Mamma ersatte det här kylskåpet därför att det inte höll rätt temperatur. Jag skulle köra det till tippen, men så tänkte jag se om det gick att göra en ny termostat av material från "bra att ha"-lådorna.
Vit Whirlpool frysskåp på ett trägolv inomhus, A-klass energimärkning, med ljusreflektioner, omgiven av väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här varierade temperaturen före. Termostaten stod på max. Temperaturen är för hög, hysteresen är för hög och noggrannheten är för dålig.
Linjediagram visar temperaturfluktuationer över tid, varierar mellan 4 och 10 grader Celsius under 20 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som referens håller mitt kylskåp temperaturen så här.
Graf som visar oscillationer i temperatur (°C) över tid (timmar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobiltelefonladdare, halvledarrelä, temperatursensor, potentiometer och en PIC16F1824 mikrokontroller plockat ur gömmorna.
Elektronikkomponenter: kretskort, kabel, adapter, potentiometer, solid state-relä, integrerad krets, på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testomgång med experimentplatta.
Elektroniskt projekt på breadboard med komponenter och kablar i en vit behållare, ser experimentellt ut.

Ihoplödd termostat.
Elektronikkrets med relä, ledningar och prototypkort på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instoppat i en kopplingsdosa tillsammans med mobilladdaren.
Öppen elektronisk enhet med kretskort och komponenter i plastlåda på träbord. Kablar och switch synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och monterat på plats.
Luftfräschare pluggad, vägg, reflektioner, drar sned, beige färgschema, delvis mörker, enkel design, modern teknik.

Nu håller temperaturen mycket bättre.
Linjediagram visar fluktuationer, sannolikt data över tid, mätt i '°C' och 'timmar'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara frågan vad jag skall ha kylskåpet till. Grönsaker som skall förvaras svalt men inte kylskåpskallt kanske.
 
  • Gilla
  • Wow
ergonomen och 6 till
  • Laddar…
Bryggning (jäsning) av ljust underjäst öl. :beer:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Gjorde det samma med en frys där avfrostningseoementet hade slutat fungera (d.v.s. den kan inte självavfrosta och funkar inte som frys). Köpte en regulator från Amazon för 100kr och har den för att jäsa lager och förvara päron innan de går till mustning (och sedan cider). Även smidigt att ha när man ska kolsyresätta öl/cider på fat (inte så uppskattat att fylla vår vanliga kyl med ett 20 liters fat i några dagar :crysmile:).
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Så hände det, micron gav upp. I måndags sa det POFF när jag tryckte på startknappen och inget hände.
När jag nu trycker på start tänds lampan men inget annat.
Det klickar till i komponenten på bild och blecken till höger närmar sig varandra och blecket ovanför spolen tycks lägga sig direkt mot toppen på spolen.

Någon som kan utröna vad det är för en komponent? Och om det är rimligt att tro att det är den som felar, helt och hållet baserat på den mörka missfärgningen till höger och att det är den enda komponent (jag kan se) som visuellt verkar må mindre bra (för en obildad lekman).
Genomskinligt relä med koppartrådar, elektroniska komponenter, märkt "MADE IN MALAYSIA", på kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterade elektroniska kretsar och komponenter på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på en vit Husqvarna-produkt med modell- och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett relä med 12V DC spole och 1 slutande kontakt max 250V AC. 16 A
När det drar, så ska plattan lägga sig mot spolen och kontakten ska sluta kretsen. Möjligen har kontakterna brännts sönder, så att kontakttungorna inte når varandra.
 
Redigerat:
Det är ett Relä, ett Omron G2R-1A-E.
Men spontant så borde det vara något annat som gett upp, är det magnetronen som kopplas på kontakten till höger "J2"?
 
