Unikt namn
Skulle samtidigt kunna förbjuda diskmedel som är så miljövänligt klena att rören kräver löpande spolning för att inte få stopp.

• Gilla
  • Älska
Stringfellow Hawke och 8 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Sprang på denna information idag:

[länk]

Privatpersoner kommer behöva tillstånd från länsstyrelsen för att köpa eller använda propplösare från 1 januari 2025.

Nu är jag väl ingen storkonsument, men någon gång har det använts och hjälpt.
Regler regler och regler, byråkraterna har verkligen inget att göra. Undrar när det krävs tillstånd att leva, man kan ju dö?

• Gilla
  • Wow
  • Älska
leffeisala och 9 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fan. Får komma ihåg att bunkra NaOH
Tvivlar på att "ren" kaustiksoda förbjuds. Propplösare brukare väl även innehålla lite annat "godis" som natriumkarbonat och aluminum.

Varför tror du inte det?

För en gångs skull kommer jag bunkra något innan det blir förbjudet. Nej, jag har ingen lust att fylla förrådet med varken DDT, Roundup, amoxicillin eller annat som är dåligt även om man hanterar det rätt, men vanlig propplösare är ju bara dåligt om man hanterar det fel.

Jag har aldrig fått stopp i ett köksavlopp, men lite då och då behöver det hällas i propplösare i handfatet för att det ska rinna bra igen. Det är väldigt mycket smidigare än att pilla ner slangar och annat i avloppet och i mitt gamla hus vågar jag inte prova högt tryck av vare sig vatten eller luft. Även i fortsättningen kommer jag förvara och hantera dödsmedlet vettigt och berätta för eventuell rörmokare om det kan finnas något frätande i rören.

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
"Eftersom tillståndskravet gäller både för köp och användning av frätande propplösare är det ingen idé att köpa på sig ett lager av frätande propplösare. "

• Haha
  • Gilla
Hellwiz och 16 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
"Eftersom tillståndskravet gäller både för köp och användning av frätande propplösare är det ingen idé att köpa på sig ett lager av frätande propplösare. "
Hur ska de kolla att man inte använder propplösare, hembesök?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
C
Propplösare kan man väl vara utan, men innebär detta i praktiken att man förbjuder natriumhydroxid/lut/kaustiksoda? Det har ju en hel del andra användningsområden än propplösning...

• Gilla
mumiemonstret och 6 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Varför tror du inte det?
För att det behövs i många andra situationer, exempelvis vid rengöring före målning.

Men jag "tror" som sagt och vansinnigare saker har väl skett så visst kan jag ha fel.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
W whatever skrev:
Hur ska de kolla att man inte använder propplösare, hembesök?
TV-pejlarna har blivit arbetslösa och måste få nya arbetsuppgifter!

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Primusemma och 13 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
" är det ingen idé att köpa på sig ett lager av frätande propplösare. "
Fan också. De har tänkt på allt! 😢

• Haha
  • Gilla
andersmossing och 5 till
  • Laddar…
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bra att det förbjuds
Varför tycker du det är bra att det förbjuds?

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Skruva isär vattenlås borde finnas i skolans läroplan, tex ingå i hemkunskapen.

• Gilla
  • Älska
hundbiten och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Propplösare kan man väl vara utan, men innebär detta i praktiken att man förbjuder natriumhydroxid/lut/kaustiksoda? Det har ju en hel del andra användningsområden än propplösning...
Inget mer laugenbrot får bakas hemma.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kaustiksoda används ju inte bara som propplösare. Jag har mest använt det blandat med tapetklister som färgborttagningsmedel.

Får man inte luta fisk själv heller?

• Gilla
  • Wow
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.