Claes Sörmland
Finns det några riktiga empiriska data på att de där "förebyggande" åtgärderna faktiskt är så effektiva att stopp aldrig uppstår. Jag tror köksavlopp sätts igen rätt frekvent även om man följer dem slaviskt.

Det är så lätt att börja moralisera över folks beteenden men sällan är det är ändrade beteenden grundlösningen på problem. Det hindrar bara att problemen förvärras ännu mer.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget mer laugenbrot får bakas hemma.
Här har du ett recept utan natriumhydroxid. 😀

harry73 harry73 skrev:
Varför tycker du det är bra att det förbjuds?
Används det felaktigt, vilket jag fått för mig att många anser sker frekvent, gör det mer skada än nytta vid stopp. Exakt vad som är "rätt sätt" och "fel sätt" ger jag mig inte in på att ha åsikter om utan det får någon annan kommentera.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Jag har mest använt det till framkallning av mönsterkort (positiv 20).

• Gilla
mumiemonstret och 3 till
  • Laddar…
P
E Eld skrev:
Kaustiksoda används ju inte bara som propplösare. Jag har mest använt det blandat med tapetklister som färgborttagningsmedel.

Får man inte luta fisk själv heller?
Hoppas att du inte är så dum att du försöker luta fisk med kaustiksoda.
Här är ett riktigt recept för lutning av fisk:

Recept eller instruktioner, ingredienser för något, svenska, inkluderar torkad fisk, kalk, soda och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skruva isär vattenlås borde finnas i skolans läroplan, tex ingå i hemkunskapen.
Absolut. Tillsammans med ett krav om att alla proppar håller sig i vattenlåset.

• Gilla
Palwinder Singh Nagra och 5 till
  • Laddar…
För övrigt tycker jag att det borde lanseras propplösare med hallonsmak, kom ihåg var ni hörde det först.

• Gilla
M.Bergman
  • Laddar…
Jag läste just på Wikipedia att natriumhydroxid används för tillverkning av dricksvatten. Trist att inte kunna tillverka det efter 2025. Kanske får bunkra det också.

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Används det felaktigt, vilket jag fått för mig att många anser sker frekvent, gör det mer skada än nytta vid stopp. Exakt vad som är "rätt sätt" och "fel sätt" ger jag mig inte in på att ha åsikter om utan det får någon annan kommentera.
Jättebra för att lösa upp hår och fett i vattenlåsen till handfaten.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Det är många som använder bilen felaktigt, ska vi då även förbjuda bilar?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Palwinder Singh Nagra och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Här har du ett recept utan natriumhydroxid. 😀
Lutbröd som doppas i bikarbonat... då har man nog fundamentalt missförstått hela idén och en och annan kemilektion om pH i skolan.

• Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Jag läste just på Wikipedia att natriumhydroxid används för tillverkning av dricksvatten. Trist att inte kunna tillverka det efter 2025. Kanske får bunkra det också.
Men vår EU-harmoniserade kemilagstiftning är lite lurig. Den betraktar nämligen inte kemikalier som entiteter utan bygger istället på konceptet kemiska produkter. Därmed kan 24% ättika som säljs i affären som för matlagning vara helt laglig men det är samtidigt olagligt att sälja samma kemiska produkt med etiketten ogräsavdödning.

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är många som använder bilen felaktigt, ska vi då även förbjuda bilar?
Nej personligen tycker jag varken det ena eller det andra ska förbjudas.

Jag redovisade bara vad jag trodde var argument för förbudet.

Nu verkar detta dock handla om att propplösare orsakar många personskador. Så här skriver Kemikalieinspektionen.

harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Nej personligen tycker jag varken det ena eller det andra ska förbjudas.
Nu svarade du på en fråga där jag frågade varför "du" tycker det ska förbjudas.
Skärmdump av ett foruminlägg med markerad text och en användaravatar som har en bild av Mario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 harry73 skrev:
Nu svarade du på en fråga där jag frågade varför "du" tycker det ska förbjudas.
Jag ber om ursäkt om jag läste och svarade slarvigt. Jag har redogjort för min åsikt. Du är mycket välkommen med följdfrågor om du fortfarande finner min personliga åsikt intressant men oklar! 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.