H
H halj skrev:
Skulle rädda en gammal hushållsassistent där den magiska vita röken läckt ut. Hittade på internet att det var några kondensatorer på styrkortet som kunde ge upp så beställde nya delar och skred till verket.
Riktigt antiklimax när den sista kondensatorn hade för korta ben. Hur gör jag nu? Hittar ingen med långa på electrokit eller elfa. [länk]
Efter hjälp här löste sig allt.
Fortsatte med att renovera växellådan och byta ut gammelfettet. Verkar vara bytt nån gång tidigare då det saknades en distansbricka "shims". Enligt service manualen så ska den vara 0.381"x0.562"x0.01"
Går det att hitta såna brickor med imperiska mått? Hittar bara i mm. Hur noga är det att det att de sitter tight på kugghjulens axel? Alltså att innerdiametern stämmer med axelmåttet.
 
  • Delad bild av mekaniskt kugghjulsdrivet komponent, troligen från en fordon, smord, metallisk, komplex intern struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H halj skrev:
Efter hjälp här löste sig allt.
Fortsatte med att renovera växellådan och byta ut gammelfettet. Verkar vara bytt nån gång tidigare då det saknades en distansbricka "shims". Enligt service manualen så ska den vara 0.381"x0.562"x0.01"
Går det att hitta såna brickor med imperiska mått? Hittar bara i mm. Hur noga är det att det att de sitter tight på kugghjulens axel? Alltså att innerdiametern stämmer med axelmåttet.
Tycker spontant att det borde funka så länge det inte glappar något hejdlöst...
 
Håller med kashieda. Dessa växellådor roterar ju väldigt långsamt, så det är nog inte så höga krav på axiell precision.

EDIT: Förresten, är det en Electrolux Hushållsassistent, och i så fall var hittade du service manualen?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Dessa växellådor roterar ju väldigt långsamt, så det är nog inte så höga krav på axel precision.
Det kanske inte är för precisionens skull utan för att undvika att hjulen nöter mot höljet?
Är min gissning...
 
H
P Paxman skrev:
Håller med kashieda. Dessa växellådor roterar ju väldigt långsamt, så det är nog inte så höga krav på axiell precision.

EDIT: Förresten, är det en Electrolux Hushållsassistent, och i så fall var hittade du service manualen?
Tack för svar. Är en hugin-brandad kenwood. Kenwood A717C för att vara exakt. Om någon annan söker så finns både service manual och receptböcker här: http://reocarchive.byethost31.com/kenwood/recipe.html
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
H halj skrev:
Tack för svar. Är en hugin-brandad kenwood. Kenwood A717C för att vara exakt. Om någon annan söker så finns både service manual och receptböcker här: [länk]
Ah...då är den inte mycket till hjälp för mig. Har den gamla klassiska Electroluxen. :)
 
Handtaget satt löst på den här kastrullen. När jag drog år skruven så sprack plasten.
Stor metallskål på marmorbänkskiva, köksmiljö, delvis synlig skärbräda, reflektioner på ytor.

Jag klippte ut ett nytt handtag från en överbliven knapptablå till en hiss och svetsade dit.
Svetsat metallstycke i skruvstäd, verktyg, verkstadsröra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursprungligen var planen att välja en bit utan gravyr på. Men så valde jag den här biten i stället. Jag hoppas att slippa överlast.
Metallsked, kastrull på spis, text "4000 KG / 53 PERSONER", nötter, träskål, kök, spisspis, svart köksredskap.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
datja och 26 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Handtaget satt löst på den här kastrullen. När jag drog år skruven så sprack plasten.
[bild]

Jag klippte ut ett nytt handtag från en överbliven knapptablå till en hiss och svetsade dit.
[bild]

Ursprungligen var planen att välja en bit utan gravyr på. Men så valde jag den här biten i stället. Jag hoppas att slippa överlast.
[bild]
Helt rätt att val du gjorde till slut. Det blev ju riktigt tufft med den gravyren.
 
Snyggt! Klart fräckare än utan gravyr!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vid nyår blev det kallt inne. Väldigt kallt. Gick ner till värmepumpen. Utegivaren visade +16 grader, så den hade stängt av värmen.

Då var frågan - givaren eller ingångskortet?

Utegivaren är lättast att byta så det får bli att byta den först. Ett 150ohm NTC motstånd.

Vit strömbrytare och liten grå plastbit på svart bakgrund. Nedsmutsad och rostad. Demonterad elektrisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal och ny.

Nu verkar allt funka som det ska. Motståndet gick på 6kr på Conrad. Till det kommer en sockerbit då den gamla plinten rostat ihop.

Undrar vad en ny givare kostat? eller en ny värmepump?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som om det är kopplingsplinten som har rostat och tappat kontakten med ansluten kabel och/eller det gamla motståndet. Det gamla motståndet hade säkert gått att återanvända men då hade du kanske fått klippa loss det från den rostiga plinten. Men nu kostade ett nytt inte speciellt mycket.
 
Det finns risk att du får fukt i anslutningarna till resistorn eftersom slangen inte är krympt. Bättre att inte ha nån slang i så fall.
 
Nu är det ju ett NTC motstånd så för hög temperatur motsvarar för låg resistans. Således leder det för bra. Det är inte heller en stum kortslutning. Dessutom drev värdet på temperaturen kraftigt. Motsåndet sitter i en kopplingsdosa utomhus vilket ger en viss tröghet då plasten i dosan inte leder värme något vidare och luften inuti dosan byts ut mycket sakta. Det är också lätt att mäta upp resistansen.

Så nej, byta enbart plint var inget alternativ. Endera var det motståndet eller mindre troligt ingångskortet. Börja med det billigaste och enklaste.

Slang eller inte är en bra fråga. Jag bedömmer risken för spindelbo över anslutningarna som större än risken för fukt. Således slang. Den gamla givaren hade rätt mycket rester av diverse invånare på sig sist jag öppnade dosan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jaha. Då slutade diskmaskinens knappar att fungera, de gav inget motstånd när man tryckte på dem.
Men när jag skruvat loss framsidan visade det sig att en plastplupp -som håller plattan med knappar och elektronik på plats- gått av vilket gjorde att allt var lite löst. Så jag täljde till en liten träbit och limmade fast den så allt kläms på plats.
Nu har det fungerat några dagar. Än så länge…

Panel av tvättmaskin, temperaturval, start- och resetknappar, slitna symboler, användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötta, fuktiga anslutningar på elektronikkort med synliga kondensatorer och korrosion, behöver rengöring eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin och 13 till
  • Laddar…
Ledsnat på att skrivaren allt mer sällan, typ aldrig numera, tar papper. Googling och youtube gav lösningen.

Sprätta upp Samsungen (C460w)

Öppen laserskrivare som visar interna komponenter, modulär konstruktion, i underhålls- eller reparationstillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Internt av en öppen elektronisk enhet, möjligen en skrivare eller scanner, med kretskort, ledningar och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ut med pappersmatningen, det är lilla solenoiden i mitten som enligt tuben blir klibbig med tiden pga ljuddämpande kuddarna.

Demontage av någon elektronisk apparat, troligtvis en skrivare, som visar kugghjul, rullar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ytorna var klibbiga och den kunde fastna i öppet läge

Demontering av mätarutrustning, möjligtvis ett bilinstrument, med synlig spole och justeringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eltejp på ytorna enligt tips

Elektroniskt komponent, nyckel, isoleringstejp, pincetter, träbord. Reparations- eller hobbyarbetsmiljö, tekniskt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sätta ihop och testa



Så, nu är det värt att beställa mera toner till den.
 
  • Gilla
Lilllen och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.