Frågan är om det är grundproblemet eller bara ett symptom... Kan ju vara så att det har försämrats över tid och till slut blev tillräckligt hög resistans för att "brinna", eller om något annat har kortslutits och därför lett till värmeutveckling i relät. Gissningsvis sitter transformatorn med efterföljande magnetron anslutet efter reläet. Så jag hade börjat med att mäta lindningarna på primärsidan av transformatorn och se om jag får rimliga värden. Ser de bra ut så hade jag bytt reläet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
En ganska otrevlig incident inträffade när jag sågade . En liten regel försvann ner i sågen tillsammans med det svarta plaststycket som täcker hålet runt klingan. Gjorde ett nytt i HDF/MDF. Förstärkte ytan med lite vitt lim.
Använd bordssåg, slitet, grått, cirkelsågblad, arbetsrum, verktyg, säkerhetsstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit på sågbord nära sågklinga, innebär snickeriarbete eller träbearbetning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så hände det, micron gav upp. I måndags sa det POFF när jag tryckte på startknappen och inget hände.
När jag nu trycker på start tänds lampan men inget annat.
Det klickar till i komponenten på bild och blecken till höger närmar sig varandra och blecket ovanför spolen tycks lägga sig direkt mot toppen på spolen.

Någon som kan utröna vad det är för en komponent? Och om det är rimligt att tro att det är den som felar, helt och hållet baserat på den mörka missfärgningen till höger och att det är den enda komponent (jag kan se) som visuellt verkar må mindre bra (för en obildad lekman).
[bild]
[bild]
[bild]
Kanske känner du redan till detta, men skriver det ändå för säkerhets skull. En Micro kan vara väldigt farlig att fixa med. Den jobbar med hög volt internt och har också en kondensator som kan hålla laddning även efter att den kopplats ur eluttaget. Denna har en laddning som är så pass stark att den kan döda en människa, så var försiktig.
 
Redigerat:
L Lilllen skrev:
Kanske känner du redan till detta, men skriver det ändå för säkerhets skull. En Micro kan vara väldigt farlig att fixa med. Den jobbar med hög volt internt och har också en kondensator som kan hålla laddning även efter att den kopplats ur eluttaget. Denna har en laddning som är så pass stark att den kan döda en människa, så var försiktig.
Bra kommentar, jag hade koll på detta, men inte alla som har.
Jag har konstaterat att detta objekt är bortom min kunskap/räddning, så det blir en ny vad det lider.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En ganska otrevlig incident inträffade när jag sågade . En liten regel försvann ner i sågen tillsammans med det svarta plaststycket som täcker hålet runt klingan. Gjorde ett nytt i HDF/MDF. Förstärkte ytan med lite vitt lim.
[bild]

[bild]
Jag byter alltid ut de där inläggen i mina maskiner (kap/gersåg, bordssåg, bordsfräs etc) omgående till det som kallas "zero clearance inserts". Dels för det du råkade ut för, men framförallt för att man kan köra mycket mindre grejer med det bättre stödet inläggen ger, samt att snitten blir finare. Jag brukar använda någon typ av plexiglas så jag ser om det byggs upp damm under. (y)
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Står nån ups i skrotbingen på jobbet då och då, är det nåt som man kan fixa till?
Antar att dom är utbytta pga att dom inte håller liv i grejerna nog länge
 
nino nino skrev:
Står nån ups i skrotbingen på jobbet då och då, är det nåt som man kan fixa till?
Antar att dom är utbytta pga att dom inte håller liv i grejerna nog länge
Ja, det vanligaste felet är att blybatterierna i de är uttjänta. Det brukar vara väldigt enkelt att lossa kablarna från de gamla batterierna och montera nya (eventuellt utanför lådan)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Ja, det vanligaste felet är att blybatterierna i de är uttjänta. Det brukar vara väldigt enkelt att lossa kablarna från de gamla batterierna och montera nya (eventuellt utanför lådan)
Får man tag på batterier då?
 
nino nino skrev:
Får man tag på batterier då?
Jodå, de flesta batteriaffärer (eller amazon) säljer ersättningsbatterier som fungerar elektriskt även om måtten kanske är olika. (Isåfall kan man montera de utanför)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.