G OMathson skrev:
Och den nya drar väl mycket mindre el antar ja?
Skall mäta vid tillfälle, men det kan nog stämma. Den nya är en Grundfos.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag tog tyvärr ingen bild. Men jag såg idag ett exempel på pryl-HLR. En hiss har strulat ganska mycket och fastnat flera gånger. Någon hade ställt in en klappstol i korgen och hängt en påse med dricka där. Sedan en handskriven lapp som talade om att drickan och stolen var för den som råkade vara i hissen när den fastnade.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
A Avemo skrev:
Jag tog tyvärr ingen bild. Men jag såg idag ett exempel på pryl-HLR. En hiss har strulat ganska mycket och fastnat flera gånger. Någon hade ställt in en klappstol i korgen och hängt en påse med dricka där. Sedan en handskriven lapp som talade om att drickan och stolen var för den som råkade vara i hissen när den fastnade.
Kanske vore något för ena hissen på jobbet, dörren på ena våningen kärvar så ibland får man dra/rycka upp dörren för att komma ut där. Brukar skapa lite panik i övriga resenärers ögon 😅
Gissar att hissen är typ 3 år gammal 😅
 
C
Påminner mig om när hissarna på jobbet stod still i ca ett halvår i väntan på någon reservdel från Italien.
Tyvärr är det ju ofta tillgången till reservdelar som är problemet med att reparera något.
 
C cpalm skrev:
Påminner mig om när hissarna på jobbet stod still i ca ett halvår i väntan på någon reservdel från Italien.
Tyvärr är det ju ofta tillgången till reservdelar som är problemet med att reparera något.
Frekvensstyrningen i den aktuella hissen är visserligen från Italien. Men problemet verkar mer relaterat till inställningar än att något är trasigt. Det hjälper inte att den fungerar perfekt 99 gånger av 100 om den går på buffert med ett brak den hundrade gången.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Påminner mig om när hissarna på jobbet stod still i ca ett halvår i väntan på någon reservdel från Italien.
Tyvärr är det ju ofta tillgången till reservdelar som är problemet med att reparera något.
Jepp, tack just-in-time-mentaliteten.
Det kommer att sätta oss rejält i skiten när det börjar saknas något viktigt av en eller annan anledning.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Kärcher K5 med även invändig spolning.

Demonterad Kärcher K5 högtryckstvätt med synliga interna komponenter och uppgraderade slangar på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en Kärcher K5 högtryckstvätt med fokus på inloppsröret som visar en spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inloppsröret har en spricka. Enkelt byte och var värt att göra då jag i alla fall investerat i en längre gummislang istället för original plastslangen.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
engs
TeroM TeroM skrev:
Kärcher K5 med även invändig spolning.

[bild]

[bild]

Inloppsröret har en spricka. Enkelt byte och var värt att göra då jag i alla fall investerat i en längre gummislang istället för original plastslangen.
Hade nästan exakt samma problem på min K7 denna vår. Fast på högtryckssidan. Bytte delen och fungerat fint sen dess.

Har nog frusit sönder men det märkliga är att den stått på samma plats i många vintrar men klarat sig fram till ni.
 
TeroM TeroM skrev:
... längre gummislang istället för original plastslangen.
Menar du slangen mellan maskinen och spolhandtaget? I så fall, var hittade du den gummislangen? Originalslangen är det som får mig att hata min Kärcher lite...😆
 
Den där ska jag investera i! Tack för tipset. 👍
 
Samma här! Bra tvätt i övrigt men originalslangen fullkomligt knäpp att jobba med.
 
ullberg ullberg skrev:
Även jag lovordar byte av slang - tja det har jag redan gjort i detta inlägg: [länk]
Var ditt inlägg som inspirerade mig i höstas 🙂
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Stödämparbyte i veckan på ~10 år gammal Cylinda tvättmaskin. Trots väldigt utförlig video på Youtube (för närmast identisk Asko-maskin) så krävdes det rejält med våld och uppbådande av hela repertoaren av svordomar för att få dem på plats. Skillnaden får i slutänden anses vara insatsen värd, trumman slår nu inte längre mot ytterlägena vid tvätt, men jag gör inte gärna om det..

Hand som håller nya stötdämpare för tvättmaskin med utbytta delar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiören av en Cylinda tvättmaskin med nyligen bytta stötdämpare och maskinens inre komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.