Alfredo Alfredo skrev:
Har inte alla en reservbryggare, redo för omedelbar uppackning och installation, om (när) den ordinarie faller bort? :thinking: Var är riskmedvetenheten nuförtiden? :surprised:
Stormkök och en dunk rödsprit i förrådet

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
Stormkök och en dunk rödsprit i förrådet
Stormkök med ett antal tuber gas. (y)
Köpte på mig lite extra under preppingkrisen 2020.

• Gilla
Chrille_B och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett par UPS:er hemma som jag använder vid strömavbrott. Jag har konstaterat att ingen av dem orkar driva espressomaskinen. Perkulatorn räcker de till i alla fall en bryggning. Men jag har både filtertratt, vedspis, stormkök och gasol också. Och någon burk snabbkaffe. Så det skall mycket till innan jag inte kan göra kaffe. Säkerheten främst.

Den här skottkärran var lite missformad.
689180-b506d8b4e955eeba2bae7e18177c298e.jpg

Den här sprickan har jag svetsat förr. Men det har spruckit igen intill svetsen.
689181-20a0db6b9bec444a5fb8eff584243f07.jpg

Det gick att bända och knacka till en rakare form.
689182-dcdd43f78deaf23c55dd363d20af9922.jpg

Sedan fick jag användning för den nya leksaken.
689183-e959a75932a49c3562b73179a27d6e7a.jpg

Nu är den mycket rakare.
689184-f8bec7ef5cfa355596501e2179fcdab7.jpg

• Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Svart lampa med trähandtag, hängande på väggfäste, intill gul blommig prydnad på golvet, inomhus, kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här gamla lampan som står så utmärkt bakom vår soffa har tyvärr slutat fungera. Sonen gjorde ett tappert försök att installera solen som separat kraftkälla men det hjälpte inte heller.
Hade väl egentligen givit upp att försöka göra något åt den då den inte var så smidigt ihopsatt, men då det var svårt att hitta någon bra ersättare fick det bli ett försök till.

Kunde efter ett tags pillande konstatera att ledarna gått av precis i leden, så de är väl avnötta helt enkelt. Gick inte bra, men ok att slita efter lite så jag fick nya kabelstumpar att jobba med, tyvärr helt dödfött att försöka skarva ihop dem så att strömbrytaren på sidan av lamphuset fortsatt skulle gå att använda, skulle ha behövt åtminstone dubbelt så långa och ungefär en tiondel så tjocka fingrar för att komma in dit och koppla ihop något alls.

Så än så länge får man tända och släcka genom att sätta i och dra ur stickproppen, men det blir väl någon separat strömbrytare så småningom.
Förmodligen typ detta från IKEA:
Vit smart plugg med europeisk kontakt och avtagbart skydd.
Skapa konto

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
engs
Stekpanna med brutet handtag bredvid en trähandtagshammare på trägolv.
Skapa konto
Svart stekpanna står på träbänk. Närbild på handtag, har vattnedroppar och slitage. Kakel i bakgrunden.
Skapa konto

En äldre stekpanna i gjutjärn.

Reparerbart? Gängstången är av jäms med där den går in i gjutjärnet. Dragit av pinnbult nån gång med då fanns det lite material kvar för att såga ett spår. Här finns inte minsta lilla kvar till det.

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Svetsa på en mutter...

Och värm upp gjutjärnsdelen rejält innan du försöker lossa stumpen...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
engs
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Svetsa på en mutter...

Och värm upp gjutjärnsdelen rejält innan du försöker lossa stumpen...
Har en trådsvets a'la budget-budget gasfri tråd, och sån miniblåslampa, får nog träna lite först då jag knappt svetsat sen gymnasiet…

Ingen chans det går att borra / grispitt?
Får bli för hand då jag aldrig får in stekpannan i pelarborren.

Var ut till garaget och tittade, har faktiskt gängstång hemma i precis rätt diameter / gänga. M6.

Två bultar, en med mässingsmutter och bricka, på träyta.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Kan du borra så prova att göra ett lagom stort hål och slå i en Torx.

En bruten bult på en mörk yta bredvid en bricka och en mutter.
Skapa konto

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Du har ju gott om plats, så lyckas du borra mitt i kan du ju gänga upp en storlek större och sätta insatsgänga... grispitt i så små varianter brukar jag mest dra av...🙂

Klaugust Klaugust skrev:
Lyssnade på ett intressant radioprogram häromdagen, Prylarnas pris. Det var första avsnittet i en serie och i korthet handlade det om hur prylarna är designade för att hålla lagom länge och inte hur länge som helst, för att företagens affärsmodeller går ut på att sälja nya prylar.

Länk till programmet på SR:
[länk]

Det har ju också kommit upp förslag på nya tvingande EU-regler att tillverkarna ska utforma produkterna så att de ska bli lättare att laga och att de måste tillhandahålla reservdelar för att vi ska få en mer cirkulär ekonomi.

