gone_golfing skrev:
Lite nyfiken hur det har gått för er.
Vilken firma var det,är ni nöjda?
Puff. Också nyfiken.
 
stoif skrev:
Puff. Också nyfiken.
Även jag är nyfiken, ny puff.
 
Ja monterade PVC i stugan och är nöjd med resultatet där. Hemma i huset hittade jag ett billigare alternativ (i pengar). Jar har ett lättbetonghus från 56 med fönsterkarmar inputsade i fasaden så vid fönsterbyte så förstörs putsen. Det är även svårt att skruva fast något i väggarna. Jag slog sönder det gamla glaset (vissa glas var 2mm, orginal 56) skrapade bågen trären och grundmålade. Efter det fick glsmästaren göra sitt med issolerglas och jag målade klart.
Det blev riktigt bra men tog mycke tid.
 
stoif skrev:
Puff. Också nyfiken.
gone_golfing skrev:
Lite nyfiken hur det har gått för er.
Vilken firma var det,är ni nöjda?
Hej alla! då jag glömt bort mitt lösenord till Magnus.Andersson så har jag härmed döpt om mig till mummelmagnus! :)

Jag har haft mina PVC-fönster i över ett år nu och har inget större att klaga på.
Det har uppstått två problem,
1, täkskivan som sitter under dörrhandtaget på min altandörr har spruckit.
Den var ditt klämd, lossnade i ena fästet och snurrade 45 grader. Så när jag stängde dörren så fastnade den i karmen och sprack. Firman skickade en ny täkskiva och jag bytte den på 2 sekunder. Säkrade den med lite smäl-lim så sedan dess har det funkat.

2, På alla fönster har vi tre lägen, vädring - vinkla innåt - öppna helt. Mellan de tre stegen så så finns det en "låsning" / tröghet som lixom klickar mellan stegen. På äldsta dotterns fönster så saknas klicken så det är svårt att hitta rätt lägen. Det funkar, men det är svårt att hitta läget. Det lovade fönster firman att komma över och fixa när de har ett jobb i närheten. För min del är det ingen panik men det ska väll fixas innan garantierna går ut.

Annars är jag mycket nöjd. Det har blivit varmare inne och jag har inget drag från fönstren längre.
Med facit i hand kanske jag betalde lite för mycket för mina PVC-fönster, det hade säkert gått att hitta billigare. Men det var ialla fall 100 000 kr billigare än trä-alu.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Jag kan också ge en liten återblick på de 2 PVCfönster som sattes in i kolonistugan sommaren -11.
Skickade mail och bad om offert till flera leverantörer och någon besökte jag i Mölndal. Fick bra svar från samtliga. Ett företag i Jönköping var otroligt serviceminded -sååå trevliga och att jag inte köpte där berodde på att de inte kunde leverera tillräckligt snabbt.. (visade sig att de utvalda inte gjorde heller)
Valde till slut 2 små från Byggimporten AB. Fick höra av mig till dom flera gånger både via telefon och mail innan de till slut levererades vilket ställde till problem för mig. De hörde inte av sig trots flera påstötningar. Leverans lovades flera ggr innan fönstren väl anlände.
Till slut kom fönstren och hantverkarna satte in även PVC fönstren långt efter att träfönstren monterats..
Reflektioner efter sporadisk användning:
+ PVC - att de inte ska behöva målas någonsin (det får tiden utvisa)
+ Priset

- PVC - glasytan blir sååå mycket mindre med PVC mot "vanliga träfönster" - En viktig aspekt som jag förbisåg
- Inåtgående (öppningsbara inåt med Drehkipp -men det visste jag innan beställningen)
- Estetiskt inte så snygga som trä (el trä med aluminium som jag valde), men duger i sommarhuset
Mer kommer jag inte på nu..

Gott nytt 2013 alla byggare!!! Själva har vi nu totalrenoverat kök och hall som vi är otroligt nöjda med- kanske får bli en egen tråd.
 
Jag gillar att det finns så oerhört mycket information på det här forumet. Att läsa allas åsikter och erfarenheter hjälper mig något oerhört.

