foppa72 skrev:
Där håller jag inte med, PVC-fönster kan mycket väl smälta in lika bra som aluminium- eller träfönster. Det beror på husets stil och hur de monteras.

Åker dagligen förbi ett nybyggt hus där man satt in PVC-fönster, det tog ett bra tag innan jag såg att det var PVC-fönster och då har jag själv ganska nyligen satt in PVC-fönster så jag har ögonen öppna för fönster.
Och hur såg du att det var pvc? Någon skillnad måste det ju varit i alla fall?

Att sätta in pvc på nybyggen är väl OK, och även på nyare hus typ 70-tal. Men att förse riktigt gamla hus med dessa fönster är sorgligt. Spröjs ska se ut som spröjs och inte som om någon har tejpat rutmönster med vit eltejp. Har även reagerat denna sommar på hur konstigt det ser ut när nyare fönster står öppna. Dom liksom är upp-vippade. Knasigt när det ser ut som ett gammeldags fönster uppdelat i lufter med spröjs och sedan stor dom uppvippade som en garagedörr!:eek:
 
Sommartorparn skrev:
Och hur såg du att det var pvc? Någon skillnad måste det ju varit i alla fall?

Att sätta in pvc på nybyggen är väl OK, och även på nyare hus typ 70-tal. Men att förse riktigt gamla hus med dessa fönster är sorgligt. Spröjs ska se ut som spröjs och inte som om någon har tejpat rutmönster med vit eltejp. Har även reagerat denna sommar på hur konstigt det ser ut när nyare fönster står öppna. Dom liksom är upp-vippade. Knasigt när det ser ut som ett gammeldags fönster uppdelat i lufter med spröjs och sedan stor dom uppvippade som en garagedörr!:eek:
Ofta syns det på dom små dräneringshål (med lock) som sitter i nederkant på ramen. (vilket iochförsig också ofta finns på helaluminiumkarmar) men också på hörnen på ramen där man ser den diskreta 45-graderssvetsen som plastprofilen satts ihop med.

Håller helt och hållet med om dina övriga synpunkter angående när PVC passar och inte.
 
Var på semester i danmmark, var och varannat hus har ju pvc- fönster.

Dom är smarta i danmark, pvc- fönster och stenhus = då kan man drick öl och äta god mat istället poå semestern istället för att måla hus och fönster
 
  • Gilla
Skip33
  • Laddar…
Jag har faktiskt byttat alla mina fönster nu, och satt in pvc, och alla som gått förbi mitt hus har frågat vad det är för snygga fönster jag har och när jag berättat vad det är , tror dom jag driver med dom.
Dvs mina fönster ser inte ut som plast...
Nu ska tom flera utav mina grannar bytta till samma fönster.
Så det är roligt att vara först här i samhället.:)

jag e HELT nöjd, o myggnätet man fick till sitter som en smäck och jag bara e överförtjust:)
 
CITAT: "Att sätta in pvc på nybyggen är väl OK, och även på nyare hus typ 70-tal. Men att förse riktigt gamla hus med dessa fönster är sorgligt."

- Jag håller med - särskilt när det gäller gamla hus. Undrar också om ni som byter kollat beräknad livslängd på era nya fönster. Underhållsfritt = släng efter kanske 20 år eftersom underhåll inte kan utföras? De som har gas i sig läcker så småningom ut gasen.

Oavsett livslängden: SPARA de gamla fönstren, de lär komma till användning igen av kommande ägare.

Dessutom det gamla fönstren har (med väl utförd kittning och målning) tillsammans med innerfönster i stort sett samma goda värden som nya fönster som förstörs och inte kan renoveras.

Om samhället tror att det sparas energi - och ger bidrag för att sätta in en slit-och-slängprodukter med hög energiåtgång för tillverkning.

Renovera era gamla fönster!
 
Redigerat:
Hur gick det med mina fönster ... jag har ju skrivit en massa inlägg här, och flera har frågat.

Jag importerade själv av en större östeuropeisk tillverkare utan egen representation i Sverige. Tog förvisso en risk, men tänkte: Priset är så lågt, jag kan chansa. Drygt halva priset (inkl frakt till byggplatsen) mot den första offerten jag fick på svenska träfönster, och långt bättre kvalité ( U-värden på 0,7-0,8 hela fönstren) . Jag krävde och fick senaste tekniska lösningar på det mesta.

Nackdelen var bara en enda, att man var mindre bra på engelska, men de (unga men högskoleutbildade) medarbetarna där var otroligt hungriga och service-minded. De skickade sina leverantörers broschyrer, specifikationer, monteringsanvisningar etc, där jag kunde läsa in mig på varenda sak jag var tveksam till. Alltid snabba korrekta svar, alltid via medskickade filer över mail. Jag själv var dessutom okunnig om det mesta om PVC-fönster, orolig för att bli lurad etc, etc så mina frågor var många Servicen före köpet var BARA ENORM. Jag har aldrig mött något liknande. Mer än en gång tänkte jag: Nu struntar de i mig, jag är ju en pytteliten kund i deras sammanhang. Men icke

Faktamässigt består mina fönster av importerade tysktillverkade profiler, glas från den ena av världens två största glastillverkare, glaskassetterna har framställts i toppmoderna automatiserade (mindre än tio år gamla) fabriker etc. Självklart har de svenska fönstertillverkarna det svårt idag. Mina PVC-fönster ska matcha gamla 1800-talsgårds fönster på en befintlig byggnad (vi kommer att specialbeställa spröjs till PVC-fönstren senare, för att få likhet i detaljerna, då vi vågade inte satsa på de lösningar man föreslog), men vi kan redan se att PVC-fönstren kommer att bli identiska som de gamla fönstren, som vi numera alltid måste måla om regelbundet. Man kommer inte att se den minsta skillnad.

