Lite kredit till Krilleman måste erkännas
Var faktiskt inne och kollade lite på tryck för radiatorer, det verka som att före 2014 så var max 6 bar och därefter 10 bar, då ska dom hålla för 8 bar

Jonaserik
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J jonaserik skrev:
Lite kredit till Krilleman måste erkännas
Var faktiskt inne och kollade lite på tryck för radiatorer, det verka som att före 2014 så var max 6 bar och därefter 10 bar, då ska dom hålla för 8 bar

Jonaserik
👍

På något konstigt sätt trodde jag aldrig du skulle skriva det där, all heder! 💪

Min önskan är ju bara att TS gör ett korrekt utförande på första försöket.
 
Krilleman
parsen parsen skrev:
Låter som att min plan att köra vattentrycket från kommunalt inte kommer hålla måttet.
Så det lutar åt en sådan här:
[länk]
Mycket bra plan! 😃

Bra att du hittade en provtryckningspump som var billigare än den jag länkade till (första träff på google)...
 
En mer teoretisk fråga. Mitt värmesystem har en säkerhetsventil som öppnar vid 3bar. Systemet kommer alltså aldrig komma över det det trycket. Vad är då anledningen att provtrycka så högt? ( Provtryckte mitt till 10bar) men ändå.
 
P
Jag ringde runt till olika uthyrningsfirmor och frågade efter just en sån provtryckningsutrustning som i inlägg #11.
Hittade ett ställe. Fick åka en liten bit men noll problem. Var inga problem alls att hyra. Varför göra det svårare än vad det är?
Ofta kan man också be att få det till det "kontor" som ligger närmast. Prata med dom.
 
N
Ja, det kanske är bäst att hyra. Verkar inte vara helt lätt att hitta rätt kopplingar i denna djungel.
Skall ringa Renta och kolla med dom. 👍
 
Krilleman Krilleman skrev:
👍

På något konstigt sätt trodde jag aldrig du skulle skriva det där, all heder! 💪

Min önskan är ju bara att TS gör ett korrekt utförande på första försöket.
Jepp det är inget märkvärdigt från min sida, bara lite komplitering, man måste vara öppen. snokade då runt och fann det jag skrev om det med tryck. Sen det med att trycka ett värmesystem i en villa med 8 bar är i mitt tycke överkurs. Arbetstryck normalt 1 bar och något lägre, då med att trycka 4,8 - 5 bar räcker med råga för arbetstrycket. Men finner det lite märkligt med så högt provtryck, enligt någon information generellt, är nog att ta i en hel del, för en enkel villa. Det gäller nog mer höghus. Men sagt från min sida. Vi är sams.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B
Nej, jag är också lite tveksam till nyttan av överdrivet högt tryck vid provtryckning.

I alla fall när det är lite äldre saker som ska provtryckas. Nya rör i en platta är ju en sak, men vi hade en växlare på jobbet i ett system med 1 bars arbetstryck. Pn16 växlare. De kom bara till 13 bar innan packningarna läckte. Jag har en känsla för att den hade hållt rätt många år till vid sitt normala arbetstryck.

4 månaders försening, rejält med störningar(=extra kostnader) i produktionen och 400kkr i rena reparationskostnader av växlaren blev resultatet av den provtryckningen.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman
8,6 bars provtryckning gäller ju bara nya system som man själv installerat.

Äldre utrustning gör man bara en täthetskontroll på systemtrycket för att inte ha sönder kundens tex antika värmesystem.
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
8,6 bars provtryckning gäller ju bara nya system som man själv installerat.

Äldre utrustning gör man bara en täthetskontroll på systemtrycket för att inte ha sönder kundens tex antika värmesystem.
Själv? Så om du installerar för mig så behövs det inte?
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Själv? Så om du installerar för mig så behövs det inte?
Det var inte så jag menade, lite tokigt skrivet.

Skillnaden är nytt eller gammalt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bilventil och lämplig koppling så behöver man inte köpa nån dyr pump.
Förutsatt att man har en lämplig kompressor.
Fulvarianten är att pumpa upp önskat tryck och sen mäta på bilventilen(trycket kommer sjunka lite)
Den korrekta varianten är att sätta en manometer i kretsen

Rinkabyrör har alla kopplingar
https://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-06r/
 
Redigerat:
Det finns flera personer som hyr ut provtryckare för några hundra per dag på hygglo också om man vill gynna en privatperson och hittar en i närheten :)
 
  • Gilla
niklasco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.