Apropå havererade gräsklippare: på min Bosch Rotak (gå bakom och släpa sladd-maskin) havererade höjdjusteringen för ett par säsonger sedan. Konstruktionen är två plastbitar sammankopplade med typ nyckelhålsprincipen och tappen på han-delen hade skavts av med åren. Grannen, som har delad vårdnad om maskinen (vi har båda robotar som sköter klippningen i normala fall) "lagade" felet med lite eltejp. Det höll en säsong.

Jag har letat efter reservdelen, och den finns att hitta...men inte att beställa längre. 😠 Så det blev en billigare och kanske mer hållbar lösning:

Närbild på en Bosch Rotak gräsklippare med en röd och grön justering, åtgärdad med en lång skruv, bricka och mutter för höjdjusteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Skavet på gröna plasten fanns där innan jag satte dit skruven.)

Skruven är en smula lång, men min superkraft är att mina "proof of concept"-försök oftast blir permanenta, och eftersom skruven inte tar i någonstans eller sitter så den kan skada användaren så får den sitta kvar.

Höjdjusteringen fungerar i alla fall perfekt, och det kostade mig ingenting extra eftersom jag hade skruv, brickor och mutter liggande. 👍
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
För att avsluta mina tändstiftsberättelser så lade jag idag det gamla tändstiftet till Hondan (som var för kallt och sotade igen), men i övrigt hade knivskarpa kanter på mittelektroden, i en påse med ugnsrengöring för att få bort sotet. Ojojoj, när väl medlet gjort att beläggningarna kryllat sig och lossnat, så såg man att hela tändstiftet var proppfult med sot ända ner till botten. Det kom nog upp en halv tesked med gegg när jag rotade runt med ett gammalt buntband. Inte konstigt att motorn ville misstända!

Nu har jag ett troligen perfekt NGK i reserv.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Sambon klagade på dammsugaren senast den används, tydligen lät den konstigt, motorn stannade för att sedan fungera några minuter senare... Idag behövde jag den, och ja, den lät inte frisk och stannade efter drygt 30 sekunder...
Skruvade isär åbäket hela vägen ner till motorenheten (motor + fläkt enhet), hittade inget uppenbart fel förutom lite skräp som satt på fläktbladen. Renade och monterade ihop, samma fel.
Monterade isär igen, bort med kolen, kåpan till fläkten och själva fläkthjulet. Fortfarande inget uppenbart, axeln löper fint. Så monterade loss hållaren till bakre lagret så jag kunde få ut rotorn. När jag drar ut rotorn så rullar det ut ett par kulor, visar sig att främre lagret hade havererat totalt men på något vis ändå fungerade ibland. Här är delarna som jag lyckades skrapa ihop:
Havererat kullager med separerade delar, inklusive kulor och yttre ringar, på en träyta. Brända och skadade komponenter synligt utspridda runt lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Havererat 608 lager. Fick kapa lagrets innerdel då det satt fast på axeln, och jag saknar en lager avdragare. Lyckligtvis hade jag ett no-name liggandes i lådan, så det får åka dit. Efter detta spinner den som en katt igen 😊

Post-mortem på det gamla lagret antyder att det dog av uppbyggnaden av damm som smyger sig genom lagret. Motorn kyls tydligen av luften som dammsugaren suger upp och detta lager sitter mellan fläkten och motorn. Så det nya lagret kommer förmodligen gå samma öde tillmötes om många år.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Kan vi få reda på märke och modell på denna dammsugare?

Jag har tidigare försökt dela dammsugarmotorer utan att lyckas då de suttit i ett skyddande aluminiumhölje som krävt omfattande och troligen destruktivt arbete för att komma åt fläkthjul och lager. Inte varit värt arbetsinsatsen.

Finns ju en del som är gjorda att kunna servas med öppna motorer och fläkthjul såsom Kirby, men de är ju relativt ovanliga.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kan vi få reda på märke och modell på denna dammsugare?

