richardtenggren
ullberg ullberg skrev:
Det där är väl ändå de ”ok” bachotvingarna (sett till priset) som numer ersatts av en sämre, kanske till och med fruktad, variant på köpladorna?
Så kan det mycket väl vara, jag har aldrig vågat köpa dem sen jag läst något här förut, så kört på Quick Grip från Irwin och Festools själv. :)
 
Har uttryckt ilska och aggresioner över däckverkstaden idag. Ägnade över två timmar och en resa till Biltema på att få bort två låsbultar på bilen. De var dragna satan och givetvis så slant adaptern och sedan bröt helvetet lös. Men med mycket våld, några sönderslagna hylsor så fick jag slutligen loss skiten och kunde börja med det jag skulle, byta skivor och belägg bak på Skodan.
Lite trångt i verkstaden men skönt med tak över huvudet nu i november.
Bild på grå bil i ett rörigt garage med verktyg och bildelar utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biljackslyft i garage med verktyg, bil, röran, mekande tecken, öppen dörr till gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träbyggnad med grönt tak, öppen dörr, grå bil framför. Träd och molnig himmel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Uppgraderat högtryckstvätten, har ibland känt att jag borde kört hårdare på ”buy once, kry once” och köpt typ en Kränzle isf den Kärcher jag köpte till kalaspris (tipstråden för flera år sedan). Väldigt nöjd med tvätten som sådan, räcker mer än väl för mig map flöde och tryck men lite för ”konsumentig” ffa slangen - inte speciellt följsam och lite i kortaste laget. När jag nu också lyckades fastna med den och få en knäck på slangen som senare fick höjet att spricka tog jag tag i saken och beställde en gummislang
Högtryckstvätt lutad mot grus, oorganiserad gul slang, kabelvinda, nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både följsam och ett par meter längre - vilket lyft! Detta borde jag gjort för länge sen, nu är högtrycken allt jag kan önska och suget efter något bättre/dyrare är helt borta.

Passade också på att köpa det lilla handtaget/munstycket som sitter monterat på bilden ovan - använder den typ av nipplar med olika spridningsvinkel som jag tror är mer vanliga i US. Också det en trevlig upplevelse, var inget fel på kärchers handtag lans och jag kommer ha kvar den (inte minst då fjärren som ändrar trycket sitter där) men när man ska in på trånga ställen eller spola högt upp, typ taket på bilen, är den lilla mycket bekvämare. Dessutom använder min foam lans samma snabbkoppling som nipplarna och även där blir en kompaktare setup smidigare så man får flaskan närmre där man håller.

/U
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
@ullberg Har du länk till slangen eller köpte du i butik? Hatar plastslangen på min K5 (tror jag att det är).
 
Nu är det inga bilder på det som konstrueras (en foderhäck med tak), men jag kom nästan, fast bara nästan, på mig själv med att vara förvånad över att jag använt alla cirkelsågar jag äger till ett och samma projekt på samma kväll.

Verkstad med olika elverktyg, sågspån och organiserad förvaring, innebär snickeri eller träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Huzzbutt och 9 till
  • Laddar…
Är spade och skottkärra ett verktyg?

Ca 2 kubik med jord / fyllnadsmaterial har flyttats från big bag till häcken, för att förhoppningsvis få den att må lite bättre.

Vägarbete, skottkärra, spade, varningsmärke, molnig himmel, bostadshus, grön häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå himmel, våt väg, enfamiljshus, häck, naken träd, bostadsområde, gräsmatta, stillhet, gatubelysning, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Är spade och skottkärra ett verktyg?

Ca 2 kubik med jord / fyllnadsmaterial har flyttats från big bag till häcken, för att förhoppningsvis få den att må lite bättre.

[bild]
[bild]

/Jocce
Spade räknas definitivt. Däremot skulle jag klassa in skottkärran som ett hjälpmedel, mer likt en pirra.

Men det beror på vilken definition du går efter.

Verktyg är enligt en bred definition ett naturligt eller tillverkat föremål (redskap) som används för att underlätta arbete. Utifrån det kvalar skottkärran in.

En snävare men allmänt vedertagen definition är 'redskap för bearbetning av material'. Och den tycker jag vi bör gå efter. Då spaden bearbetar jorden är den ok.

Jag tycker TS @DennisCA varit otydlig så det här behöver bottnas ur! ;)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Måste säga att min Ekeby kärra är som ett multiverktyg, ibland är det extra pallbock när jag sågar ved.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Måste säga att min Ekeby kärra är som ett multiverktyg, ibland är det extra pallbock när jag sågar ved.
Önskar jag haft en Ekebykärra. Denna billiga frön K-rauta känns inte alls toppen när man lastar mycket i den...men den överlevde 😜

/Jocce
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Idag tog jag tag i bromsbyte på framvagnen på Skodan. Känns skönt med nya skivor och belägg runt om, bromsverkan verkar ha ökat markant också. Kanske inte så konstigt då beläggen satt rejält fast när jag skulle plocka bort dom. Nu återstår bara den tråkiga tillbakastädningen av alla verktyg men det får vänta tills nästa vecka. Bil på lyft i garage, hjul borta, verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil körde in i garage, garageport skadad, verktyg synliga, röd dörr, rörig, träbitar används som hjulstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med öppen bilhuva, verktyg utspridda, barnvagn synlig utanför. (Reparationsarbete pågår.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
ullberg
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Tillsammans med köksknivarna fick sig en gammal fickkniv en omgång på Tormeken. Vilken fröjd det är att skära upp fläskfilén med nyslipade knivar.
 
  • Verktyg med mönstrat handtag i skruvstäd mot arbetsbänk i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ca 2 kubik med jord / fyllnadsmaterial har flyttats från big bag till häcken,
Seriöst att du ställer ut en varningsskylt! 👍😂
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Seriöst att du ställer ut en varningsskylt! 👍😂
Ja, alltså man ska hålla sig undan när jag börjar hålla på 🤣

/Jocce
 
  • Haha
pfb och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Är spade och skottkärra ett verktyg?

Ca 2 kubik med jord / fyllnadsmaterial har flyttats från big bag till häcken, för att förhoppningsvis få den att må lite bättre.

[bild]
[bild]

/Jocce
Skulle passa på och lägga duk och täckbark så slipper du en viss del ogräs.
 
  • Gilla
halj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.