Exakt. det måste finns redundans och en fail-over lösning!
Hot-swap är lite mer talande här :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte alla en reservbryggare, redo för omedelbar uppackning och installation, om (när) den ordinarie faller bort? :thinking: Var är riskmedvetenheten nuförtiden? :surprised:
Pulverkaffe som back-up. Intages med eller utan vatten...
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Snortar du pulverkaffe? :crysmile:
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte alla en reservbryggare, redo för omedelbar uppackning och installation, om (när) den ordinarie faller bort? :thinking: Var är riskmedvetenheten nuförtiden? :surprised:
Klart jag har ett back-up system.
Koppar tekanna och paket kaffe på svart spis, kakelplattor och vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ingen automatisk överkoppling
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Men ingen automatisk överkoppling
Naturligtvis inte, i så fall skulle det ju krävas en brygga till kokkaffet. :rofl:
 
Lillgrabben hittade äldre brorsans gamla lyftkran. Självklart fungerade den inte. Svängen hände ingenting och korgen orkade inte lyfta nånting. Efter dissikering var problemen tydliga. Svängkransen var skruvad i plastsidan på växellådan. Givetvis håller inte plasten för det utan kugghjulet hade lossnat helt. Borrade upp kugghjulet till 3mm och satte en m3 skruv som ny axel. Shimsade fjädern till drevet åt "vajern" , upprepade körningar mot stopp har nog nött ut ingreppsytorna. Nu funkar kranen igen och grabben glad.
Innandömet av en mekanisk anordning med växlar, motor samt plastkomponenter i vitt och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Litengubbe och 10 till
  • Laddar…
Fick ärva en ledsen skottkärra. Rostig, men hyfsat solid plåt. Tillverkade nya skalmar från en bit björk (tror jag) som jag fick av grannen. Allt är oljat med linolja. Tyvärr råkade jag mörda slangen när jag krängde på däcket igen, så nu står står den där och glänser med punka. :p

Gammal, rostig trädgårdskärra med trähandtag, ligger upp och ner på träplattform utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skottkärra framför lantligt rött hus, skogsmiljö, soligt, mossiga stenar, vedtrave, tallar och björkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 12 till
  • Laddar…
Gjorde exakt samma operation på vår (eller egentligen svärfars) för några år sedan, också i björk. Ser ut som en Hörby bruk?
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hsd
Det är lönsamt att köpa massiva kärrhjul (y)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Gjorde exakt samma operation på vår (eller egentligen svärfars) för några år sedan, också i björk. Ser ut som en Hörby bruk?
Yes! Kul projekt. :)
 
hsd hsd skrev:
Det är lönsamt att köpa massiva kärrhjul (y)
Kanske det jag skall göra? Själva däcket är också rätt så sprucket och slitet..
 
hobbs hobbs skrev:
Kanske det jag skall göra? Själva däcket är också rätt så sprucket och slitet..
Punkteringsfritt är praktiskt, men fjädrar inte lika mycket så är svårare att få över kanter.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jag pumpar däcket vart 5:e år, byter slang eller lagar var 25:e och däcket är ännu inte bytt på säker 35 år. Har svårt att se en vettig ROI på ett punkteringsfritt hjul :crysmile:, dessutom tycker jag de är sämre :oops:.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag pumpar däcket vart 5:e år, byter slang eller lagar var 25:e och däcket är ännu inte bytt på säker 35 år. Har svårt att se en vettig ROI på ett punkteringsfritt hjul :crysmile:, dessutom tycker jag de är sämre :oops:.
Jag anar att däcken är sämre idag, vårt höll i två år, sedan sprack hela sidan :rolleyes:
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är för jäkligt att allt bara blir sämre och sämre och det blir ju bara värre och värre dessutom. Det som förut fungerade bra är ju nu helt åt skogen och det som var dåligt sen tidigare ska vi inte tala om. Man kan ju verkligen undra vart vi är på väg.

Förr fanns det ju sånt som var hyfsat och riktigt bra, men så är det inte längre. Nu är ju precis allt dåligt. Till och med det som nu är bra är ju egentligen inte bra. Det är bara i relation till allt det som är fullständigt värdelöst som det kan uppfattas vara bra. Men egentligen suger det.

Jag vill förtydliga att jag absolut inte är negativ på nåt sätt. Tvärtom. Jag ser saker från den ljusa sidan. Men det är så här värdelöst saker och ting är helt enkelt. I bästa fall, ska tilläggas.

Och inte är det nån ljusning i sikte heller. Raka motsatsen. Det går utför hela tiden på alla områden. Nu kör de snart en repris på november hela sommaren och sen får vi en ny våg av covid-19 ända till nästa sommar ska ni se.

Förresten så vänder det redan efter midsommar och blir mörkare för varje dag.
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.