MrJay MrJay skrev:
Tryckluft gör under, vi har inte använt propplösare senaste 10 åren.
Det använder jag med om inte den gamla hederliga "vaskrensaren" funkar En blöt trasa att hålla för breddavloppet med & likaså en blöt trasa att täcka för så tätt det går där jag för ner munstycket på tryckluftpistolen & drar iväg några rejäla luftstötar! Hitintills har det fungerat klockrent & helt utan kemikalier. Fast det är ju när jag tänker efter en sanning med modifikation eftersom jag då & då häller ner lite YES i alla avlopp som handfat, diskho etc. Men som någon annan skrev så är ju väldigt mycket vunnet om man tänker sig för i köket med tex. stekflott. Det går rätt enkelt att spola ur stekpannan med varmvatten så det bara rinner ner i avloppet & försvinner för att efter en liten bit börjar svalna & stelna. Nä, torka ur så mycket det bara går & ha hårfällor i duschen tex. så är otroligt mycket vunnet! När det trots allt ändå börjar gå trögt, ja då drar vi tram tryckluftslangen genom huset & blåser där det kan behövas. Kanske bara haft flyt, men som sagt, hitintills har det funkat riktigt jävla bra!

Claes Sörmland
Pejda Pejda skrev:
Men som någon annan skrev så är ju väldigt mycket vunnet om man tänker sig för i köket med tex. stekflott. Det går rätt enkelt att spola ur stekpannan med varmvatten så det bara rinner ner i avloppet & försvinner för att efter en liten bit börjar svalna & stelna. Nä, torka ur så mycket det bara går & ha hårfällor i duschen tex. så är otroligt mycket vunnet!
Eller så är det inte det och detta bara handlar om spekulation, gissningar och den vanliga moralismen som genomsyrar vårt samhälle. Tron att det spelar roll vad man gör moraliskt är så starkt i vårt lutherskt genommarinerade samhälle. Det styr även alla oss som inte är troende. Ofta saknas helt empiriska data som stödjer denna typ av moralism. Kanske, kanske inte säger jag i väntan på riktig empiri.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns kaliumhydroxid också som egentligen är ett bättre lut för ändamålet eftersom det ger rinnande såpa och inte fast tvål när det reagerar med fettet i avloppet
Används kaliumhydroxid i andra produkter än i propplösare (som den från Mudin)? Gärna i liknande form....

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Används kaliumhydroxid i andra produkter än i propplösare (som den från Mudin)? Gärna i liknande form....
Suck, det är väl som dom säger att:
- USA uppfinner
- Kina kopierar
- EU reglerar...

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skruva isär vattenlås borde finnas i skolans läroplan, tex ingå i hemkunskapen.
Ja men behöver demontera lådor inte så jäkla kul. Den produkt vi använt funkade klockrent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.