174 565 läst · 1 202 svar
175k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Efter att i flera år ha önskat att spisen skulle ge upp drog spisen JFBn för en vecka sedan, hann tänka "Äntligen!" innan jag inser att vi hoppas på bygga nytt och att jag lägger så lite arbete som möjligt innan vi vet hur det går...
Allt går igång som det ska efter att ha återställt JFBn, men inser eter en stund att ugnen inte värmer längre, en snabb mätning bekräftar att varmluftselementet brunnit upp och troligen drog JFBn i samma veva.
Beställde en ny del direkt från electrolux, som kom dagen efter.
Idag var det dags att montera prylen, om vi bortser från att man valt lite philips-skruv till dragavlastningen så var samtliga skruvar T20.
Tog under 5min att byta elementet, för att konstatera att varmluftsfläkten inte snurrar längre.
Mätte upp att det kom 230V fram till den, där var lagom resistans i lindningen, så jag bestämde mig för att prova att smörja upp den, vilket verkar vara vad som behövdes.
Så nu kör ugnen förhoppningsvis ett tag till.
För att inlägg blir roligare med bilder så kommer en på elementen.
Allt går igång som det ska efter att ha återställt JFBn, men inser eter en stund att ugnen inte värmer längre, en snabb mätning bekräftar att varmluftselementet brunnit upp och troligen drog JFBn i samma veva.
Beställde en ny del direkt från electrolux, som kom dagen efter.
Idag var det dags att montera prylen, om vi bortser från att man valt lite philips-skruv till dragavlastningen så var samtliga skruvar T20.
Tog under 5min att byta elementet, för att konstatera att varmluftsfläkten inte snurrar längre.
Mätte upp att det kom 230V fram till den, där var lagom resistans i lindningen, så jag bestämde mig för att prova att smörja upp den, vilket verkar vara vad som behövdes.
Så nu kör ugnen förhoppningsvis ett tag till.
För att inlägg blir roligare med bilder så kommer en på elementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räddade morsans gräsklippare från skroten. Det är nästan 10 år sen morsan sålde huset och jag tog hem gräsklipparen till mig. Den har stått bortglömd i ett förråd då jag snubblade över den i våras och valde mellan att köra den till skroten eller att ta den till landet. Det blev landet, tänkte att det kunde bli ett trevligt projekt nån regnig semesterdag. Men jag kunde inte låta bli att prova om den startade nu när jag tagit ut den. Med ny soppa startade den på typ 7e draget! Oväntat nog kunde jag klippa hela gräsmattan redan idag!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Anekdot: Min älskade Klippo Pro 4 med Honda GCV135-motor började gå sämre. Körts nästan enbart med alkylat.P Paxman skrev:
Trodde först det var skit i förgasaren så rev ner den och rengjorde. Fanns beläggningar i huvudmunstycket. Hjälpte inte. Ojämnt varvtal och sämre ork. Trodde det var bränsletillförsel, men nej. Justerade ventilerna och ställde in varvtalsregleringen på nytt. Ingen skillnad. Tömde tanken helt och i med ny, vanlig bensin. Gick lite bättre, men inte bra. Svårstartad. Helt rent luftfilter och givetvis årligt oljebyte, så det var inte problemet heller. Var nära att lämna den till handlaren för genomgång.
Granskade tändstiftet som var på gränsen till för mörkt/sotigt. NGK BPR6ES. Hittade info om Honda GCV135/160 som sa att det värmetalet är bäst i riktigt varma klimat, så köpte ett BPR5ES istället (från bilverkstad till halva priset mot gräsklipparhandlaren). Bytte precis inför första klippningen, med den gamla 95-bensinen kvar från förra året. Startade på första draget och det känns som att motorn har 1 hk extra.
Underskatta aldrig problem med felaktiga värmetal eller på annat sätt defekta tändstift! Detta var dock extra lurigt eftersom handlaren säljer på en BPR6ES oavsett var man bor. Kvarstår då möjligheten att tändstiftet blivit defekt då rengöring inte hjälpte. Aldrig råkat ur för ett defekt NGK trots hundratals inköpta genom åren till allt från MC, bilar och då gräsklippare.
