coss skrev:
Transportprofilen är väck redan, resten ser ut som dina. Hur sitter dina fast?
För du har liksom jag en slät yta.
//sture
Sorry, fel av mig, jag har visst skruvat mina, i transportprofilen som jag har kvar eftersom det passade bra för lutningen av blecket (fönstren är monterade i tegelfasad.)

Ingen hjälp av mig med andra ord :surprised:
 
oki
va synd men tack ändå.
Men hur gör jag då? Då din bild i övrigt stämmer med hur mina fönster ser ut så kanske någon annan har någon bra idé.

Varför har de med transportprofilen i bilden, den bidrar ju till sämre U:värde i underkant....?
 
jag bidrar med hur jag har gjort på mina, säger dock inte att det är rätt men jag ville inte ha så mycket "fönster" som syns där nere.

jag tog bort transportprofilen på de flesta fönster men lät de dock sitta kvar på några höga fönster och dörrar tror jag, passade bra där osså skummade jag emot profilen istället. där jag inte hade den kvar pallade jag under med plastbrickor och skummade.

bläcket satte jag sen popnitad på framsidan istället, o yes ja vet det inte är bra om det går in vatten där men vi var jättenoga och tog en sträng tec7 på bläcket innan fastsättning o sen en liten till utanpå så det är tätt minsann.
fast o andra sidan har jag ett murat stenhus så inte hela världen om det kommer in lite heller :)
 
Hej jag har oxå funderat på Pvc fönster. Har kollat med www.fonsterdirekt.se samt www.mentafonster.se :)båda företagen lät seriösa samt bra hemsidor där man kan kolla. Priset lockar förstås. Vill ha pardörrar till altanen som är helglasade med spröjs. Vet dock ej om dom ser klena ut.. priset på pardörrar stl 140 * 210 samt 2 fasta fönster stl 60*210 med spröjs skulle bli ca 13 000 kr, elite skulle ta ca 25 000 kr för samma i trä. Då skulle pvc vara underhållsfritt.. Vill ha fler förslag på ställen som är seriösa tillverkare. Please vill ha massor med förslag.
 
Köpte alla fönster och altandörr från BOFAB Sverige, när vi byggde hus. Är hel nöjd.
 
Fogarbo skrev:
Jag har (tror jag !) lyckats få tag i en PVC-samarbetspartner jag ska fortsätta jobba med, då villkoren är rimliga, men jag avslöjar inte firmans namn förrän mina fönster sitter på plats :).
Sitter inte fönstren på plats nu?
 
Fogarbo skrev:
Hur gick det med mina fönster ... jag har ju skrivit en massa inlägg här, och flera har frågat.

Faktamässigt består mina fönster av importerade tysktillverkade profiler, glas från den ena av världens två största glastillverkare, glaskassetterna har framställts i toppmoderna automatiserade (mindre än tio år gamla) fabriker etc. Självklart har de svenska fönstertillverkarna det svårt idag. Mina PVC-fönster ska matcha gamla 1800-talsgårds fönster på en befintlig byggnad (vi kommer att specialbeställa spröjs till PVC-fönstren senare, för att få likhet i detaljerna, då vi vågade inte satsa på de lösningar man föreslog), men vi kan redan se att PVC-fönstren kommer att bli identiska som de gamla fönstren, som vi numera alltid måste måla om regelbundet. Man kommer inte att se den minsta skillnad.

Fönstren (och två st PVC-fönsterdörrar, av en kvalite jag inte trodde fanns!) sitter också på plats. Det gick mycket snabbt och var enkelt att rikta och montera fast dem med medföljande fästplåtar.

Jag har sagt det tidigare. Jag var synnerligen skeptisk till PVC-fönster och PVC-fgönsterdörrar tidigare, idag är det uteslutet att köpa något annat än PVC för min del. Detta även om PVC skulle bli dyrare än trä. Nu ska jag beställa fler fönster.

Jag avslöjar inte namnet på min leverantör, de prioriterar inte alls Sverige, som är för liten marknad för dem. För dem gäller andra mångdubbelt större marknader än Sverige. Jag vill sitta ensam med min guldgruva - så länge jag har fler fönster jag ska beställa :)

Detta avslutar mina inlägg i denna tråd. Då jag av min leverantör lärt mig hur PVC-fönsterbranschen fungerar, tror jag att det finns minst ett dussin liknande tillverkare i Östeeuropa, som är lika bra som de jag haft att göra med. Det svåra är att hitta rätt mellanhand, något jag skrivit i flera inlägg i denna tråd, och jag blev min egen mellanhand pga av tidigare erfarenheter av direktimport.

