Krilleman
R Rejäl skrev:
Har aldrig sett en rörläggare trycka så hårdt som ni beskriver…finns ingen anledning till det om man låter 3 bars tryck stå i några dygn så och det inte läcker så är det tätt…
Då har du aldrig sett eller läst fabrikantens anvisningar för en korrekt provtryckning med PEX i ett golvvärmesystem med vatten. Andra tillverkare av PEX för golvvärme, har samma förfarande och tryck.

Vill man göra det lätt för sig så läser man anvisningen till punkt och pricka, jag har länkat till den ovan från LK.
 
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
N
Men @Krilleman är väl VVSare?
Ponera att man inte vill göra det korrekt utan köra lite rock 'n roll. 😇
Kan någon hjälpa mig / oss att sätta ihop en lista på kopplingar för detta jobb?
 
Är lite konfunderad på det med trycktest att det ska vara lite högre på tappvatten förstår jag, men på värme Tja som ska ha max 1,5 bar, finns dom sätter in 2,5 bars säkerhetsventil. att då trycka med 8 bar är otroligt, om jag inte har helt fel så klarar inte element eller en acktank det trycket. Dom brukar vara specade för 3 bar. är det då meningen att det hela värmesystemet som tryckas så högt eller bara rören. Sen om jag har helt fel så är vissa presskopplingar spesade till max 16 bar. Men klarar slangar 8 bar, vet inte specen på dom.
Jag har panna och actankar Strömsnäspannan och är provtryckta med 3,9 bar och arbetstryck max 3 bar, pannan har jag för mig är provtryckt med 4 bar. Vad händer om jag trycker i 8 bar då. Allt skulle se ut som badbollar och spricka sönder. Så där är jag inte i fas med vad visades i inlägg # 4 och skulle aldrig våga med så högt tryck.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Krilleman
N niklasco skrev:
Men @Krilleman är väl VVSare?
Ponera att man inte vill göra det korrekt utan köra lite rock 'n roll. 😇
Kan någon hjälpa mig / oss att sätta ihop en lista på kopplingar för detta jobb?
Yes, jag är röris till yrket och kommer göra allt för att du skall göra detta korrekt "by the book" för din egen skull.

Genvägar biter dig oftast hårt i baken när du minst anar det.
Vill du göra det i ditt liv på en sådan viktig installation kan jag dock inte hindra dig från det.
 
N
Att provtrycka med luft däremot är jag rädd för.
 
N
Ok, hjälper du oss att sätta ihop en lista om vi kör på 8.6bar?
 
N niklasco skrev:
Men @Krilleman är väl VVSare?
Ponera att man inte vill göra det korrekt utan köra lite rock 'n roll. 😇
Kan någon hjälpa mig / oss att sätta ihop en lista på kopplingar för detta jobb?
Rockn roll bhövs inte så gör som du tänker. du kan trycka med 4 bar om du vill och håller det så håller det senare med, det är bara 1,5 bar i arbetstryck som max, normalt 1 bar och det räcker gott, jag ligger på 0,8 bar i tankar och panna och ut på GV efter cirkpump på ca 0,9 bar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Krilleman
J jonaserik skrev:
Är lite konfunderad på det med trycktest att det ska vara lite högre på tappvatten förstår jag, men på värme Tja som ska ha max 1,5 bar, finns dom sätter in 2,5 bars säkerhetsventil. att då trycka med 8 bar är otroligt, om jag inte har helt fel så klarar inte element eller en acktank det trycket. Dom brukar vara specade för 3 bar. är det då meningen att det hela värmesystemet som tryckas så högt eller bara rören. Sen om jag har helt fel så är vissa presskopplingar spesade till max 16 bar. Men klarar slangar 8 bar, vet inte specen på dom.
Jag har panna och actankar Strömsnäspannan och är provtryckta med 3,9 bar och arbetstryck max 3 bar, pannan har jag för mig är provtryckt med 4 bar. Vad händer om jag trycker i 8 bar då. Allt skulle se ut som badbollar och spricka sönder. Så där är jag inte i fas med vad visades i inlägg # 4 och skulle aldrig våga med så högt tryck.
Vanlig svensk standard idag för värmesystem idag håller minst PN6.

