A
Istället för en Volvo valp skulle jag hellre som byggbil satsa på en gammal militärvariant av Volvo N88 med kran och tipp som stått i något militärförråd den senaste 25 åren och bara tagits fram för att servas.

Tyvärr är de dyra för det är fler än jag som tycker de är "bra-att-ha-fordon". Skattefria, håller hur länge som helst, lastar över 7 ton och man lär kunna sälja för samma pris man köper för. Hmmm kanske driftat lite långt från TS fråga, men ändå, vilken byggbil...
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_N88_Med_Tipp___Kran_26798506.htm?ca=11&w=3&last=1
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Istället för en Volvo valp skulle jag hellre som byggbil satsa på en gammal militärvariant av Volvo N88 med kran och tipp som stått i något militärförråd den senaste 25 åren och bara tagits fram för att servas.

Tyvärr är de dyra för det är fler än jag som tycker de är "bra-att-ha-fordon". Skattefria, håller hur länge som helst, lastar över 7 ton och man lär kunna sälja för samma pris man köper för. Hmmm kanske driftat lite långt från TS fråga, men ändå, vilken byggbil...
[länk]
Jag tycker du ska ha en eloge för att du lägger ribban på rätt nivå.d^_^b Hade jag bara haft ett C-kort.....
 
Haha ja ribban var det inget fel på............ att gå från att sakna dragkrok eller något och då fundera på släpvagn eller nåt att lasta på till lastbil med kran är en bit att vandra i renoveringsdjungeln........ :)

Fast jag hade viljat ha en ;)

/Lorant
 
Hur mycket meck är det med att hålla en sådan N88 rullande? Om man sen bara kunde få upp minigrävaren på flaket, så är det ju väldigt lockande...

Sorry för trådstöld!
 
Slåtill ordentligt på en gång...
 
  • 797_16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
-MH- skrev:
Hur mycket meck är det med att hålla en sådan N88 rullande? Om man sen bara kunde få upp minigrävaren på flaket, så är det ju väldigt lockande...

Sorry för trådstöld!
Inte så mycket meck om den är i hyfsat skick. Består väl av max 5 rörliga delar eller så, allt i minst 10mm järn :). Det mesta är väldigt enkelt byggt, som en gammal Volvo 140 ungefär, så det mesta är relativt enkelmeckat, förutom storleken på grejorna som gör att man inte bara rulllar in på närmsta OKQ8 gördetsjälvhall och öppnar upp sin Backo hylsnyckelsats för att byta däck eller laga en trasig tipphydraul.

Minigrävaren får man upp, N88:an i annonsen lyfter 1.5 ton på 1.5 meter på kranen så ställer man grävaren precis vid flakkanten nära kranen så borde man klara att lyfta upp den.
 
Redigerat av moderator:
Jan-Å skrev:
Alltid dragkrok och eget släp, skulle blitt tokig om jag inte haft drag och kärra under alla byggnationer och trädgårdsanläggande.
Bästa dragbilen jag haft är en Jeep GC 5.2 men det finns billigare förstås, det mest praktiska är som Marive skriver, Volvokombi men inte så spännande direkt :)
Är inne på denna linje just nu! Fast jag har hittat flera billiga släputhyrare i närheten så tilsvidare blir det hyrsläp innan jag vet om jag har behov av (och råd med) egen kärra..
Lutar mycket åt en Jeep GC 5.2 för att jag hört mycket gott om dem och det finns rätt många att välja på o.s.v...förbrukningen spelar ingen större roll då jag sällan kör och då bara kortare sträckor..
Frågan är om man "biter sig själv i svansen" med en sån dragbil och B-kort ??
Alternativet är en V70 2.5T AWD alt. XC70 AWD..

Nu till min nästa fråga:
Är det ens nån idé att skaffa BE-behörighet om man ändå bara hyr släp som har en totalvikt på 1000kg och lastar max 690kg? Som jag fattat det så får bägge bilarna dra fullastade såna släp?
Klistrar in lite fakta för de som känner sig manade att räkna..

