Ja så är det förstås. 300kg lastvikt blir det, men detta är ju egentligen ett rätt bra exempel på att man INTE behöver kunna lasta 2 ton för att det ska vara användbart. 300kg är ändå 15 gipsskivor eller en skaplig hög med virke. Som backuplösning kommer det funka bra för mig.
 
Självklart skall man ha ett rejält släp även om dragaren är liten!

Här är min trädgårdskärra:
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Självklart skall man ha ett rejält släp även om dragaren är liten!

Här är min trädgårdskärra:
Bra att det är bromsat så du inte överlastar det ;)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Bra att det är bromsat så du inte överlastar det ;)

/K
Det funkar faktiskt riktigt dåligt! När släpet skjuter på den midjestyrda klipparen slår den ihop som en fällkniv. Man får hålla sig under 80! :D
 
A
Första åren när jag köpte hus hade jag en kranbil som jag transporterade jord, grus, tunga vibbror, bobcats, minigrävare, virke, sten och annat med. Med kran och gripskopa kunde jag lasta av material och utrustning varhelst jag ville vilket underlättade enormt under den mest intensiva byggtiden. Men efterhand som de stora projekten blev färdiga blev det mer och mer svårmotiverat att ha en stor kranbil stående på tomten och betala vägavgifter, skatt, försäkringar och andra kostnader som det för med sig att ha en tung lastbil registrerad på sig som privatperson.

Numera klarar jag de allra flesta transporterna med bilsläpet trots att maxlasten på släpet är futtigt jämfört med vad lastbilen fick lasta. Men var sak har sin tid och jag kan konstatera att med en hyfsat stor bil, BE-kort och hyfsat stort släp klarar man sig väldigt väldigt långt med vad en normal villaägare behöver i transportbehov till en mycket rimlig kostnad.
 
HEj

Inga diskussioner krok eller skåpbil/öppet flak är OSLAGBART!

Skulle idag aldrig köpa bil begagnad eller ny utan att montera krok!

Skulle inte överlevt kolonistuge renovering och husbygge utan krok på bilen (lånar släp gratis) så släpet är inte en kosnad för mig! :)
 
Kan bara hålla med om att en bil utan dragkrok inte är fullständig! Släpvagn har helt klart sina fördelar men klår enligt mig inte en skåpbil, framförallt inte när det kommer till motorcyklar.

Jag har själv skaffat en VW Transporter, långa modellen med högskåp för det ändamålet. Den är helt perfekt för en motorcykel och även om det blir lite trångt så får jag in en till, och då är det förhållandevis stora sporttourers. Ståhöjd är helt underbart när man kommer till banan/resmålet och vill kunna byta om.

Med en lastlängd på 2,88 sväljer den det mesta med stängda dörrar. Naturligtvis sitter det dragkrok på den. Kanske det bästa "bil"-köp jag nånsin gjort :)
 
tdm900 skrev:
Jag har själv skaffat en VW Transporter, långa modellen med högskåp för det ändamålet. :)
Jag glömmer aldrig killarna som var här och hämtade tegelstenar från min fd skorsten. Jag minns inte längre hur mycket sten det var men det handlade om merparten från en 9m hög skorsten med 8 pipor. Det var tegelstenar i passagerarsätet, på golvet och även i handskfacket fick en plats. Bilen rullade härifrån med helt bottnad fjädring men killarna var fruktansvärt nöjda både med stenen och sin bil...d^_^b

Att det såg helt livsfarligt ut är väl en helt annan sak...
 
Själv har man ju lyxat till det och monterat takräcke på saab v4:an...... :)
 
skalman1 skrev:
Själv har man ju lyxat till det och monterat takräcke på saab v4:an...... :)
:cool: King of the road

:D
 
haha, ja kanske så ;)

Vad folk tittade konstigt på mig vid bygghandeln sist när jag kom ut och hade köpt alla avloppsrör till huset, och sedan gick ut och lastade in det i en knallgrön V4:a med svart huv........ :D
 
Min bästa ide sådär på rak arm skulle nog vara att köpa en begagand skåpbil med dragkrok... Då kan du lasta saker (och hojen) i skåpet och när det ska köpas byggmatterial m.m. så finns det ofta på byggföretagen släpkärror att låna gratis/ billigt för att köra hem det man handlat.
(Skulle du sen i framtiden tycka att det inte räcker med bara skåpbilen kan man ju då överväga att köpa ett släp också om man tycker att man har råd och behov av det...)
Lycka till
 
Köp en gammal Volvo-valp. Man kan få dem för en spottstyver, de är gedigna till max, de är gamla nog för att klassas som veteranfordon (=billigt ägande), lättservade, robusta, har (oftast) en oslagbar vinsch, beprövad modell.

Visst, den drar nog två liter milen, men man köper ju inte den för långkörningar...
 
En valp som rullar utan ständiga reparationer kostar ju 15-20k att köpa. För hälften av dom pengarna får man en Transit med flak från 90-talet. Ett lätt val.

En Volvovalp vore kul men inte som byggbil...
 
MathiasS skrev:
En valp som rullar utan ständiga reparationer kostar ju 15-20k att köpa. För hälften av dom pengarna får man en Transit med flak från 90-talet. Ett lätt val.

En Volvovalp vore kul men inte som byggbil...
Håller med, valp verkar kul, men verkligen inte praktisk som byggbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.