Har bestämt mig för PVC, men det är synd att det är så svårt att fatta ett beslut. Hade till 95% bestämt mig för en firma när en representant för en firma som tittade förbi för att lämna offert på fasad och badrum sa att de kunde göra det också. Skillnaden är att deras fönster inte har luftspalter och är 5- istället för 7-kammars. Sedan vet jag inte hur deras ser ut heller, så det måste jag kolla upp.
 
Reklam och följdinlägg raderade
morsan/moderator
 
Varför ens överväga fönster av Polyvinylklorid (PVC)? Konstigt att det är så viktigt att snåla in på en så pass viktig byggnadskomponent. Det bevisar nog mest hur man värdesätter sitt hus tycker jag.
 
  • Gilla
quadra
  • Laddar…
meko skrev:
Varför ens överväga fönster av Polyvinylklorid (PVC)? Konstigt att det är så viktigt att snåla in på en så pass viktig byggnadskomponent. Det bevisar nog mest hur man värdesätter sitt hus tycker jag.
Snåla in? Enligt många är fönster av PVC det bättre alternativet! Tror inte alls det bara handlar om pengar!
 
Håller med dig.

Vi satte in PVC fönster ... och det ångrar vi, nästa gång vi byter blir det trä.
PVC inte speciellt snygga, öppnas innåt :), kalla i karmarna (plasten), fästa persienner eller annat i PVC karmen går knappt.

tyvärr tittade vi för mycket på priset.

/jep
 
Smaken är ju som baken. Jag skulle inte ens överväga träfönster även om det var samma pris som PVC.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Jag har bytt ut alla mina fönster och två altandörrar mot Polaris PVC från Kronfönster.
Totalt ca 14fönster, i en kombination av fasta och öppningsbara.
Detta gjordes för två år sedan, och jag är verkligen supernöjd.

Att "dissa" PVC-fönster generellt är bara trams och visar på ett märkligt resonemang om att vi i Svergie alltid vet bäst. Varför måste ett fönster vara vara gjort i trä och dessutom tillverkat i Sverige för att duga för vissa?
Helt sjukt att ett fönster tillverkas, mer eller mindre, för hand av skickliga hantverkare med väldigt många fördyrande moment, snudd på ädelträ osv. Okej, om det handlar om en möbel som ska hålla i fyrahundra år, men hållå.. det är ett fönster, i nio fall av tio av standardstorlek.
Att man inte robotiserar processen mer, är ju självklart bara ett sätt för att hålla priser och exlusivitetsstämpeln uppe, samtidigt som man "odlar" myten om att just "fönster" skulle vara världens märkvärdigaste sak att tillverka, och många går ju uppenbarligen på detta, eftersom man effektivt försöker skriva ner alla "nymodigheter" som tex. fönster i kompositmatrial (som resten av världen använt i 40år!).

Det finns absolut nackdelar med PVC-fönster, inget tvivel om det dock.
Det gör det å andra sidan även på alla andra typer av fönster också.
Att det inte ser "snyggt ut" håller jag inte med om alls, då det först och främst en fråga om tycke och smak, men om man inte har tummen i röver så är det ganska lätt gjort att "snygga till" montaget med tex ett par fyrkantslister för att bättre simulera "karmen" osv.
Dock så tycker jag att ppningsmekanismen bör förbättras, då det är lite lurigt att sätta fönstret i vädringsläge osv, och om man inte vet hur man gör så kan det lätt bli struligt. Det är dock mer än fråga om "gör så här" än ett fel.

Jag skulle alla dagar i veckan återigen välja PVC-fönster och jag är väldigt om och omkring mig när det gäller mitt hus och skötseln av detta, och jag har valt mina fönster i kombinationen pris och vad jag fått för pengarna. Jag har sänkt min elförbrukning med ca 5000Kw/h per år, inget kallras, och sjukt bra isolerförmåga både mot ljud och kyla/värme. Detta till en tredjedel av priset jämfört med tex. Mockfjärds, som inte ens kan säga hur lång garanti man har på sina produkter! Jag har idag tio års fullgaranti och 30års missfärgningsgaranti på mina "skitfönster", och enligt Mockfjärd så är det inget konstigt alls om man måste måla om deras fönster efter 4år...