Har en fundering på om jag verkligen behöver ett E till mitt B-kort..

I vilken av dessa får jag med mig flest antal kilo? Om jag lastar bilen max och kombinerar detta med en optimal kombination av släpkärra/dragbil?

Förutsättningar: Hyrkärra, där de flesta ligger på en maximal totalvikt: 1000kg och med varierande lastvikter upp till 690kg


Jeepen har följande siffror:

Tjänstevikt: 1920kg
Totalvikt: 2440kg
Max släpvagnsvikt: 3500kg (obromsad 750kg)
Max släpvagnstotalvikt vid B-behörighet: 1060kg
Max sammanlagd bruttovikt: 5795kg
Max lastvikt: 520kg

Volvon:

Tjänstevikt: 1770kg
Totalvikt: 2160kg
Max släpvagnsvikt: 1600kg (obromsad 500kg)
Max släpvagnstotalvikt vid B-behörighet: 1340kg
Max sammanlagd bruttovikt: 3760kg
Max lastvikt: 390kg

Om jag fattat det hela rätt så får jag med båda bilarna dra fullastade släpkärror (så länge jag inte överskrider släpkärrans totalvikt?) och samtidigt lasta max 520 resp. 390kg i bilen?
Hur mycket mer skulle jag få lasta om jag istället haft BE-behörighet?
Läste nånstans att man då räknade bruttovikt istället (den faktiska lastvikten) ? Men med hyrsläp kanske det inte spelar nån roll?

Passar även på att tacka alla er som redan svarat på min första fråga! :)
 
Halvdan2 skrev:
Hur mycket mer skulle jag få lasta om jag istället haft BE-behörighet?
Du får dra 3500 resp 1600kg under förutsättning att släpet är godkänt för de vikterna.
Tänk dessutom på att vid släpvagnsvikter över 2000kg kan du behöva 60mm kula (det var krav förut, men har luckrats upp lite numera).
 
Lite OT....

Jag har haft en GC 5.2 och skulle hellre dra släp med den än Volvon. Råkraften i en jänke-V8 kan inte på något sätt matchas av en Volvo.

Däremot börjar GC av de modeller du tittar på bli gamla och de börjar framför allt att rosta, tyvärr. Hittar du en i rätt skick så slå till. Ska inte kosta mer än 30K och för de pengarna är det en underbar bil med mycket hög komfort.

/John
 
M
Tycker du resonerar lite konstigt, ingen av dessa bilar är nån höjdare när det gäller ekonomi, men du tvekar inför ett köp av en släpkärra för 10-15 papp? Och 4wd, du bor i Halland, har du så dålig väg som kräver 4wd där nere så borde du kanske fundera på att fixa vägen istället för att köpa en dyr 4wd?

Annars så är en V70 med 2,5T-motorn en ypperlig dragbil, gärna med automat. Ett litet trimchip och du får ett vridmoment som en JEEP bara kan drömma om. En Volvo AWD skulle jag inte köpa under 2003 års modell, dvs. med Haldex annars kan det kvitta. Dom gamla Volvo AWD med viscodiff går sönder väldigt lätt och kostar stora pengar att laga. En framhjulsdriven Volvo med automat kommer man långt med, plus att man har lägre driftskostnader.
 
useless skrev:
Du får dra 3500 resp 1600kg under förutsättning att släpet är godkänt för de vikterna.
Tänk dessutom på att vid släpvagnsvikter över 2000kg kan du behöva 60mm kula (det var krav förut, men har luckrats upp lite numera).
Men om maxlasten anges till 690kg och taotalvikten till 1000kg så är det väl oavsett körkortsbehörighet? Eller? De kanske bara anger siffrorna för B,för att de flesta bara har B?
 