Jag är jättenöjd med mina PVC-fönster :) :) :)
Hej Fagarbo,

Läste med stort intresse din traad om PVC fönster, bor idag i södra Tyskland och planerar min tillbyggnad av vaart hus i Göteborg. Daa du verkar vara mycket kunning och lik mig i ditt köpbeteende skulle jag vilja ställa naagra fraagor om det är ok?

Jag vill köpa PVC fönster, tycker att Dreh-Kipp funktionen är super och priserna lovande, speciellt paa altandörrar och "Push and Slide" dörrar.

Vad jag kan uppleva, paa designen för dom inaatgaaende fönstrerna är att relativ karmen plus baagen kan bli framträdande, speciellt den nedre delen av fönstret, ajg vet inte vad du tycker?

Jag saag i dina inlägg att man kan skrädasy designen naagot, jag antar att du menade yttermaatten i saa fall eller?

Vill och kan du dela med dig av din fabrikskontakt och har du möjligvis naagon bild paa dina fönster?

Ser fram emot positiv respons och om du önskar kanske du kan skicka ett privat meddelande.

Sunemangs
 
Snailman skrev:
glaskasetten börjar läcka efter ett visst antal år...
Finns det några siffror på detta? Hur många år brukar dehålla tätt, hur mycket höjs U-värdet etc? Måste man byta ut hela PVC-fönstret, kassetten, går något att fixa...?
 
En av kasetterna gick i min dragspelsfönstervägg, under byggnationen. fick ut det på drulleförsäkringen och kostade mig 1200 istället för 3400.
Man snäpper bort en list på insidan och sedan plockar man bort den befintliga kasetten och sätter in den nya. Går jättefort om man är glasmästare och vet vad man gör. DVS jag gjorde det inte själv.
På aluprofilen mellan glasen står en massa info som glasmästaren använder för att beställa ett nytt så man låster den gamla kasetten sitta tills den nya kommer.

Detta hade varit betydligt billigare att ta från utlandet men transporten tror jag äter upp det. Fast iofs en låda vin 21 pavor kostade 12 Euro i frakt så får man bara glasfirman i polen att embalera det bra så DHL kan ta det borde det bli ett ok pris....
 
OK, det skulle kanske någon bekant kunna ta i bilen när de åker från Polen, även om man kanske inte sparar så mycket om glasmästare också behöver anlitas.

Men i ditt fall var det tydligen så att fönstret stötts till. Om det bara får sitta där och sköta sig själv, hur stor är risken att kassetten börjar läcka/hur länge kan man förvänta att det håller?
 
Själv köpte jag ett PVC fönster beklätt med alu på insida och utsida till vårt badrum. Vi har haft fönstret monterat i ett år nu.
Det enda problem vi har är att karmen som är av alu på insidan ger rejält med kondensvatten i badrummet, särskilt vintertid när det är kallt ute. Glaset i sig tycks vara rejält isolerande men karmen har brister.
Förmodligen hade det varit klart bättre med trä på insidan.
 
Hej! Har kollat lite här. Ska byta fönster och är intresserad av pvc. Saken är den att jag förutom nya fönster även vill ha jobbet utfört, montering, fönsterbleck, ja rubbet, helst också bortfösling av gamla fönster. Är det någon som har gjort så här, alltså inte gjort jobbet själv?. Ska man leta efter en fönsterleverantör som utför detta eller är det bättre att anlita snickare? Tacksam för tips och råd
 
amazon64 skrev:
Hej! Har kollat lite här. Ska byta fönster och är intresserad av pvc. Saken är den att jag förutom nya fönster även vill ha jobbet utfört, montering, fönsterbleck, ja rubbet, helst också bortfösling av gamla fönster. Är det någon som har gjort så här, alltså inte gjort jobbet själv?. Ska man leta efter en fönsterleverantör som utför detta eller är det bättre att anlita snickare? Tacksam för tips och råd
Jag anlitade snickare som i sin tur anlitade en plåtis som gjorde allt - funkade då man bara kommunicerar med en person och snickaren i sin tur, om han är seriös, har en bra kontakt på plåt...
Lycka till!
 
Hej på er

Undrar om det är någon som har köpt fönster och altandörrar från detta företag?

Hur är deras kvalitet?

Dom använder denna profil http://termoplus.se/constru.html hur står den sig mot andra alternativ?

Mvh
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.