MultiMan
P Paxman skrev:
Jag vill minnas att han var rätt liten...varför behövde han en så bred stol? 😄
Han lever än, du får ringa och fråga. Jag har aldrig haft någon kontakt med honom utan stolen fick jag tag i i resterna efter Fermenta.
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
4774
pacman42 pacman42 skrev:
En datormus (Microsoft) vars rullhjul gav upp, 3D-skrivaren räddade biffen. Dessutom lite kul med ett rött hjul...
[bild]

Edit: fick lite prylHLR från vården häromdagen så jag är begränsad till små projekt de närmsta två månaderna.
[bild]
🙀
 
Efter att i flera år ha önskat att spisen skulle ge upp drog spisen JFBn för en vecka sedan, hann tänka "Äntligen!" innan jag inser att vi hoppas på bygga nytt och att jag lägger så lite arbete som möjligt innan vi vet hur det går...

Allt går igång som det ska efter att ha återställt JFBn, men inser eter en stund att ugnen inte värmer längre, en snabb mätning bekräftar att varmluftselementet brunnit upp och troligen drog JFBn i samma veva.

Beställde en ny del direkt från electrolux, som kom dagen efter.

Idag var det dags att montera prylen, om vi bortser från att man valt lite philips-skruv till dragavlastningen så var samtliga skruvar T20.
Tog under 5min att byta elementet, för att konstatera att varmluftsfläkten inte snurrar längre.
Mätte upp att det kom 230V fram till den, där var lagom resistans i lindningen, så jag bestämde mig för att prova att smörja upp den, vilket verkar vara vad som behövdes.

Så nu kör ugnen förhoppningsvis ett tag till.

För att inlägg blir roligare med bilder så kommer en på elementen.
Nya och gamla varmluftselement till ugn med monteringsplåt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Räddade morsans gräsklippare från skroten. Det är nästan 10 år sen morsan sålde huset och jag tog hem gräsklipparen till mig. Den har stått bortglömd i ett förråd då jag snubblade över den i våras och valde mellan att köra den till skroten eller att ta den till landet. Det blev landet, tänkte att det kunde bli ett trevligt projekt nån regnig semesterdag. Men jag kunde inte låta bli att prova om den startade nu när jag tagit ut den. Med ny soppa startade den på typ 7e draget! Oväntat nog kunde jag klippa hela gräsmattan redan idag!!
Röd gräsklippare på en nyslagen gräsmatta med högre gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Se till att köra den på alkylatbensin så kommer den starta varje vår utan problem. 👍 Kör du 95 ber du om strul.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag kör vanlig 95-oktan i Klippon som står med bensin i under vintern. I år var den ovanligt svårstartad och hoppade igång först på 4:e rycket...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Glöm inte att byta olja och kontrollera så att luftfiltret inte är totalt stopp.
 
MultiMan
P Paxman skrev:
Se till att köra den på alkylatbensin så kommer den starta varje vår utan problem. 👍 Kör du 95 ber du om strul.
Anekdot: Min älskade Klippo Pro 4 med Honda GCV135-motor började gå sämre. Körts nästan enbart med alkylat.

Trodde först det var skit i förgasaren så rev ner den och rengjorde. Fanns beläggningar i huvudmunstycket. Hjälpte inte. Ojämnt varvtal och sämre ork. Trodde det var bränsletillförsel, men nej. Justerade ventilerna och ställde in varvtalsregleringen på nytt. Ingen skillnad. Tömde tanken helt och i med ny, vanlig bensin. Gick lite bättre, men inte bra. Svårstartad. Helt rent luftfilter och givetvis årligt oljebyte, så det var inte problemet heller. Var nära att lämna den till handlaren för genomgång.

Granskade tändstiftet som var på gränsen till för mörkt/sotigt. NGK BPR6ES. Hittade info om Honda GCV135/160 som sa att det värmetalet är bäst i riktigt varma klimat, så köpte ett BPR5ES istället (från bilverkstad till halva priset mot gräsklipparhandlaren). Bytte precis inför första klippningen, med den gamla 95-bensinen kvar från förra året. Startade på första draget och det känns som att motorn har 1 hk extra.