Så jo... PVC-fönster fungerar utmärkt, att påstå bågot annat är bara att stoppa huvudet i sanden mot omvärlden. Dock så är förstås valet mer "mjukt" och jag kan förstå om man väljer trä av estetiska skäl om man har en äldre trävilla från sekelskiftet etc. men det finns inga som helst "tekniska" skäl att dyra träfönster framför PVC. Jo.. om man har fönster som måste öppnas flera gånger om dagen så tycker jag inte att man ska välja PVC då jag upplever öppningsmekanismen lite klen och förvirrad.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
M
Kan du lägga upp en detaljbild på fönstren?
 
mummelmagnus skrev:
Hej alla! då jag glömt bort mitt lösenord till Magnus.Andersson så har jag härmed döpt om mig till mummelmagnus! :)

Jag har haft mina PVC-fönster i över ett år nu och har inget större att klaga på.
Det har uppstått två problem,
1, täkskivan som sitter under dörrhandtaget på min altandörr har spruckit.
Den var ditt klämd, lossnade i ena fästet och snurrade 45 grader. Så när jag stängde dörren så fastnade den i karmen och sprack. Firman skickade en ny täkskiva och jag bytte den på 2 sekunder. Säkrade den med lite smäl-lim så sedan dess har det funkat.

2, På alla fönster har vi tre lägen, vädring - vinkla innåt - öppna helt. Mellan de tre stegen så så finns det en "låsning" / tröghet som lixom klickar mellan stegen. På äldsta dotterns fönster så saknas klicken så det är svårt att hitta rätt lägen. Det funkar, men det är svårt att hitta läget. Det lovade fönster firman att komma över och fixa när de har ett jobb i närheten. För min del är det ingen panik men det ska väll fixas innan garantierna går ut.

Annars är jag mycket nöjd. Det har blivit varmare inne och jag har inget drag från fönstren längre.
Med facit i hand kanske jag betalde lite för mycket för mina PVC-fönster, det hade säkert gått att hitta billigare. Men det var ialla fall 100 000 kr billigare än trä-alu.
Jag är ju hopplös på det där med inloggningar och lösenord. Ännu ett nytt alias i samma ärende. :)
Nu har jag haft mina PVC-fönster i snart 4 år och är ärligt talat mycket nöjd.
Elräkningen är halverad och inomhusklimatet är mycket bättre. Självklart är det inte enbart fönstrens förtjänst att elräkningen blivit lägre - utan det mesta kan jag nog tacka braskaminen och luftvärnepumpen för.

I våras så lyckades jag med konststycket att ställa gasolgrillen för nära väggen och värmen från grillen gjorde att jag fick en fin spricka rakt över hela fönsterrutan. Beställde en ny kassett från fönsterfirman och de kom med en ny kassett och bytte ut den inom två veckor.

Vi betalade 84 000 kr för våra fönster, installerat och klart. I efterhand så var det värt varenda krona. Vi bor i ett område från 70-talet och de flesta grannarna har under de senaste åren bytt sina fönster. Något som slagit mig är hur deras byggare som byter fönstren skitar ned. Det ligger byggsopor, spikar och cigarett fimpar över hela tomten.

Våra killar städade undan alla sopor, dammsög och våttorkade golven efter sig varje dag. Så det var ju renare när jag kom hem från jobbet - än när jag åkte. :)

Det trasiga handtaget vi hade i ena rummet fick jag utbytt igår. Vi upptäckte det drygt ett år efter att vi fått det installerat. Men eftersom det inte påverkade funktionen så har jag inte legat på. Men för ett par dagar sedan så jag handtaget och tänkte att man ialla fall kan ringa och fråga om det går att få det utbytt. Det var inga problem, de kom och gjorde det igår. Då gick de även runt och testade alla fönster och dörrar när de ändå var där, och finjusterade gångjärnen till altandörren vi använder mest.

Jag var lite orolig först att ta PVC - men fyra år senare ser de fortfarande ut som nya. Men man märker att det är skillnad på olika tillverkares plaster. En granne valde en billigare modell (tror det var polska) och där ser man att plasten gulnat på den sidan av huset där solen ligger på. Det var en stor skillnad i pris. Våra kostade 84 000 inkl installation och deras på runt 50 000 kr.
 
  • Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.