Hej alla

Blir full i skratt när jag läser era svar. Det var väll ändå inte en gård han skulle köpa!!! Var skall alla bilar, smålastbilar och släpar parkeras ;-)) Men detta är ett manligt problem haha en SUV för att köra lite bröte och bo i villakvarter. Lägg pengarna på något roligare. MEN inte att förneka bil med drag är att rekomendera, kommer alltid till nytta. Släp kolla med dina blivande grannar alla måste väll ha ett visst behov, kanske ngt som kan köpas in ihop. Köp i alla fall inte för litet för då ångar du dig i längden.

Lycka till
 
Skåpbilen är dyrare i underhåll och tappar i värde över tiden, släpet (om du nu verkligen skulle sälja det) behåller nästan hela värdet.
 
Skaffa ett bromsat släp med gallergrindar och kapell. Helt suveränt vad man än skall göra, och även helt nya kostar de idag under 20.000kr. Så skönt att bara kunna haka på och åka och hämta det man skall ha, eller köra iväg skräp.

Det kostar ingen skatt, ingen försäkring (går på bilen) och jämfört med att hyra släp i tid och otid, samt att åka och hämta och lämna det så blir det billigare efter en tid också.

Fundera lite över det där med flyttfirma. Kostnaden för den motsvarar nästan vad en släpvagn kostar.
 
Arkitekten2 skrev:
Jag skulle absolut välja att hyra en skåpbil de ggr du behöver det!

Du får alltid en splitter fin transportbil av senaste snitt framkörd - nytvättad och klar och sen släpper du bara nycklarna när det är klart, inga parkeringsproblem, ingen service, ingen besiktning etc.
Att hyra är verkligen inte ett alternativ för den som har ett större bygge eller renovering framför sig. Det tar helt enkelt för lång tid att hämta och lämna. Dessutom används släpet även inför en transport. TS hade ju också ett behov av mc-transport....
 
Jag slår ett slag för en obromsad släpvagn, har haft enormt mycket nytta av den under bygg/flyttiden.
Min är 250*130 cm och får lasta ca 400 kg. Jag har sällan haft nytta av en större, och du slipper besvär med krånglande bromsar osv, dessutom är det betydligt billigare (11000 kr) jämfört med en bromsad.
 
hsd
Halvdan2 skrev:
Skulle vilja höra med er som kanske haft liknande dilemma hur ni gjorde,vad ni skulle ha gjort o.s.v..

Vi ska bygga hus (SMV),inflyttn. i nov/dec. (bor i lgh idag) och jag misstänker att det kommer bli en del transporterande av både det ena och det andra...

Dels blir det flyttlådor och möbler m.m...Det KAN man visserligen anlita flyttfirma till, men det kostar en slant.
Dels blir det byggavfall som ska forslas bort...Hyra container kanske? Har förstått att det kostar en del om man har "blandat" avfall...
Dels kommer det förr eller senare bli en del inköp av div. byggmaterial (gipsskivor,reglar,brädor m.m..)
Dels kommer vi till nästa sommar behöva tranportera buskar,träd och annat trädgårdsjox..
Dels (och detta är MIN verkliga anledning till "behovet") skulle det vara gott att kunna ta hojen i skåpet när man ska köra på bana som ligger 20-25 mil bort och slippa köra enformiga långa sträckor på hojen och sen behöva oroa sig för att man inte kommer hem om hojen av nån anledning skulle "bli trasig"..)

Jag har lite olika alternativ:

1. Köpa en begagnad skåpbil, typ Renault Traffic eller Master eller VW Transport eller likn.Men långt lastutrymme är ett krav. (Pris ca 15-20.000)
2. Hyra en skåpbil de gångerna behovet uppstår. (Säg 10 ggr á 1500/gång= 15.000)
3. Installera dragkrok på en av bilarna och hyra släp de gångerna behovet uppstår.
(Org. på Hyndan: ca 11000....men det GÅR. Biltema på gammel-Forden (-97:a med rostiga balkar) ca 2000.Tveksamt om det går p.g.a. rosten)
En trädgård brukar kräva ett släp,samma med byggmtr och skrot
Ska Du frakta hojen så är det tryggare med låsbar kåpa på släpet, underlättar även trädgårdsrensningar och sånt eftersom man kan lägga locket på så att säga
men jag har själv både släp med bil och en renault masterbuss som är smidigare att köra (hastighet 80 på släp) och parkera (det kan vara struligt med bil och släp tex. vid olika marknadsplatser mm):cool:
 
Gör som vi, sälj skitbilen, köp sedan en Skoda pickup eller caddy pickup. Skaman vara 2+ som åker tar vi finbilen, ensam pickupen. Har kört nästan allt inklusive ved med den. Gav 12 för den och inte ångrat det. Dessutom slipper man ha ett släp som står ivägen.
 
