A Anders243 skrev:
Jodå, de flesta batteriaffärer (eller amazon) säljer ersättningsbatterier som fungerar elektriskt även om måtten kanske är olika. (Isåfall kan man montera de utanför)
Hämta hem en UPS och ta bilder på den så kan vi hjälpa dig. Är det en APC eller Eaton så är det lätt att hitta scheman till de.

En annan kul grej med APC-UPSer är att de oftast har "dödnätsstart" och således fungerar som 12/24/48v till 230v-omformare.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Står nån ups i skrotbingen på jobbet då och då, är det nåt som man kan fixa till?
Antar att dom är utbytta pga att dom inte håller liv i grejerna nog länge
De är utbytta för att den som har installerat dem alt. sålt leasingkontraktet är livrädd för att kunden skall komma på att de faktiskt går att underhålla med nytt batteri. Därmed inte fått sålt en ny UPS till kunden. Allting SKALL bytas efter 3 år.
IT-branschen är världsbäst på slöseri med utmärkta resurser. :mad::poop::lying:
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Får man tag på batterier då?
De flesta UPS:er har batterier med identiska fysiska mått och 7 ah. Det som skiljer är hur många. Dessutom kan det skilja på vilken ström man får ta ut. Men att få tag på batterier som passar är inget som helst problem. Sedan händer det att annat än batterierna strular. Den senaste UPS jag tog hem fick jag byta effekttransistorer i.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
En annan kul grej med APC-UPSer är att de oftast har "dödnätsstart" och således fungerar som 12/24/48v till 230v-omformare.
Nu har jag inte mekat med någon UPS ännu, men hade trott att alla UPSer kan göra detta. Vad skiljer?
 
L Lilllen skrev:
Nu har jag inte mekat med någon UPS ännu, men hade trott att alla UPSer kan göra detta. Vad skiljer?
Av de jag sett på senare tid är det bara APC-UPSerna som gått att starta från avstängt läge utan inkommande matning. Jag kikade lite snabbt på våra nyare Eaton-UPSer på jobbet och de verkar inte gå att starta utan elnät. Samma sak med en Nilfisk-UPS jag har hemma.

Varför det är så vet jag inte, men jag gissar på en högre kostnad för antingen bättre kraftelektronik för att hantera tung last vid tillslag eller dyrare reläer för frånskiljning. Eller så är det bara en fearure vilken som helst, som de kan ta betalt för i sina "premiummodeller"...

Edit:
Nu efter lite surfning såg jag att Eaton också har modeller med "cold start ability"
 
Apc tror jag att det är som står i lådan
 
Ni kanske skulle starta en tråd om UPS:er istället?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
A Avemo skrev:
De flesta UPS:er har batterier med identiska fysiska mått och 7 ah. Det som skiljer är hur många. Dessutom kan det skilja på vilken ström man får ta ut. Men att få tag på batterier som passar är inget som helst problem. Sedan händer det att annat än batterierna strular. Den senaste UPS jag tog hem fick jag byta effekttransistorer i.
Eaton jag har använder 9 Ah (men samma fysiska yttermått som 7) och de billigare batterierna är ofta bara 7 Ah (och de smalare flatstiftanslutningarna). Jag hittade 9 Ah hos Komplett till deras budgetmärke BlueWalker som hade ett mycket bra pris och har hållit väldigt bra. Inte lika länge som original Yuasa som satt i, men runt 4-5 år vilket jag är mer än nöjd med. Köpt de batterierna i flera omgångar, senast förra året.

Jag köpte först Biltema 7 Ah. Höll inte ens 3 år.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Eaton jag har använder 9 Ah (men samma fysiska yttermått som 7) och de billigare batterierna är ofta bara 7 Ah (och de smalare flatstiftanslutningarna). Jag hittade 9 Ah hos Komplett till deras budgetmärke BlueWalker som hade ett mycket bra pris och har hållit väldigt bra. Inte lika länge som original Yuasa som satt i, men runt 4-5 år vilket jag är mer än nöjd med. Köpt de batterierna i flera omgångar, senast förra året.

Jag köpte först Biltema 7 Ah. Höll inte ens 3 år.
Det finns batterier med olika egenskaper för olika användningar. Typiskt tål UPS-batterierna en hög urladdningsström. Man bör inte bara titta på kapaciteten. Det går bara hos Yuasa att hitta många olika 7 AH batterier lämpliga för UPS:er. Så oavsett fabrikat bör man kontrollera att de tål urladdningsströmmen som UPS:en kräver och att de är lämpliga för stand by-applikationer.
 
Snälla...kan ni inte ta diskussionen om UPS:er någon annanstans? Den här tråden handlar om att fixa trasiga saker och förlänga deras liv. Det är rätt tröttsamt att få en massa mejlnotiser om nya inlägg i det ämnet och tvingas läsa en massa fakta om UPS:er.
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Du menar fakta om hur man lagar/har lagat en UPS? :surprised:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Snälla...kan ni inte ta diskussionen om UPS:er någon annanstans? Den här tråden handlar om att fixa trasiga saker och förlänga deras liv. Det är rätt tröttsamt att få en massa mejlnotiser om nya inlägg i det ämnet och tvingas läsa en massa fakta om UPS:er.
Nu började det ju som en fråga om det var möjligt att laga en trasig UPS. Men jag förstår att det måste vara extremt besvärligt att ha någon som tvingar dig att läsa inläggen.
 
  • Gilla
  • Haha
hsd och 1 till
  • Laddar…
Haveri på en av hushållets viktigare maskiner, näst efter diskmaskinen. Kaffebryggaren har börjat läcka vatten. Först litegrann, nu störtflod. Måste gå att laga.

Jodå, bara en slang som halkat av på trycksidan. Eftersom den inte kändes helt pålitlig när den bara var påskjuten på röret upp till filtret så fick det bli att säkra den med en slangklämma.
Inuti en motorhjälm: kablar, slangar, motorkomponent, mekaniska delar. Något tekniskt underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite irriterande bara att jag skrotat en likadan bryggare med samma fel för många år sedan då jag inte fick isär den. Så lite tips gör den dom behöver plocka isär en Braun kaffebryggare: Det finns bara en enda skruv under. Den lossar hela överdelen med vattentanken, men tanken kan sitta nog hårt ändå. Med tanken borta så är det lätt att se hur botten ska lossas med hjälp av en massa snäppfästen.
 
  • Gilla
Kristofer S och 6 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Kaffebryggaren har börjat läcka vatten.
Har inte alla en reservbryggare, redo för omedelbar uppackning och installation, om (när) den ordinarie faller bort? :thinking: Var är riskmedvetenheten nuförtiden? :surprised:
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.