Jag har tidigare försökt dela dammsugarmotorer utan att lyckas då de suttit i ett skyddande aluminiumhölje som krävt omfattande och troligen destruktivt arbete för att komma åt fläkthjul och lager. Inte varit värt arbetsinsatsen.

Finns ju en del som är gjorda att kunna servas med öppna motorer och fläkthjul såsom Kirby, men de är ju relativt ovanliga.
Det är nu man önskar man hade tagit fler bilder 😂 tyvärr ingen bild på fläkt huset+motor, men ja, där var en aluminium kåpa, men den satt endast pressad över huset, så gick att knacka loss.
Dessutom tror jag inte ens jag hade behövt ta loss det då man kom åt muttern som höll fast fläkthjulet på motoraxeln genom insugshålet.
Inte hemma just nu, men om jag inte har helt fel för mig så är det en AEG Vampyr från sent 90-tal eller tidigt 00 tal.
Ganska lik vampyr 5030 när jag googlar.
Kan återkomma med fler bilder senare.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Två operationer senaste dagarna.

Någon av parkeringssensorerna bak på bilen började leva eget liv och larmade så snart backen var i. Kameran visade inget och jag tror inte på osynliga mannen så dags att fixa. Googling förklarade hur man tar bort kofångaren och massa annat för att komma åt men även att dränka in utifrån med WD-40 hjälper då det driver ut ev. fukt som är oftast orsaken till fel- eller utebliven varmkng. Sagt och gjort, funkat bra i några dagar nu.

Förra veckan i värmen slog jag på LLVP:n, Mitsubishi FH-35, för kyla men det kom inget. Fick ett hutlöst pris för felsökning, de ville sälja in en ny istället trots att denna fungerat klanderfritt hitintills. Hittade servicemanual på nätet och felkoden på driftdioden med 14 blink som tyder på att en ventil, inte 4-vägs, är stängd. Men, varför skulle de plötsligt vara stängda? Slog på och av spänningen vilket inte hjälpte men hittade sedan att den kommer ihåg felen och går inte att köra om det inte är återställda. Diverse ackord på fjärrkontrollen och innerdelen och den vaknade till liv igen och tuffat på med värme och kyla efter behov. Bara hoppas att det var något tillfälligt när den varit avstängd i några veckor.
Och dessvärre vill inte LLVP leverera kyla utan blir värme även i det läget. Detta tyder på att 4-vägsventilen inte gör jobbet så nu blir till att felsöka spolen, kontrollkortet och hoppas det inte är ventilen i sig då även om den bara kostar <2kkr så lär bytet vara svindyrt då den skall lödas på rören vilket innebär tömning och fyllning av systemet med. @Comfort Thomas , finns det några trick för att väcka liv i en 4-vägsventil som kanske har kärvat när pumpen inte var på i några månader. Pulsa 230 direkt på spolen när kompressorn är igång, värma eller kyla ventilen, banka på den? Den värmer bra även nu men lär tvärnita så fort det behöver avfrostas i vinter och nu när man vi ha kyla.

En annan reparation som det är dags för är förmodligen mera kondensatorer i induktionshällen, https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/post-4563424. 2 år sedan jag gjorde det och nu larmar den igen om underspänning. Denna gång har jag inte tid att fixa det utan beställde en ny när Siemens ville ge 20% rabatt som tack för att jag finns typ och modellen som jag valde, som matas med 2 faser så det blir tillräckligt med fart i den och har kombozoner, gick lös på 6700 (billigast för den modellen enligt Prisjakt är dryga 12 000) så slog jag till. Då till egentliga frågan ... Är det någon som känner till någon firma/hobby/välgörenhet som lagar saker som denna häll och säljer vidare? Är förmodligen inte svårare än att byta några kondensatorer för att få full funktion så det känns lite trist att bara dumpa den på tippen. Kan ju laga själv med och sälja vidare men risken är att den ligger i den där "fixa snart" högen fortfarande efter några år 🤔
 
Varför går tumstockar sönder(?) och vad gör man då... Här blev två, en Hultafors och Bacho, en med hjälp av lite vitt lim. Skrapade bort lite lack först.
Två tumstockar ligger på ett bord, en av märket Hultafors bredvid en ornamenterad, vit rund gjutplatta, och en Bahco som är ihopvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Förstår att frun inte alltid förstår vad jag säger... tumstockar nu förtiden saknar ju ofta tum).

