27 028 läst · 94 svar
27k läst
94 svar
Propplösare förbjuds 2025
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 489 inlägg
Notera hur försåtligt det är skrivet av förbudsivrarna på myndigheten:Alfredo skrev:
Det intressanta är ju hur många olyckor vi har med allvarliga skador, t ex skador som tar lång tid läka och skapar stort lidande (eller personliga kostnad, t ex sjukskrivning) eller som aldrig läks - alltså skador som ger längre eller permanent funtionsnedsättning. Att något vid felanvändning t ex svider eller gör ont är ett obetydligt samhällsproblem. Då skulle vi ju t ex behöva förbjuda nya skor som ju ofta skapar detta problem för en stor del av befolkningen. Eller sport/idrott/friluftsaktiviteter som ger dessa problem för nästan alla någon gång.
Att folk ringer sjukvården i tid och otid med sin kemofobi och rädsla numera och inte gjorde det för 20 år sedan i samma grad är inte så överraskande. Det har troligen att göra med den sjunkande kunskapen i samhället att göra och den ökande oron, inte minst hos föräldrar. Och vår förändrade kultur generellt.
Du menar att det kanske går att köpa avlutningsmedel även i framtiden?Claes Sörmland skrev:Men vår EU-harmoniserade kemilagstiftning är lite lurig. Den betraktar nämligen inte kemikalier som entiteter utan bygger istället på konceptet kemiska produkter. Därmed kan 24% ättika som säljs i affären som för matlagning vara helt laglig men det är samtidigt olagligt att sälja samma kemiska produkt med etiketten ogräsavdödning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 489 inlägg
Om det finns företag som vill sälja en kemisk produkt som är i princip ren kaustiksoda med ett annat användningsområde än avloppsrensning. Om nu detta förslag går igenom och kaustiksoda förbjuds för avloppsrensningsprodukter.Hep skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 489 inlägg
Det var för att du nämnde detta i en annan tråd och jag köpte en burk (instämmer i att det var bättre!), och sen googlade "propplösare" som jag råkade snubbla på infon om förbudet.Claes Sörmland skrev:
Så länge det är så är jag nöjd. Är dock inte alltid fallet. Ta t.ex. väteperoxid. Nåja, brukar ju alltid gå att hitta alternativ.Claes Sörmland skrev:
Märkligt hur ungarna verkar få upp dessa lock som är svåra även för vuxna. Undra var man kan hitta statistik över skadade barn och unga pga dessa s.k "propplösare". Inget Kemikalieinspektionen har lust att redovisa iaf...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 489 inlägg
Ja i någon riktning har något ändrats. Jag tittade här:H hapazard skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det rätt många år sedan jag använde denna produkt men då innehöll den definitivt någon form av metallpartiklar som då rimligen var aluminium.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 489 inlägg
Folk gillar när det fräser och bubblar lite så de petade in aluminiumspån i vissa produkter för ett antal år sedan. Tror inte det gör varken från eller till men fint med lite bubbel.Alfredo skrev: