27 082 läst · 94 svar
27k läst
94 svar
Propplösare förbjuds 2025
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Jag undrar om natriumkarbonaten inte bara är en konsekvens av att man kör en lägre renhet på natriumhydroxiden. Natriumhydroxid i lösning tar ju upp koldioxid från luften spontant och då bildas en viss del natriumkarbonat. Väntar man tillräckligt länge så består lösningen bara av natriumbikarbonat p g a koldioxidens verkan. Men det tar väldigt lång tid att komma till natriumbikarbonat.Alfredo skrev:
Samma anledning som folk envisas blanda ättika och bikarbonat menar du?Claes Sörmland skrev:
Ja lite sämre blir det väl även med NaOH och aluminium såklart, vätgasen lämnar ju systemet. Men, man överdoserar säkert ändå 😀
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Vad jag minns fanns en hel del väteperoxidprodukter med rätt höga halter i affärerna förr. Ersättare för Klorin, hårblekning och vad det nu var.C cpalm skrev:
Herregud så skumt! Inte i någon bostad där jag bott har jag någonsin upplevt stopp i något avlopp. Då är jag absolut inte på något sätt noggrann utan erkänner att jag diskar stekpannor genom att först skölja ur fettet med hett vatten och sedan diska dem. Hålla fettet i flaskor med tratt och lämna till återvinningen? 🤯
Jag tänkte mig att stopp i avloppet var en sådan sak man får i gamla filmer. Det är lite som påssjuka eller namnet på chokladbollar i min receptsamling från det som på den tiden kallades lekis: passé. Får man verkligen stopp i ett normalt avlopp nuförtiden?
Tänk att man levt så länge och är helt inkompetent 🥳
Jag tänkte mig att stopp i avloppet var en sådan sak man får i gamla filmer. Det är lite som påssjuka eller namnet på chokladbollar i min receptsamling från det som på den tiden kallades lekis: passé. Får man verkligen stopp i ett normalt avlopp nuförtiden?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Tydligen får man stopp emellanåt. Det är ju typ forumets vanligaste fråga - problem med köksavloppet. Och propplösare finns i varje affär, de står ju inte där på hyllan för att ingen är beredd att köpa dem s a s.halper skrev:Herregud så skumt! Inte i någon bostad där jag bott har jag någonsin upplevt stopp i något avlopp. Då är jag absolut inte på något sätt noggrann utan erkänner att jag diskar stekpannor genom att först skölja ur fettet med hett vatten och sedan diska dem. Hålla fettet i flaskor med tratt och lämna till återvinningen? 🤯
Det är sant. Även om jag trodde forumets vanligaste fråga var om dolda fel, asbest eller vad man ska göra åt jobbiga grannar 😜Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Tror mer det är i engagemang hos skribenter än antal trådar. Ingen bryr sig om ditt bubblande köksavlopp men om du börjar diskutera dina trädproblem vid fastighetsgränsen så rycks alla med. Eller känslokaskaderna kring dagvatten som redan har fått mig att häpna:Alfredo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-vaecker-dagvatten-sadana-kaenslor.482028/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Generellt är väl alla avloppsstammar som ligger med dåligt fall och i kall mark (så fettet stelnar mot väggen) en källa till fettstopp i kökavloppet? Liksom gamla skrovliga gjutjärnsrör.
Ett användningsområde till som jag läst om är att kaustiksoda är väldigt bra till att ta bort en sadelstolpe av aluminium som fastnat in en cykel med stålram. Inte helt ovanligt faktiskt jag har själv råkat ut för det. Fast jag sågade bort stolpen med bågfil istället för att lösa upp den.
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 564 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 564 inlägg
Låter som en nischanvändning av rang som det inte finnas några pengar att tjäna på för företagen. Så den kemiska produkten lär aldrig lanseras på marknaden.E Eld skrev: