N niklasco skrev:
Jo jag har varit inne på det också att inte köra så högt som 8.6 bar. Dock övertalade @Krilleman mig att köra korrekt och enligt säker vatten. Klarar slangen jag har dragit med mina veck och skavanker 8.6 bar, så kan jag sova gott om natten.
Nu är Krilleman en som absolut ska vara med säker vatten, inget fel i det. Det med kranvatten kan jag hålla med om, beror helt på vad för tryck det är där. Men i ett värmesystem är det en klart överkurs på ett sådant tryck. Jag som gör lite sådant, trycker inte mer än ca 4 bar och det är nog. Får nog lite tillbaka här som en bummerang från någon/ra om det med säker vatten och vad försäkringsbolag säger. Det är ett skrämma upp folk . Försäkringsbolag skiter i provtryckningen .
 
N
Jag är helt med på att trycket inte kommer vara högre än vad säkerhetsventilen är på. Dock så tror jag på att övertesta lite, man får ju snabbare respons på om det är tätt eller inte. Sedan vet jag inte än hur skakig jag kommer vara när jag väl skall pumpa upp detta tryck. Kanske landar på 4 bar, vi får se.
 
Eftersom du trycker med vatten så blir det ingen explosion, det bara pyser till lite om det skulle gå isär. Vatten går inte att komprimera. Däremot med luft så är det på gränsen till katastrof om det släpper och kan bli explosion, då komprimerad luft är en stor volym. Så inget att vara rädd för.
 
N
Nej ingen explosion kanske, men man blir lätt förvånad när högt vattentryck forsar ur ett rör också. Dock är det en begränsad mängd i detta fall.
 
En fråga! Har golvvärme nyinstallerat i källaren. När golvslangarna lades provtryckte hantverkarna. Därefter gjöts betong ovanpå och jag har själv installerat minishunten till värmeväxlaren. Ska man provtrycka igen??
 
N
Hej igen,

Tänkte ge tillbaka lite till forumet, så här kommer lite erfarenheter och en materiallista från provtryckningen av golvvärmen på övervåningen.
Golvvärmefördelaren är från golvvärmebutiken med 3/4" portar för till och retur. Där passar vanliga trädgårdkopplingar, som jag också använt mig av för att fylla / avlufta slingorna.

Materiallista:
0-10 Bar Manometer - https://www.amazon.se/dp/B00D8WX70C?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Provtryckningspump - https://www.amazon.se/dp/B01N0IR0ZS?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Täcklock - https://www.byggmax.se/lock-av-metall-inv-gänga-med-packning-p316176
G15 / G20 Anslutningsslang - https://www.byggmax.se/anslutningsslang-pex-metallomspunnen-mjuk-rak-vinkel-p316194 Tack @Krilleman för tipset!

- Trädgårdslang med stop funktion som kopplades till, till-porten
- Och en bit trädgårdsslang med koppling (ingen stop) som kopplades till retur porten och leddes sedan ner i avloppet.

Först så bytte jag manometer på provtryckningspumpen till 0-10 bars varianten och såg till att alla kopplingar var åtdragna

Sedan pluggade jag alla portar på dom två fördelarblocken och fyllde dessa manuellt med vatten och stängde sedan huvudventilerna för att provtrycka fördelarblocken var för sig. Här körde jag 8.6 bar vardera över ett dygn för att se att det inte läckte något.

När jag hade kontrollerat båda fördelarblocken (till / retur) så skruvade jag tillbaka dom i fördelarskåpet och kopplade in alla slangar.

Sedan började processen med att fylla slangarna / få ur all luft, här tycker jag denna video är beskrivande.

När detta var gjort så stängde jag till och retur portens ventil och kopplade loss trädgårdsslangarna.

Nu anslöt jag istället provtryckningspumpen till den övre fördelaren (till) och öppnade till portens ventil igen.
Innan provtryckningsslangen kopplades mot fördelaren så pumpade jag fram vatten i slangen så jag inte tryckte in mer luft i slangarna när tryck skulle byggas upp.

Sedan öppnade jag alla slingorna (till & retur).

Pumpade upp trycket till 8.6 bar, fick pumpa upp trycket några gånger pga. trycket minskade (vad jag tror beror på att slangarna utvidgas). Sedan lät jag trycket bestå i 30 minuter.
Efter 30 minuter så sänkte jag snabbt trycket till 4.5 bar (öppna vredet på provtryckningspumpen).
Nu så ökade istället trycket, vilket jag tror tyder på att det är tätt. Sedan lät jag detta tryck vara längre än dom 90 minuter enligt faktiskt test. Här körde jag i ca 24h.


Uppvärmningsfördelare för golvvärme med termostatventiler, rörmokarverktyg, och installationsmaterial på spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provtryckning av fördelare

Byggarbetsplats med installation av värmesystem, rörsystem, verktyg och byggmaterial synliga, ouppförd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med flervalvsfördelare, rör och reglage, etiketterat för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem, rör, ventiler, etiketterade kontroller (WC, S1-S4, VR), inomhus, byggnadsinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelare för golvvärme med termostatventiler och anslutna rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkoppling av provtryckningspump

Tryckmätare kopplad till mässingsventil, visar cirka 2 bar, inomhusbyggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpa upp till 8.6 bar

Tryckmätare på rördel, byggplats i bakgrunden, isolerade väggar, rör och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycket minskat något efter 30 min

Manometer fäst vid utrustning, blå behållare, byggnadsställningar baktill, fokus på mätinstrument, industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycket sänktes till 4.5 bar, men ökade sedan efter en tid. Trycket lät ligga på under ett dygn (enligt test skall det bara vara under 90 min).


Lycka till,
Niklas
 
  • Gilla
Skogsmusen och 3 till
  • Laddar…
Har samma setup som du. Men jag har så svårt att få själva det tätt vid pumpen, alltså det som inte är rören. Misstänker att det är plast-delen på manometern som gör att det skiter sig. Men det kan lika gärna vara att kulventilen inte är tät nog.
Funderar på om jag kan felsöka på något bättre sätt än att plugga efter den svarta slangen...
 
parsen parsen skrev:
Har samma setup som du. Men jag har så svårt att få själva det tätt vid pumpen, alltså det som inte är rören. Misstänker att det är plast-delen på manometern som gör att det skiter sig. Men det kan lika gärna vara att kulventilen inte är tät nog.
Funderar på om jag kan felsöka på något bättre sätt än att plugga efter den svarta slangen...
*få det tätt vid själva pumpen

Ska det ju stå.
 
N
Har du bytt manometer också?
 
Ja, till samma som du köpt. Följer jag din länk så sår det att jag köpt samma vara den 6:e feb =)

Jag tar och återgår till problemet senare i veckan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.