Markarbetaren skrev:
Tycker du resonerar lite konstigt, ingen av dessa bilar är nån höjdare när det gäller ekonomi, men du tvekar inför ett köp av en släpkärra för 10-15 papp? Och 4wd, du bor i Halland, har du så dålig väg som kräver 4wd där nere så borde du kanske fundera på att fixa vägen istället för att köpa en dyr 4wd?

Annars så är en V70 med 2,5T-motorn en ypperlig dragbil, gärna med automat. Ett litet trimchip och du får ett vridmoment som en JEEP bara kan drömma om. En Volvo AWD skulle jag inte köpa under 2003 års modell, dvs. med Haldex annars kan det kvitta. Dom gamla Volvo AWD med viscodiff går sönder väldigt lätt och kostar stora pengar att laga. En framhjulsdriven Volvo med automat kommer man långt med, plus att man har lägre driftskostnader.
Nu gällde ju inte frågan varken ekonomi eller 4wd eller ej....

Men stort tack för tipset ang. Volvos AWD!! :) Nyare än -03 lär bli FÖR dyrt...Det var lika mycket för en någorlunda rättvis jämförelse som jag tog med Volvon + att de flesta (liksom du ) har nån åsikt eller kunskap om Volvo...och jag tar till mig alla synpunkter! :)
 
Jag kör själv Volvo S80 (med släp ibland) idag och har inte mycket ont att säga om den. Inget ont alls faktiskt, förnämlig bil.

Dock är det så att en GC har 388nm i vrid och en BSR-chippad V70 har 393nm. Jeepens vrid kommer vid 2950 varv och när volvons kommer vet jag inte. Jag körde min Jeep i motorvägsfart plus moms på under 2000 i varv. Det gör man inte med volvon.

En Volvo är säkert enklare att "vardagsäga" men ljudet av en V8 är svårt att argumentera emot.
Jeep har samma variant av visco-diff som Volvon. Går den sönder på Jeepen så blir enda besväret att hjulen hoppar lite om man försöker svänga för snävt.

/John
 
Halvdan2 skrev:
Men om maxlasten anges till 690kg och taotalvikten till 1000kg så är det väl oavsett körkortsbehörighet? Eller? De kanske bara anger siffrorna för B,för att de flesta bara har B?
Med B-kort får du dra ett släp med max totalvikt av 1060kg för jeepen och 1340 för volvon. Med BEkörkort får du dra valfri släp oavsett totalvikt som passar på kroken så länge inte bruttovikten överstiger 3500kg för jeepen resp 1600kg med volvon.

Anges totalvikten till 1000kg på en släpvagn så är det ett värde som gäller samtliga körkortsbehörigheter, överskrider släpets totalvikt vad bilen får dra på B-kort får du inte dra den, men det får du med BE.
Så med andra ord, du har en volvo som i exemplet, du hänger dit en släpvagn med 2000kg totalvikt, har du B kör du olagligt, har du BE drar du av 400kg från maxlasten och kör en laglig kombination. Om vi istället tänker oss en släp med totalvikt 1500kg kopplad till samma volvo får vi lasta den full med BE och inte dra den alls med B. Inte så komplicerat egentligen, så länge man bara har B :)
 
useless skrev:
Du får dra 3500 resp 1600kg under förutsättning att släpet är godkänt för de vikterna.
Tänk dessutom på att vid släpvagnsvikter över 2000kg kan du behöva 60mm kula (det var krav förut, men har luckrats upp lite numera).
Det har inte bara luckrats upp, det är tydligt reglerat i någon paragraf att 3500kg är max på 50mm kula.



Vad gäller vridmoment på dragbilar med automatlåda som diskuterats ovan så är det helt ointressant med trim i detta sammanhang. Även en orginalvolvo med turbomotor har för mycket vrid för att automatlådan ska orka med ett riktigt tungt lass. Oljekyl behövs om det inte finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.