Alltså provtrycks dessa med 8,6 bar vid nyinstallation.

Men dom flesta leverantörer har en högre trycklass.
Tex Radiatorleverantören Purmo har PN10/PN7.

Bild på en broschyr för Purmo-radiatorer med teknisk information och olika modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
anlig svensk standard idag för värmesystem idag håller minst PN6.
Så då menar du att jag sja provtrycka med 8 bar på ett system som är provtryckt för 3,9 bar och panna 4 bar, detta enligt tillverkarens skyltar på respektive produkt. Hur det är med radiatorers har har jag inte kollat, men näppeligen klarar dom 8 bar.
Men ge mig ett ärligt svar, ska jag provtrycka mitt värmesystem med 8 bar, när max är ca 4 bar. vad händer då om delarna spricker, är det garanti så jag får nya delar, eftersom jag följt något skrivet från någon om provtryckning som sägs vara standard
 
N
Hur en provtryckning skall ske, verkar vara lika känsligt som, hur trallen skall läggas. Med eller utan glipa samt glad eller ledsen mun. 🤔
 
R
N niklasco skrev:
Hur en provtryckning skall ske, verkar vara lika känsligt som, hur trallen skall läggas. Med eller utan glipa samt glad eller ledsen mun. 🤔
Nej det är inte känsligt, @Krilleman har rätt i att man bör följa tillverkarens föreskrifter men vi som jobbar som hantverkare gör avsteg..
Jag håller med att du bör följa anvisningen…

Nu tar vi en fredags 🍺
 
  • Gilla
niklasco
  • Laddar…
N
Ok,
Jag ber ödmjukast om tips på kopplingar för att göra det "korrekt".

Om jag köper en sådan här, https://www.amazon.se/KATSU-tryckte...8&psc=1&mcid=e04c1c592092322291823b817f4dc01a

vilken koppling/ar behöver jag för att ansluta trådgårdsslang och pump mot denna fördelare?

https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/golvvarmefordelare/golvvarmefordelare-6?v=7733206

Jag tror att påfyllningsventilkopplingarna (långt ord) på fördelaren är gjord för "trädgårdsslangkoppling" med invändig gänga?
 
OK ska du göra som sägs i # 4 får du köpa tryckutrustningen som förslås tidigare i tråden. Du kan aldrig komma upp i det trycket som sägs med vanligt vattentryck från en kran.
Men som jag skrev, det duger gott med du förslår och koppla på en kran, stanna då på 5 bar.
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Så då menar du att jag sja provtrycka med 8 bar på ett system som är provtryckt för 3,9 bar och panna 4 bar, detta enligt tillverkarens skyltar på respektive produkt. Hur det är med radiatorers har har jag inte kollat, men näppeligen klarar dom 8 bar.
Men ge mig ett ärligt svar, ska jag provtrycka mitt värmesystem med 8 bar, när max är ca 4 bar. vad händer då om delarna spricker, är det garanti så jag får nya delar, eftersom jag följt något skrivet från någon om provtryckning som sägs vara standard
Det enda som skiljer är tryckbärande anordning likt acktankar och värmepannor, dom kan vara lägre på grund av volym.

Då undanhåller man dessa från provtryckningen på 8,6.

I övrigt ska alla andra anordningar hålla PN6 i Sverige.
Rör, kopplingar, radiatorer, osv.

Och nej, som du ifrågasatt tidigare så skall man inte provtrycka säkerhetsventiler eller expansionskärl.

Hittar du andra artiklar som inte är klassade med PN6 så bör du inte köpa dessa.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Krilleman. Just golvvärme skulle jag följa punkt till pricka för provtryckning. Är inte speciellt svårt att köpa en provtryckningspump.
Slangen måste få expandera vid provtryckning. Är inte helt säkert att alla lager av slangen gäspar och visar läck vid skada med så låga provtryck som TS tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.