3 409 990 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tittat på varför min 12v:are inte orkar dra..
Är det kolet som är slut då?
Sagt hej då till mina slitna goa skor som "hållit" i 5 år!
RIP
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kolet som är slut då?
Sagt hej då till mina slitna goa skor som "hållit" i 5 år!
Logga in
Skapa konto
RIP
Efter några dagar i soffläge samt lite över 39'C i feber så var det skönt att smyga ut i garaget igen.
Tänk att man kan längta till att få spackla och slipa... 🙄
Snart är det dags för 2K filler så det går framåt... 😎👍
Tänk att man kan längta till att få spackla och slipa... 🙄
Logga in
Skapa konto
Snart är det dags för 2K filler så det går framåt... 😎👍
Med dagens björkplywoodsituation får man testa lite alternativa spår. Microjig dovetailtving i mdf, positivt överraskad. Drog åt tvingen rätt ordentligt o inga problem vare sig med buktande toppyta eller att tvingen gräver sig in i mdf'en.
Logga in
Skapa konto
Verkar väldigt intressant tycker jag.Ola C skrev:
Vilken tjocklek har MDF-en i testet? Man vill ju gärna ha lite material både över och under tvingspåret.
Gör du alla nya jiggar med spår för dovetailtvingar nu och använder du Microjigs eget dovetailstål till dem?
Ha det!
//Ronnie
Testet var i 16mm men lite beroende på layouten tror jag det ska funka bra i 12mm också. I alla fall i helt omslutna spår som detta, fräser man kant till kant blir det en helt annan femma.P Pysslarn skrev:
Kör eget stål, det är inga konstigheter alls som skulle kräva deras stål. Standard 1/2" 14 graders dovetailstål, 9.5mm djup fräsning. Deras stål gör en liten rundning på toppkanterna men den drar man enkelt till med sandpapper.
Har mer o mer gått över till dessa tvingar ja. Festooltvingarna har en fördel o det är att kraften är rakt uppåtriktad o man kan sätta dom i genomgående spår utan att de trycker isär spåret som dovetailtvingarna skulle gjort. Men så länge man har gods under tvingarna ser jag bara fördelar för dovetailtvingarna.
Detta är vad mina verktyg åstadkom för ett par dagar sedan. Jättebrahasaker.
Meh! De är bara en del av resultatet som blev utifrån denna skissritning på trattar som är beställda.
Lite lösa delar som först ska sammanfalsas.
Och jag är ingen vän av STORA falserna utan de ska hållas ner, men i det här fallet gick jag nog till överdrift då det innebär alltför svårt att klämma in högfalsen över den låga. Hade det varit på ett rör hade det inte varit några problem, men i detta fall med en motlutande sida så blev det (trångt). Men slutet gott likväl.
Jaja! Men varifrån kom småbitarna ifrån då? Jo urklippen från håligheterna på överdelen. Tänkte först ha de i storleken 20•40 mm men kom aldrig åt med saxen och ingen stans har man att tillgå heller. Så fick öka på hålen till 25•42 mm. Och här sitter den lite provisoriskt fastsatt på stället
Logga in
Skapa konto
Meh! De är bara en del av resultatet som blev utifrån denna skissritning på trattar som är beställda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och jag är ingen vän av STORA falserna utan de ska hållas ner, men i det här fallet gick jag nog till överdrift då det innebär alltför svårt att klämma in högfalsen över den låga. Hade det varit på ett rör hade det inte varit några problem, men i detta fall med en motlutande sida så blev det (trångt). Men slutet gott likväl.
Logga in
Skapa konto
Jaja! Men varifrån kom småbitarna ifrån då? Jo urklippen från håligheterna på överdelen. Tänkte först ha de i storleken 20•40 mm men kom aldrig åt med saxen och ingen stans har man att tillgå heller. Så fick öka på hålen till 25•42 mm. Och här sitter den lite provisoriskt fastsatt på stället
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
När barnen var nattade plockade jag fram täljkniven och testade att göra en trollkarl/tomte med hjälp av Doug Linkers video. Med tanke på att det var första försöket blev jag riktigt nöjd. Det var riktigt roligt, så det kommer nog fler likande så småningom.
Logga in
Skapa konto
lerpoel
Hobbysnickare
· Linköping
· 86 inlägg
lerpoel
Hobbysnickare
- Linköping
- 86 inlägg
Fint! Har urklippen någon praktisk funktion eller är det rent estetiskt?Noramasen skrev:Detta är vad mina verktyg åstadkom för ett par dagar sedan. Jättebrahasaker.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Trodde först du knött ner ett par rådjurshorn eller ett mindre djur upp-och-ner i tratten innan jag insåg att det var dina tänger 😂.Noramasen skrev:Detta är vad mina verktyg åstadkom för ett par dagar sedan. Jättebrahasaker.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
😂.mexitegel skrev:
Nej det är inget annat än att ta vara på det som blev över från fingerbenen när jag grillade balrogen. Och passar ju alldeles utmärkt som nypor i detta fall. Gäller att ta vara på ALLT 😉.