En polare som bor i Madrid ringde mig om att hans gräsklippare var väldigt svårstartad och gick uselt när den väl var igång. Han är inte så tekniskt begåvad, och jag kunde ju inte göra så mycket på distans, så jag gav honom tipset att byta stift, trots att klipparen bara var några få år gammal och trots att han tyckte att stiftet "såg bra ut".MultiMan skrev:
Med nytt stift startade och gick maskinen som om den var helt ny...så precis som du skriver MultiMan, underskatta inte stiftproblem. Vissa stift går i decennier i samma maskin, medan andra helt enkelt havererar tidigt. Det är också oftast helt omöjligt att upptäcka stiftproblem genom okulär besiktning.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 438 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 438 inlägg
Påminner mig om en kollega som inte fick igång forden ,han ringde å jag åkte för att hämta honom och han berättade att den gick väldigt dåligt dagen före så vi kollade lite snabbt skruvade ut ett tändstift som helt saknade elektroderna 😮 , en sväng till macken ( på den tiden fanns reservdelar men ingen korv ) å i med nya stift så funkade bilen igen
Hade en toktrimmad moped i ungdomen, vilket gjorde den väldigt känslig, var ett ständigt skruvande.P Paxman skrev:En polare som bor i Madrid ringde mig om att hans gräsklippare var väldigt svårstartad och gick uselt när den väl var igång. Han är inte så tekniskt begåvad, och jag kunde ju inte göra så mycket på distans, så jag gav honom tipset att byta stift, trots att klipparen bara var några få år gammal och trots att han tyckte att stiftet "såg bra ut".
Med nytt stift startade och gick maskinen som om den var helt ny...så precis som du skriver MultiMan, underskatta inte stiftproblem. Vissa stift går i decennier i samma maskin, medan andra helt enkelt havererar tidigt. Det är också oftast helt omöjligt att upptäcka stiftproblem genom okulär besiktning.
Käkade tändstift också. Efter att ha varit på lokala macken och köpt stift för hundrade gången (lätt överdrift) så fick jag tips av mackägaren, som också sålde gräsklippare etc. så han hade bra koll på tvåtaktare. Att byta modell av stift från det som satt som standard. De fungerade bättre i vilket fall.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Ja, Honda som en exempel på lite mer krävande motorer har enligt min erfarenhet varit klart känsligare för stift än en gammal Briggs sidventilare där man kan stoppa i en rostig spik och den startar direkt ändå.
Två operationer senaste dagarna.
Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.
Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.
Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
Redigerat:
H
Insåg efter lite felsökning att det var "hatten" på dragkroken dom satt lite snett och störde sensorn... 🤣
Rättade upp den till lodrätt så slutade backsensorn varna 🤪
Hade liknande problem med min backsensor...TeroM skrev:Två operationer senaste dagarna.
Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.
Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
Insåg efter lite felsökning att det var "hatten" på dragkroken dom satt lite snett och störde sensorn... 🤣
Rättade upp den till lodrätt så slutade backsensorn varna 🤪
Manuella klipparen tappade bakhjulet för många år sedan. Då hade plastskrivare just börjat komma för privat bruk och jag ritade upp bakhjulet och en bekant skrev ut det. Dock så klarade hans skrivare inte att skriva ut det massivt, så det höll inte så länge. En annan bekant försökte senare i sin skrivare, men utan värmeplatta så är det svårt att skriva stora, massiva saker. Utskriften släppte.
Men nu tredje gången gillt så fick jag ett hjul som håller.
När jag ändå var i farten så passade jag på att slipa kniven. Och nu klipper den som aldrig förr.
Men nu tredje gången gillt så fick jag ett hjul som håller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ändå var i farten så passade jag på att slipa kniven. Och nu klipper den som aldrig förr.