Länk SVT:
[länk]

Så frågan är, vilka prylar har ni förlängt livet på på sistone? Gärna en pryl med ett fel som hade fått gemene man att kasta prylen och inte tänka en tanke på att ge sig på att laga.

Själv lagade jag vår brödrost för någon dag sedan. Problemet var att den inte längre kastade upp den färdiga skivan utan snarare kilade fast den så att den var omöjlig att få ut. Metallbygeln som ska centrera skivan i facket fungerade inte heller. Jag var precis på väg till affären för att köpa en ny brödrost som inte driver mig till vansinne varje morgon, när jag hörde radioprogrammet och bestämde mig för att jag skulle vinna över den här brödrosten.

Gärningsprylen, en cirka fem år gammal OBH Nordica i rostfritt utförande.
[bild]
Här kan man se att den tandade plåt som ska skicka upp brödet i det undre facket helt har deformerat sig och man kan föreställa sig att när den påbörjat sin uppåtgående rörelse så kilar den istället fast skivan.
[bild]
Den var ganska enkel att ta isär, fyra skruvar på undersidan som håller ihop skyddsplåtarna med basen. Sen sitter de ihop med varandra med olika falsade spår och piggar.[bild]
Här kan man se att den änden på den tandade plåten har tryckts ned betydligt i spåret på det högra facket jämfört med det vänstra. Plåtarna är bara infästa på ena kortsidan i mekanismen så man förstår att de lätt böjer sig om man inte hanterar den med silkesvantar. Man kan också se att en fjäder har hoppat lös uppe till höger. Det var detta som gjorde att mackan inte centrerades i facket.
[bild]
Eftersom att den bara hölls ihop med fyra skruvar och att resten av sammanfogningarna skulle pressas in i rätt falsar osv var den helt omöjlig att montera ihop på ett helt korrekt sätt. Jag fick fuska lite och böja till vissa av piggarna i plåten för att få lite mer spelrum. Men det är precis där skruvarna kommer sen så det gör inte så mycket i praktiken. Det hade varit enklare med en estetik som tillåter fler synliga skruvar, så man slipper presspassningen av delarna.
[bild]
Efter lite utvändig puts så är den som ny. Sambon blev förvånad och imponerad (och lite förfärad att jag lagt två timmar på att laga en billig brödrost)
[bild]

Min nästa pryl som antingen får HLR eller hamnar bland elektronikskrotet är vår torktumlare som har slutat bli varm. Är det nån som vet om det är enkelt/möjligt att laga? Är lite trist att köpa ny torktumlare innan vi renoverat badrummet.
[bild]
Så har du räddat någon pryl från en för tidig elektronikdöd på sistone?
LG-tvättmaskinen gav sporadiskt felkod 0E, vilket enligt interwebs tydde på problem med tömning.
Rev isär maskin och fick ut avloppspump/cirkulationspump och gjorde rent från grå gegga som bromsade alla rörliga delar. Sedan fungerade maskinen klanderfritt igen.

• Tvättmaskin upplagd på pallar, frontpanel öppen, interna komponenter och kablage synliga, underhåll eller reparation pågår.
    Skapa konto
  • Tre demonterade delar av en enhet, troligen en dammsugarmotor, ligger på träyta. Slitna och smutsiga komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
ergonomen och 13 till
  • Laddar…
MultiMan
@Puffen Ingarö Man undrar hur det har lyckats bli sådan extrem gegga? Tvättar du oftast 40C? Vilka tvättmedel brukar ni använda? Noggrann dosering? Aldrig drabbats av sådant och det är många år nu, men försöker köra rätt mängd tvättmedel och minst var tredje maskin 60C.

Svärfars robotgräsklippare larmade bara på utlyft installerade en ny magnet till givaren och nu går den som den ska igen

• Gilla
ergonomen och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Puffen Ingarö Man undrar hur det har lyckats bli sådan extrem gegga? Tvättar du oftast 40C? Vilka tvättmedel brukar ni använda? Noggrann dosering? Aldrig drabbats av sådant och det är många år nu, men försöker köra rätt mängd tvättmedel och minst var tredje maskin 60C.
Tror det är det absolut finaste av sand, partikelstorleksmässigt alltså.
Konsistens som slippasta/karborundum.
Jag har heller inte sett det här problemet tidigare men det kan ju vara att man byter tvättmaskin av andra skäl innan det byggts upp till sån mängd att det blir ett problem.
Såvitt jag ser finns det inget som tätar ordentligt för att förhindra att det byggs upp, typ packbox etc.
Det ligger ju i linje med tillverkares önskan idag att en produkt ska ha en begränsad livslinje, alternativt vara någon form av prenumerationstjänst.

P Puffen Ingarö skrev:
Det ligger ju i linje med tillverkares önskan idag att en produkt ska ha en begränsad livslinje
Ingen tillverkare bryr sig om begränsad livstid på produkterna (utom skrivartillverkare). Däremot ett lågt pris, men då kommer ett kort liv som ett brev på posten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.