Jag skulle betala handpenning före produktionsstart och resten före lastning för transport till Sverige. Före denna slutbetalning skickade de oombedda flera foton på att beställningen, så att jag kunde se att alla detaljer fanns på plats.

Sedan betalade jag och leveransen var framme på byggplatsen exakt den dag jag bestämt. Förbaske mig det enda som hittills kommit punktligt i hela bygget

Fönstren (och två st PVC-fönsterdörrar, av en kvalite jag inte trodde fanns!) sitter också på plats. Det gick mycket snabbt och var enkelt att rikta och montera fast dem med medföljande fästplåtar.

Jag har sagt det tidigare. Jag var synnerligen skeptisk till PVC-fönster och PVC-fgönsterdörrar tidigare, idag är det uteslutet att köpa något annat än PVC för min del. Detta även om PVC skulle bli dyrare än trä. Nu ska jag beställa fler fönster.

Jag avslöjar inte namnet på min leverantör, de prioriterar inte alls Sverige, som är för liten marknad för dem. För dem gäller andra mångdubbelt större marknader än Sverige. Jag vill sitta ensam med min guldgruva - så länge jag har fler fönster jag ska beställa :)

Detta avslutar mina inlägg i denna tråd. Då jag av min leverantör lärt mig hur PVC-fönsterbranschen fungerar, tror jag att det finns minst ett dussin liknande tillverkare i Östeeuropa, som är lika bra som de jag haft att göra med. Det svåra är att hitta rätt mellanhand, något jag skrivit i flera inlägg i denna tråd, och jag blev min egen mellanhand pga av tidigare erfarenheter av direktimport.

Jag är jättenöjd med mina PVC-fönster :) :) :)
 
Är själv lite intresserad av att byta till pvc-fönster.

Förstår om du inte vill avslöja namnet på din leverantör men du kanske kan ge något prisexemepel så vi som själva försöker hitta bra billiga fönster har något att jämföra med.
 
Själv har jag importerat fönster i PVC från Polen med goda resultat. Priserna var ju såklart mycket billigare och det faktum att de är underhållsfria gjorde inte saken sämre. Jag vill inte underhålla mer än nödvändigt. Det kostar ju med underhåll. Men jag kan hålla med om andra i denna tråd att det blev väldigt bra med PVC istället för trä. Nu funderar jag även på att byta altandörren och garageporten mot nya från Polen. Någon som vet hur det ser ut med utbudet på det?
 
Köpte min altandörr (samtidigt som jag beställde fönster) via ett företag i Malmö (DC-gruppen) och jag blev kanonnöjd !!

Om du vill kan jag PM:a dig mer info Aspervall ...
 
Fogarbo:

Ditt snack om "din" kontakt i östeuropa låter sektlik....och jag undrar över din seriösitet allmänt.

Vilka fönster har ett totalt u-värde om 0,7-0,8 hela konstruktionen ?.
Samtliga tillverkare av profiler köper glaskassetter av Pilkington eller liknande, du kan köpa tunga 3-glas med 0,7 i u-värde men bågen trotts skum i klarar inte det du påstår.

Sedan att du inte med alla dina inlägg om PVC-fönster kan tala om vilken du valde tycker jag är löjligt, tror du dom skulle gå upp i pris om du talade om det eller ?, knappast!!.

Själv tittar jag på fönster från Polska fabriken Drutex, går som alla andra att få med alla möjliga glas och profiler men priserna ser lovande ut.

Offerter från Sverige pekar på 78.000 kr för 23 enheter med dubbelbalkongdörr om 2m samt enkel om 1m, men min kontakt i Polen kanske kan kapa priset med 25% och då slår jag till direkt.
Under 60.000 kr för 23 st 32Db pvc-fönster med träimitation är kopiöst bra, sedan att det totala U-värdet är ca 1,3 rör mig inte ryggen.
Kostnaden för att tjäna tillbaka dom extra pengar u-värde 0,9 ger tar mina barnbarn´s tid på jorden att få tillbaka även om energipriset fördubblas.

MvH jawen
 
Har bytt till Pvc fönster från eurostyle ( VEKA profiler ) på mitt hus men har 3 st fönster kvar att byta.

Söker efter en karm, vinkelformad som täcker in den befintliga träkarmen ( har svårt att få loss dom på dom här 3 fönsterna ) det bygger för mycket med vanliga karmar

Veka har en sådan profil men Eurostyle har ej maskiner för att svetsa sådana karmar, har sök men inte hiitat någon som har den profilen

http://www.eurostyle.se/fonster.htm - välj ritningar ---- sidan 8 ---- profil 111.208 variant 1
 
Nån som anlitat eufonster.se?
 
Hur gör man med fönsterbleck?
Jag har ingen skåra i mina fönster för detta.
 
coss skrev:
Hur gör man med fönsterbleck?
Jag har ingen skåra i mina fönster för detta.
Jag har skåror för bleck underifrån, vilket inte gjorde något eftersom jag beställde bleck från plåtis som då gjorde bleck som passade för detta.

Hittade en bild på hur en tillverkare föreslår att man fäster blecken:
(det som blecken är skruvade i på bilden är en transportprofil som sitter kvar på fönstret vid montage, dvs tillhör inte fönsterprofilen egentligen. Själv har jag inte skruvat blecken utan de sitter fast på annat sätt)

bleckinstall.bmp
 
Redigerat:
Transportprofilen är väck redan, resten ser ut som dina. Hur sitter dina fast?
För du har liksom jag en slät yta.
//sture
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.