Om du inte ska bygga huset själv behöver du kanske inte ta i så mycket. Förstår att det behövs om man själv gör mycket arbete.

Man måste inte ha släp bara för att man har hus och trädgård. Vi byggde hus 2008 (mha byggfirma) sedan dess jobbar vi med att bygga upp trädgården. Inte någon gång har vi hyrt släp eller lastbil. Till trädgården har vi beställt mycket på en gång och sedan fått det hemkört totalt kanske vi betalt 2000-3000 på dessa transporter. Annat kör vi i kombin. Klart att det skulle varit praktiskt ibland, men inget abolut nödvändigt.

Sedan kanske det finns andra anledningar (som mc:n) till att man vill skaffa det. Tänkte att detta inlägg kanske kan bidra till en helhetssyn, dumt att förköpa sig :)

Mvh Jenni
 
-MH- skrev:
Detta är lösningen på era problem.

[länk]
Hahaha! Precis vad jag gjorde - fast jag har en Serie 3 Stationwagon från -73 med den fördelen att den kostar 0:- i skatt och 1400:-/år i försäkring - om det är nån som vill köpa den så kan ni dra ett PM? Det är den helt absolut bästa bil jag ägt ur ett transport/renoverings-perspektiv.
 
En kanske dum fråga, men då bjuder jag på den...
Om man hänger en LGF-skylt på kärran och kör i 30km/h, är det samma regler då med vikt gällande tjänstevikt/totaltvikt?
 
Dragkrok & släpkärra utan att tveka!
Jag flyttade till hus 2005 och det första jag köpte mig var en 2 år gammal bromsad släpkärra med gallergrindar från en kursad bensinstation. 250x130 flakyta och 80cm höga grindar, kostade 10.900:-. Har aldrig krånglat och jag har säkert använt den 50-60 ggr och begagnatpriset på bromsade släpkärror tycks ligga stilla som en grundstött oljetanker, dvs. det man betalat får man tillbaka.

Kostar ca.200kr/år i skatt och ungefär samma i försäkring. Bromsat är att föredra då man slipper tänka på att välja bil efter släpet. Som tex. min V40 får bara dra 500kg obromsat, vilket betyder två skottkärror grus på en obromsad kärra så är det lass, ingen höjdare mao.
Att bromsar kärvar beror på att folk ställer sina kärror bakom garaget med dragen handbroms och när dom 2 år senare ska besiktiga den så har bromsarna fastnat. Så länge man använder grejorna nån gång om året och låter bli att långtidsparkera med åtdragen handbroms så fungerar dom utan problem. Och som sagt, man får lasta 750kg och dra kärran efter en liten VW Polo om man vill.
Gallergrindar är perfekt när man ska köra skräp till tippen eller om man ska lasta 2,5kbm ved.
 
En dragkrok har du ALLTID nytta av!
Din bil blir mer mångsidig och jag förstår inte hur jag klarade mig förut utan min Volvo Kombi med drag...

/B
 
Jag köpte en Mercedes Vito från 2001 som jag sålde och köpte en MB V280 som ser likadant ute men har 9 säte man hade aldrig haft en skåpbil tidigare. Bilerna bleve mer av en besatthet än huset.
 
Jag vill flika in med något som kanske låter drygt och "stekigt", men något jag lärde mig under mitt bygge var att det lönar sig att betala för professionella transporter.

Planerar och samordnar man transporter från sina leverantörer så tycker jag det är oslagbart - om man inte har oändligt med tid själv naturligtvis. Du kommer att köra hem och bort många ton om du bygger hus. Blir många vändor med släpkärran.

Nu hade du önskemål om att köra mc:n också och då håller inte mitt argument.
 
Starfighter skrev:
Något ingen har kommenterat är vilket skick du befinner dig in är du ska åka iväg: Har du finbilen med släp så kanske du måste byta kläder innan du ska åka iväg eller så skaffar du dig ett sånt där överdrag som alltid knölar ihop sig och är i vägen. (ingen fan av dem med andra ord).

Vi hade en transporter som jag köpte för 7 000 och det var bara att slänga in skräp hur som helst och jag brydde mig inte om hur dammig/lerig/smutsig jag än var. In i bilen och iväg. Tyvärr började det bli lite väl mycket mekande med den så nu har jag ett gammalt släp istället. Men det är ett evigt byte av kläder som inte ska skita ner. Och ska du dessutom lasta hojen finns bara ett alternativ enligt mig: Köp en skåpbil.
Mm...jag har tänkt på det också! Inte lätt...Och klädseln i Hondan är jä-t känslig...:(
Har å andra sidan varken tid eller lust att meka med nån gammal skåpbil heller.(Inte råd heller för den delen..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.