Det var väl inte många kronors förtjänst men en tex Bauhaus billigaste i plast är inte roliga.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Detta har säkert varit uppe nånstans tidigare, men det förtjänar en påminnelse (hade själv nästan glömt bort det)
Fattig mans krympslang, Klipp av lock och botten på en pet-flaska och krymp med värmepistolen!
Sitter som berg
Hemmagjord krympslang i plast, tillverkad av avklippt PET-flaska och använd värmepistol, fäst på en annan plastkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Auson och 20 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Detta har säkert varit uppe nånstans tidigare, men det förtjänar en påminnelse (hade själv nästan glömt bort det)
Fattig mans krympslang, Klipp av lock och botten på en pet-flaska och krymp med värmepistolen!
Sitter som berg
[bild]
Bra grej! Har själv fixat en anslutningsadapter mellan slipmaskin och dammsugare på samma sätt.
 
S
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Detta har säkert varit uppe nånstans tidigare, men det förtjänar en påminnelse (hade själv nästan glömt bort det)
Fattig mans krympslang, Klipp av lock och botten på en pet-flaska och krymp med värmepistolen!
Sitter som berg
[bild]
bra men dyra krympslangar, 1 kr styck...😉
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Och dessvärre vill inte LLVP leverera kyla utan blir värme även i det läget. Detta tyder på att 4-vägsventilen inte gör jobbet så nu blir till att felsöka spolen, kontrollkortet och hoppas det inte är ventilen i sig då även om den bara kostar <2kkr så lär bytet vara svindyrt då den skall lödas på rören vilket innebär tömning och fyllning av systemet med.
Min Mitsubishi ville inte värma längre, innerdelen var bara en stor isklump. Efter telefonkonsultation med leverantören bedömde han att 4-vägsventilen var kass och ville sälja en ny pump. Efter lite letande på nätet hittade jag att det sitter en glasrörssäkring i utedelen. Bytte den säkringen som var trasig och pumpen har gått flera år till.

/Höghus
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Funderade var jag skulle lägga detta, men eftersom det handlar om livslängd och möjlighet att förlänga den pga bättre konstruktioner så får det bli här.

För runt 20 år sedan köpte jag en S&P kanalfläkt, SP160 på CO, för ca 700 kr. Den skulle enligt vad som stod under fakta, vara kullagrad. Tillverkad i Italien. Efter bara några år började det bli missljud och jag tog isär för att smörja, i början bara främre lagret som jag kan konstatera är ett bronslager som gått torrt. Efterhand blir glappet värre och värre trots detta och jag plockade ut hela motorn för att smörja även bakre lagret, som även det är glidlagrat. Men min vanliga envishet och snålhet lyckas jag på detta sätt hålla liv i den tills nu.

Jag går då och köper en Anslut-fläkt av samma stuk från Jula, kostade ungefär lika mycket, 649kr tror jag vid tillfället, 700kr nu, alltså relativt sett betydligt billigare med tanke på inflation mm. Den ska enligt faktabladet vara glidlagrad. Tillverkad i Ukraina.

För att inte drabbas av samma sak igen tar jag isär den direkt för att fylla på med olja. Vad hittar jag då? Jo, dubbla kullager som dessutom är kapslade. Tycker mig se ZZ stämplat. Motorn saknar visserligen vibrationsdämpning, men går att dela genom att skruva bort två skruvar och sätta i nya lager om det skulle behövas. Den italienska är helgjuten med gummiupphängning och omöjlig att dela eller reparera.

