N
Hej igen,

När tänker jag köpa en, men har svårt att förstå vilken övergång jag skall ha från en 1/2" BSP (provtryckarslang) till min golvvärmefördelare. Fördelaren har en sådan gänga (utvändig) som passar på trädgårdsslang koppling. Har mätt diametern till 1 tum.
Vill gärna att det blir tätt utan massa gängtejp eller lin. Finns det någon sådan adapter med plantätning?

Snälla hjälp.

En del av en blå KATSU-maskin med slang, anslutning och instruktionsikoner på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
till Metallram med rörkopplingar, röda säkerhetslock. Text "G25" och pekande pil till höger på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du behöver en övergång från BSPT till "vanlig" rörgäng då jag är lite osäker på om det blir tätt annars. BSPT tror jag har en annan stigning på gängan.
 
Det är avtappning till höger på bild inlägg # 45 med hatt och ventil och där är det vanlig rörgänga, 20 eller 25 att koppla på.
 
Krilleman
Är denna verkligen G25?

33,7mm utvändigt över gängan?!

Utrustning med rör och ventiler, metaller, röda detaljer, överstrukna med gult "G25" och en frågetecken-doodle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
8 bar låter mycket. Så här provtryckte jag (Wirsbo 20 mm) enligt deras (Uponor) anvisningar:
"Öppna alla reglerventiler och gör en täthetskontroll. Pumpa upp trycket i slingorna till 1,5 x driftstrycket under 30 minuter. Se till att trycknivån hålls konstant under denna tid. Sänk därefter snabbt trycket till 0,5 x driftstrycket och stäng ventilen till provtryckningsutrustningen. Trycket skall efter några minuter öka i golvvärmesystemet och därefter ligga på en konstant nivå. Kontrollera under 90 minuter. Har inte trycket sjunkit under 0,5 x driftstrycket är systemet tätt. Täthetskontroll med luft får ske med ett maximalt tryck av 20 kPa (0,2 bar) enligt krav från Sprängämnesinspektionen, inte tillräckligt för att erhålla rätt tryck".

"För samtliga dimensioner gäller en högsta tillåtna drifttemperatur på 60°C och ett högsta tillåtet drifttryck på 6 bar".
Expansionskärlet säger max 3 bar så det normala driftstrycket ligger en bra bit därunder (1 bar?).
En standard slanganslutning 1/2" passade på golvvärmefördelaren och trädgårdsslangen gav tillräckligt tryck.
 
  • Mässingsfördelare för vatten med justerbara ventiler och tryckmätare, monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare med skala i bar, monterad på röd slang med klämmor mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med grön ratt på en turkos tank; visar ungefär 1,5 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
imported_Benno imported_Benno skrev:
8 bar låter mycket. Så här provtryckte jag (Wirsbo 20 mm) enligt deras (Uponor) anvisningar:
"Öppna alla reglerventiler och gör en täthetskontroll. Pumpa upp trycket i slingorna till 1,5 x driftstrycket under 30 minuter. Se till att trycknivån hålls konstant under denna tid. Sänk därefter snabbt trycket till 0,5 x driftstrycket och stäng ventilen till provtryckningsutrustningen. Trycket skall efter några minuter öka i golvvärmesystemet och därefter ligga på en konstant nivå. Kontrollera under 90 minuter. Har inte trycket sjunkit under 0,5 x driftstrycket är systemet tätt. Täthetskontroll med luft får ske med ett maximalt tryck av 20 kPa (0,2 bar) enligt krav från Sprängämnesinspektionen, inte tillräckligt för att erhålla rätt tryck".
Täthetskontroll och provtryckning är två olika saker i regelboken.

Provtryckning är det numera standard med 1,43 x beräkningstrycket.
För värmesystem ligger beräkningstrycket på 6 bar idag (PN6).
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
För värmesystem ligger beräkningstrycket på 6 bar idag.
Får man ha så högt tryck på en radiator?
 
Krilleman
H hempularen skrev:
Får man ha så högt tryck på en radiator?
Japp, alla större tillverkare/leverantörer har PN10-klass på radiatorer idag.

Purmo
Curant
Halrad (Ahlsell A-collection)
Altech (Dahls egna märke)

Alla har PN10 på sina radiatorer...
 
H hempularen skrev:
Får man ha så högt tryck på en radiator?
I en tvåplansvilla kommer man ju inte över 1,5 bar. Hyreshus kan man tänka sig att det blir lite högre om det är många våningar...
 
Krilleman
imported_Benno imported_Benno skrev:
I en tvåplansvilla kommer man ju inte över 1,5 bar. Hyreshus kan man tänka sig att det blir lite högre om det är många våningar...
Sanning.

Men om du låter ett företag utföra installationen så skall provtryckningen dokumenteras på 6x1,43bar =8,58bar

Och ja, jag gör detta ofta på mina byggen med aktuellt provtryck.
Inte heller har jag besiktningsanmärkningar på dessa protokoll.

Sen vill jag poängtera att det är i min yrkesroll jag utför detta.
 
N
Krilleman Krilleman skrev:
Är denna verkligen G25?

33,7mm utvändigt över gängan?!

[bild]
Det är 25.4mm där, 1” det kanske inte är G25?
 
25,4???
Lite fundersam då.
 
  • Storleksguide för rörkopplingar med mått på tum och millimeter, bredvid bilder av kopplingar.
Krilleman
N niklasco skrev:
Det är 25.4mm där, 1” det kanske inte är G25?
25,4mm är verkligen inte 1" eller DN25 (33,7mm).

Vilken tillverkare har du köpt för aktuell fördelare?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.