE.
Så med andra ord, du har en volvo som i exemplet, du hänger dit en släpvagn med 2000kg totalvikt, har du B kör du olagligt, har du BE drar du av 400kg från maxlasten och kör en laglig kombination. Om vi istället tänker oss en släp med totalvikt 1500kg kopplad till samma volvo får vi lasta den full med BE och inte dra den alls med B. Inte så komplicerat egentligen, så länge man bara har B :)
Ok...nu är jag både trött och hungrig...men för att summera så om jag fattat det rätt så finns det ingen anledning att skaffa BE så länge man hyr släp som har totalvikter på 1000kg som de flesta har (utom häst- och båtkärror) och om man har nån av bilarna i mitt exempel ?
T.ex. ett 1000kg's släp med tjänstevikt på 400kg och max last på 600kg får aldrig lastas med mer än 600kg oavsett behörighet?
 
Helt rätt. Med ditt exempelsläp håller du dig inom kapaciteten för både B-behörighet och bilarna ifråga.

Max last på ett släp är maxlast oavsett bil eller körkortbehörighet. Sedan kan behörighet och bil begränsa tillåten maxlast, men högre kan det aldrig bli.
 
Ett Ekort är aldrig fel att ha-

Man behöver aldrig bekymra sig

Själv vårdar jag ömt ett CE-BE kort från lumpen
 
Halvdan2 skrev:
Men om maxlasten anges till 690kg och taotalvikten till 1000kg så är det väl oavsett körkortsbehörighet? Eller? De kanske bara anger siffrorna för B,för att de flesta bara har B?
Som jag skrev:

Med BE får du dra 3500 resp 1600kg under förutsättning att släpet är godkänt för de vikterna.

Högre körkortsbehörighet åsidosätter inte de vikter som släpet är byggt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.