Italiensk fläkt med falsk fakta och omöjlig att laga:

En vit S&P TD-160 kanalfläkt av metall placerad på ett träbord framför ett fönster, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en kanalfläkt med synliga blad och motor. Fläkten är placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslut från Jula, tillverkad i Ukraina enligt uppgift på kartongen. Dubbla kullager och enkel att ta isär:

Närbild av en vit, rund kanalfläkt med synliga koppartrådar och detaljer i metall, placerad på ett bord bredvid en blå Nivea-burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en motordel märkt med texten "BL80-25H021, 230V 50/60Hz CL.B, Date: 20/05/2023". Andra komponenter och verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ukrainska fläkten har trots ungefär samma effektangivelse betydligt bättre statiskt tryck och luftflöde i min 5-6 meter långa 100mm kanal. Fläkten är marginellt större i diameter, men motorn är betydligt kraftigare.
Båda fläktarna har 2 fasta hastigheter.

Ukrainafläkten är helt vibrationsfri vid installation, medan den Italienska gummiupphängda fläkten vibrerade mer redan som ny.

Enda som är sämre på ett sätt (hållfasthet) men bättre på ett annat (lätt att limma) är att Jula-fläktens hölje är av polystyren medan S&P ser ut att vara ABS enligt min bedömning. Jula-fläktens fläktblad är av annan, tåligare och segare plast, och det är det viktigaste.

Vad är kontentan? Jo, ett välkänt märke som S&P är ett betydligt sämre köp än en no-name budgetfläkt från någon verktygslada, både sett till prestanda, hållbarhet (återstår iofs att se, min bedömning) och möjlighet att reperara när den går sönder.
 
  • Gilla
  • Älska
Strontus och 11 till
  • Laddar…
Lidl säljer fjädertvingar/fjäderklämmor denna veckan, köpt dem tidigare och måste säga att de riktigt bra, så tänkte jag köper några till, två paket om fyra klämmor åkte ner i kundkorgen. Väl hemma märker jag att en av klämmorna var trasiga, en av "fötterna" som ligger mot arbetsstycket var knäckt och saknades. Jäkla skit tänkte jag och stoppade ner paketet med kvittot i ryggsäcken så att jag reklamera efter jobbet idag.
Närbild av en grön fjädertving från märket Parkside på en träyta, där en av de svarta fästdelarna vid tvingens ände är trasig och saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl efter jobbet idag pallade jag inte cykla omvägen via Lidl och klaga angående en klämma för några kronor, så istället blev det tio minuter i Fusion 360 och 20 minuter i skrivaren:
3D-modell av en ersättningsdel för en fjädertving, bestående av två cylindriska hål som är upphöjda på en basplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Axeln som håller fast foten i klämmen fick bli ett avbrutet 2mm borr från skrotlådan:
En grön fjäderklämma, en svart plastdel och ett metallborr ligger på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-utskriven ersättningsdel till en fjädertvinga, tillverkad med Fusion 360 och en 3D-skrivare, med en axel från en avbruten borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla nöjda, Lidl slapp gå back 25kr, kunderna bakom i kassakön slapp vänta på min reklamation, jag slapp cykla 2km åt fel håll och 3d skrivaren fick jobba lite!
Grön fjädertving med svart handtag och en trasig fot, fotograferad på en träbordsyta. Reparationsdel gjord av en borrbit syns på ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 12 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
avbrutet 2mm borr från skrotlådan:
Nästan mest "imponerad" av att ett avbrutet borr finns kvar...
 
  • Haha
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nästan mest "imponerad" av att ett avbrutet borr finns kvar...
Visste med mig att jag bröt ett ganska nyligen och låg nästan överst i metallskrotshinken, så skar mig bara lite på annat bös när jag rotade fram det... Eller så är jag bara en horder som behöver söka hjälp, fråga inte min sambo 😂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.