A
halper halper skrev:
Det är sant. Även om jag trodde forumets vanligaste fråga var om dolda fel, asbest eller vad man ska göra åt jobbiga grannar 😜
Snart kommer en tråd "Stopp i avloppet - dolt fel? ASBEST!?".

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Sprang på denna information idag:

[länk]

Privatpersoner kommer behöva tillstånd från länsstyrelsen för att köpa eller använda propplösare från 1 januari 2025.

Nu är jag väl ingen storkonsument, men någon gång har det använts och hjälpt.
Jag kan iof förstå men ändå inte!
Visst skall vi tänka miljö men i den frågan finns många frågetecken!
Idag är ex wc-stolarna ”snålspolande” vilket innebär att dom inte alltid skickar ut allt och till slut kan propp bildas!
Ibland är också fallet på avloppsrör alldeles för låg ibland och det fungerade förr med de gamla ej snålspolande wc-stolarna!
Måttlig snvändnig av propplösare kanske faktiskt är mer miljövänligt än en vattenskada med rivet material som dessutom skall forslas bort!
Det finns ingen helhetssyn på vilka konsekvenser typ detta förbud kan ha!!!
Detta likt ex fasadfärg som höll i 20-25 år förr men som idag håller betydligt kortare tid! Det är i detta fallet som att det glöms bort typ transport till och från fabrik, burkar, till och från affär, till soptippen mm
Allt är så galet i dagens samhälle! Hysteriskt!

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
C Carina Widlund skrev:
Jag kan iof förstå men ändå inte!
Visst skall vi tänka miljö men i den frågan finns många frågetecken!
Idag är ex wc-stolarna ”snålspolande” vilket innebär att dom inte alltid skickar ut allt och till slut kan propp bildas!
Ibland är också fallet på avloppsrör alldeles för låg ibland och det fungerade förr med de gamla ej snålspolande wc-stolarna!
Måttlig snvändnig av propplösare kanske faktiskt är mer miljövänligt än en vattenskada med rivet material som dessutom skall forslas bort!
Det finns ingen helhetssyn på vilka konsekvenser typ detta förbud kan ha!!!
Detta likt ex fasadfärg som höll i 20-25 år förr men som idag håller betydligt kortare tid! Det är i detta fallet som att det glöms bort typ transport till och från fabrik, burkar, till och från affär, till soptippen mm
Allt är så galet i dagens samhälle! Hysteriskt!
Det går att ställa upp mängden vatten även i snålspolande WC. Om fekalier inte spolas ur rören så beror det nog oftast på att fallet är för stort. (Vattnet rinner bort och skiten stannar kvar).
För egen del skulle jag inte komma på tanken att hälla s.k. propplösare i avloppet. Ett rensband är mycket bättre.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Tomture61
Har bott i lite olika bostäder genom mitt liv .
Men har aldrig bråkat så mycket med stopp som där jag bor nu .
Där jag bor nu , hus från 2008 , är jag tvungen att ta isär avloppet under diskbänken .
Tar in min Kärcher , koppla på lagom varmt vatten + koppla på slangen för rensning av avlopp .
Köra ned slangen i röret och hoppas det inte kommer en fontän av vatten därifrån .
Gör detta 1 ggr / år 🙄

Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har bott i lite olika bostäder genom mitt liv .
Men har aldrig bråkat så mycket med stopp som där jag bor nu .
Där jag bor nu , hus från 2008 , är jag tvungen att ta isär avloppet under diskbänken .
Tar in min Kärcher , koppla på lagom varmt vatten + koppla på slangen för rensning av avlopp .
Köra ned slangen i röret och hoppas det inte kommer en fontän av vatten därifrån .
Gör detta 1 ggr / år 🙄
Hus från samtiden... Platta på mark med långa avloppsledningar som ligger nästan horisontellt med dåligt fall? Lågflödesutrustning i huset.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
Det var jag som var VVS:aren och tog reda på vilket fall det skulle vara på rören .
Avloppsstammen / rören är även upphängda i rostfria band i armeringen , varannan meter (tror jag det var)
Platta på mark ja , lågflödes armatur ja 🤔

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det var jag som var VVS:aren och tog reda på vilket fall det skulle vara på rören .
Avloppsstammen / rören är även upphängda i rostfria band i armeringen , varannan meter (tror jag det var)
Platta på mark ja , lågflödes armatur ja 🤔
Jag tror det är våra lägre vattenflöden, lägre temperatur på vattnet och all olja som finns i maten numera som ställer till det. (Jag säger inget jag wokar regelbundet och om oljan inte hamnar i min mage så hamnar den på tallrikar, bestick, min wokspade, i woken o sv. Trots arbete med hushållspapper så hamnar den till sist i köksavloppet.)

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vår EU-harmoniserade kemilagstiftning är lite lurig. Den betraktar nämligen inte kemikalier som entiteter utan bygger istället på konceptet kemiska produkter. Därmed kan 24% ättika som säljs i affären som för matlagning vara helt laglig men det är samtidigt olagligt att sälja samma kemiska produkt med etiketten ogräsavdödning.
Swexit!

Claes Sörmland
H Henke1299 skrev:
Swexit!
Detta verkar vara ett väldigt hemkokt problem och kan inte skyllas på EU. Det är helt enkelt så att vi har fått en kemofobisk kultur på senare år. Folk är rädda och okunniga. Denna rädsla och oror styr nu även Myndighetssverige.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Dags att bunkra alltså. (När jag tidigare kollade efter bra pris på kaustiksoda såg jag att det även används till större avoxideringsbad och säljs i 25 kgs säckar...)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Synd. De är väldigt smidiga. Löser mycket.
Mest proppar va?

G Gripagården skrev:
Mest proppar va?
Av olika sort, ja precis. Men inte allt.

Nu är det väl så att Kaustiksoda är en katastrof för gjutjärnsrör tillsammans med kokhett vatten. Mamma använde det för att rensa avloppet och det var gjutjärn i det äldre hyreshuset, det gjorde nog dom i andra hus med på den tiden. Kaustiksodan frätte upp rören från insidan och det syntes på rören som gick i källaren, hur dom var i stammen nerifrån och upp, kan man bara tänka sig.

• Gilla
jimtho
  • Laddar…
TRJBerg
J jonaserik skrev:
Nu är det väl så att Kaustiksoda är en katastrof för gjutjärnsrör tillsammans med kokhett vatten. Mamma använde det för att rensa avloppet och det var gjutjärn i det äldre hyreshuset, det gjorde nog dom i andra hus med på den tiden. Kaustiksodan frätte upp rören från insidan och det syntes på rören som gick i källaren, hur dom var i stammen nerifrån och upp, kan man bara tänka sig.
Jag har hört det om kaustiksoda och gjutjärnsrör. Fast jag undrar lite, kaustiksoda är ju basiskt och främst bra mot organiska ämnen. Vet du om någon "vetenskaplig" undersökning gjorts?

Vetenskapliga undersökningar vet jag inget om. Bara det att golvbrunnarna i tvättstugorna ( som normalt rostar ) modell gjutjärn frättes upp med hål i. Allt enligt rörisar på den tiden, men tror du att tanterna brydde sig om det. Var det stopp så var det stopp och då fanns som närmast kaustiksoda att ta till. Rackarns vad det fräste och ångade och skarp lukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.