10 av 10. Krävdes bara enkel matematik och normal kunskap om hushållsapparater.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 807 andra personer (40%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Keiller Keiller skrev:
10 av 10. Krävdes bara enkel matematik och normal kunskap om hushållsapparater.
Fast sista fråga kan man faktiskt inte räkna ut svaret på. Det står inte vid vilken spänning dessa 3000mA är uppmätta vid så svaret kan vara vad som helst.

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 930 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Man får 1/6 badkar fyllt för 1kWh, vilket just visar att den vanliga hushållselen är obetydlig i förhållande till vatten och uppvärmning.

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 442 andra personer (65%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"
Missade en av de lätta frågorna (dammsugaren)...

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Fast sista fråga kan man faktiskt inte räkna ut svaret på. Det står inte vid vilken spänning dessa 3000mA är uppmätta vid så svaret kan vara vad som helst.
Nä, men med normal kunskap om hushållsapparater, i det fallet en mobilladdare, så går det att räkna ut rätt svar utifrån att alternativen var lite för osannolika.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Med lite kunskap så vet man att litiumjonbatterier är på 3,7 volt. Så 3 Ah ger 11,1 Wh. Vid en laddning så blir det förluster, så man kan inte räkna med 90 laddningar. Så 50-70 blir det mest rimliga.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 028 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 034 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

kulle
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 473 andra personer (65%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Batterifrågan förutsatte att man känner till att den vanliga spänningen på mobilbatterier brukar vara 3,7 V.
Annars tillför inte kapaciteten i Ah någon information för att lösa problemet.
I övrigt var dom flesta frågorna ren matematik med de vanliga räknesätten.

M MagHam skrev:
Absolut. Men frågan förutsatte att man känner till att den vanliga spänningen på mobilbatterier brukar vara 3,7 V.
Annars tillför inte kapaciteten i Ah någon information för att lösa problemet.
I övrigt var dom flesta frågorna ren matematik med de vanliga räknesätten.
Det tillför att definiera vad en"vanlig" telefon är, för en Nokia 3310 hade kanske ett annat alternativ varit mer rätt. Så även om det inte hjälper dig gör det frågan entydig

O
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 498 andra personer (65%) som har gjort quizet "Vad får du för 1 kWh?"

Min hjärna läste "mWh" istället för "mAh" och jag reflekterade inte ens över det orimliga i det innan jag tryckte på felaktigt svar. Sen läste jag frågan en gång till...

Jag får nog gå och lägga mig igen.

Redigerat:
  • Haha
jbernspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.