Underskatta aldrig problem med felaktiga värmetal eller på annat sätt defekta tändstift! Detta var dock extra lurigt eftersom handlaren säljer på en BPR6ES oavsett var man bor. Kvarstår då möjligheten att tändstiftet blivit defekt då rengöring inte hjälpte. Aldrig råkat ur för ett defekt NGK trots hundratals inköpta genom åren till allt från MC, bilar och då gräsklippare.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Underskatta aldrig problem med felaktiga värmetal eller på annat sätt defekta tändstift!
En polare som bor i Madrid ringde mig om att hans gräsklippare var väldigt svårstartad och gick uselt när den väl var igång. Han är inte så tekniskt begåvad, och jag kunde ju inte göra så mycket på distans, så jag gav honom tipset att byta stift, trots att klipparen bara var några få år gammal och trots att han tyckte att stiftet "såg bra ut".

Med nytt stift startade och gick maskinen som om den var helt ny...så precis som du skriver MultiMan, underskatta inte stiftproblem. Vissa stift går i decennier i samma maskin, medan andra helt enkelt havererar tidigt. Det är också oftast helt omöjligt att upptäcka stiftproblem genom okulär besiktning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
hsd
Påminner mig om en kollega som inte fick igång forden ,han ringde å jag åkte för att hämta honom och han berättade att den gick väldigt dåligt dagen före så vi kollade lite snabbt skruvade ut ett tändstift som helt saknade elektroderna 😮 , en sväng till macken ( på den tiden fanns reservdelar men ingen korv ) å i med nya stift så funkade bilen igen
 
engs
P Paxman skrev:
En polare som bor i Madrid ringde mig om att hans gräsklippare var väldigt svårstartad och gick uselt när den väl var igång. Han är inte så tekniskt begåvad, och jag kunde ju inte göra så mycket på distans, så jag gav honom tipset att byta stift, trots att klipparen bara var några få år gammal och trots att han tyckte att stiftet "såg bra ut".

Med nytt stift startade och gick maskinen som om den var helt ny...så precis som du skriver MultiMan, underskatta inte stiftproblem. Vissa stift går i decennier i samma maskin, medan andra helt enkelt havererar tidigt. Det är också oftast helt omöjligt att upptäcka stiftproblem genom okulär besiktning.
Hade en toktrimmad moped i ungdomen, vilket gjorde den väldigt känslig, var ett ständigt skruvande.
Käkade tändstift också. Efter att ha varit på lokala macken och köpt stift för hundrade gången (lätt överdrift) så fick jag tips av mackägaren, som också sålde gräsklippare etc. så han hade bra koll på tvåtaktare. Att byta modell av stift från det som satt som standard. De fungerade bättre i vilket fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Ja, Honda som en exempel på lite mer krävande motorer har enligt min erfarenhet varit klart känsligare för stift än en gammal Briggs sidventilare där man kan stoppa i en rostig spik och den startar direkt ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Två operationer senaste dagarna.

Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.

Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
T
H
TeroM TeroM skrev:
Två operationer senaste dagarna.

Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.

Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
Hade liknande problem med min backsensor...
Insåg efter lite felsökning att det var "hatten" på dragkroken dom satt lite snett och störde sensorn... 🤣
Rättade upp den till lodrätt så slutade backsensorn varna 🤪
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Manuella klipparen tappade bakhjulet för många år sedan. Då hade plastskrivare just börjat komma för privat bruk och jag ritade upp bakhjulet och en bekant skrev ut det. Dock så klarade hans skrivare inte att skriva ut det massivt, så det höll inte så länge. En annan bekant försökte senare i sin skrivare, men utan värmeplatta så är det svårt att skriva stora, massiva saker. Utskriften släppte.

Men nu tredje gången gillt så fick jag ett hjul som håller.
En gul gräsklippare med ett nytt, svart 3D-utskrivet bakhjul, omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå var i farten så passade jag på att slipa kniven. Och nu klipper den som aldrig förr.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.