A ajn82 skrev:
Det tillför att definiera vad en"vanlig" telefon är, för en Nokia 3310 hade kanske ett annat alternativ varit mer rätt. Så även om det inte hjälper dig gör det frågan entydig
3310an hade tydligen också ett li-ion-batteri, dock "bara" märkt 3.6V.

13th Marine 13th Marine skrev:
3310an hade tydligen också ett li-ion-batteri, dock "bara" märkt 3.6V.
Jo, fast bara 1200 mAh, så där hade ett annat alternativ blivit rätt 😀

A ajn82 skrev:
Jo, fast bara 1200 mAh, så där hade ett annat alternativ blivit rätt 😀
Jag menade mest att mobilbatterierna varit ~3.7V ett bra tag nu.

Jag sköt från höften; jag har aldrig funderat över vilken spänning mobilbatterier tillämpar.😉 🤠

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 251 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Rätt kass frågesport, nästan alla frågor var ju lika och handlar bara om enkel matematik, inte kunskap i ämnet. Fråga 7 och 9 var de enda där man behövde ha någon form av kunskap. Fråga 5 är ofullständig men man fick gissa att det var samma 1kWh även där. I sista frågan blandar man helt plötsligt in mAh utan att ange spänning men det är väl en viss kunskap att känna till den ungefärliga på en telefon, antar jag.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Med lite kunskap så vet man att litiumjonbatterier är på 3,7 volt. Så 3 Ah ger 11,1 Wh. Vid en laddning så blir det förluster, så man kan inte räkna med 90 laddningar. Så 50-70 blir det mest rimliga.
Gammal mobiltelefon med antenn och tangentbord placerad ovanpå en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad säger du nu då?

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[bild]
Vad säger du nu då?
Att troligtvis ingen som svarat i quizet tror att det är en sån man menar när man skriver mobiltelefon idag 😉

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Att troligtvis ingen som svarat i quizet tror att det är en sån man menar när man skriver mobiltelefon idag 😉
Ja, jo men man vet aldrig! :)

Ja, jo men man vet aldrig! :)
Så det är en sån där pjäs du tänker på när folk säger "mobilen" idag?

ingenmansland ingenmansland skrev:
Med lite kunskap så vet man att litiumjonbatterier är på 3,7 volt. Så 3 Ah ger 11,1 Wh. Vid en laddning så blir det förluster, så man kan inte räkna med 90 laddningar. Så 50-70 blir det mest rimliga.
Varför ska vi börja med att räkna med förluster helt plötsligt just bara på sista frågan då?

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 783 andra personer (65%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så det är en sån där pjäs du tänker på när folk säger "mobilen" idag?
Oooja!

Jag har den här kvar, en 900 så den funkar tyvärr inte:

779635-07d1fc942f2ce1ad61af21cf502bc3ef.jpg

[bild]
Vad säger du nu då?
Det stod att batteriet var 3000mAh, så det är nog inte riktigt en sådan, skulle jag tippa. De frågar om elbilar också och jag tror inte att det är den från 1881 som de menar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.