3 749 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Projektleda tillbyggnad
Jag har kanske inte så mycket erfarenhet, men har byggt ett komplementshus om 35 m2 där jag tagit in hjälp med el, vvs och visst snickeri. Jag tror att om du kan dra ut på tillbygget lite så kan du absolut spara pengar på detta sätt. skall det bli extreme home makeover på en vecka så är det nog bäst att ha något proffs som dirigerar. Dessutom så har totalentreprenörer rätt att lägga på 10% (om jag minns rätt) på alla underentreprenörer. Så jag hade först fixat klart grundjobbet. ta en firma för allt upp till betongplattan och sen tar du in snickeri, vvs, el etc och låter det dra ut lite så att det inte uppstår väntekostnader.. Snickare brukar alltid känna folk ur andra skrån också så de kanske kan projektleda lite inofficiellt. Sen låter 4 milj som en förmögenhet, 50000 per m2 om det är bostadsyta som avsesK kArt9342 skrev:Hej,
Jag ska göra en tillbyggnad på mitt hus och funderar på om det kan vara kostnadseffektivt att sköta delar av projektledningsarbetet själv istället för att gå på totalentreprenadsspåret då min budget är lite tight. Det rör sig om en tillbyggnad i två plan om ca 40 + 40 kvm där ett nytt badrum ingår.
Det skulle vara väldigt uppskattat om ni som är kunniga på området kan säga något om vad det finns för risker med att som lekman axla projektledarrollen i ett sådant här byggprojekt. Och blir det verkligen billigare om man själv anlitar och samordnar olika leverantörer? Hur mycket kan man spara?
Min tanke är att dela upp projektet i olika moment som man kontrakterar olika företag för att ombesörja, med tydliga kravspecar, tidsramar och eventuella villkor för förseningsvite, enligt ungefär följande:
1. Förberedelse och markarbete
Entreprenör: Gräventreprenör eller markentreprenör.
- Schaktning och avfallshantering – Grävning och bortforsling av massor.
- Markförbättring – Eventuell påfyllning av dränerande material som makadam.
- Dränering och dagvattenhantering – Installation av dräneringsrör och eventuellt dräneringsbrunn.
- Ledningsarbeten – Omdragning av VA inför installation av nytt hygienrum.
2. Grundläggning
Entreprenör: Betongentreprenör, VVS-entreprenör för golvvärme.
- Formning och isolering – Läggning av kantbalkar, cellplastisolering och armering.
- Gjutning av betongplatta – Beställning och utläggning av betong.
- Golvvärme – Installation av golvvärmeslingor före gjutning.
3. Stomme och bärande konstruktion
Entreprenör: Snickare eller byggfirma.
- Montering av bjälklag och bärande väggar – Trästomme.
- Takstolar och takläggning – Montering av takstolar, läkt och takbeläggning.
- Montering av fönster och dörrar.
4. Ytterväggar och fasad
Entreprenör: Snickare eller fasadentreprenör.
- Vindskydd, isolering och gips/skivor – Byggnation av väggar och takets inre lager.
- Fasadbeklädnad – Träpanel, puts, tegel eller annat fasadmaterial.
5. Invändiga arbeten
Entreprenörer: Elektriker, VVS-installatör, målare och golvläggare.
- Elinstallationer – Dragning av el och installation av elcentral, uttag och belysning.
- VVS-installationer – Vatten, avlopp och golvvärme.
- Ventilation – Installation av mekanisk ventilation PAX-fläktar.
- Invändig isolering och gipsning – Väggar och innertak.
- Spackling, målning och golvläggning – Ytskikt och slutlig finish.
6. Slutfinish och anslutningar
Entreprenör: Beror på moment – kan vara elektriker, VVS-installatör, snickare eller målare.
- Utvändiga anslutningar – El, vatten och avlopp kopplas in.
- Trappor och räcken
- Utvändig målning och finish
Jag har beviljats bygglov och har även tagit fram k-ritningar samt UV, dim-k och VVS-ritningar.
Tacksam för alla synpunkter!
Hoppsan: Det lät dyrt, även om det kanske är ett komplext projekt.K kArt9342 skrev:Tack för svar. Jag har en hel del erfarenhet av projektledning men kan inget om byggbranschen. Just den sortens problem du beskriver är nog det jag är mest orolig för.
Gällande kostnad så har jag fått två offerter för totalentreprenad som både ligger på över 4 miljoner. Så 1,5 miljoner känns det kanske inte rimligt att komma undan med även om man själv agerar projektledare.
Men då innefattar kanske den offerten både hängslen och livrem.
Om man räknar på att det är 60 kvm ni bygger ut á 30kkr så borde det hamna på kring 1,8 mkr. Men som sagt: 2-plan skall bli billigare än enplan, så det är nog inte helt korrekt att räkna så.
Men schablonen är ju iofs bara en schablon: Ni kanske bygger ute på en ö, ovan på ett berg, med ett jätteklurigt hus som skall byggas till, och allt skall vara special, typ- då kostar det ju
Men är det bara en "vanlig" vill, hyfsat åtkomlig för maskiner, med platta på mark och vanlig 2 plan så låter 4 mkr mycket rent inuitivt...
Och som sagt: Ni kan nog spara en del pengar på att göra en del saker själv, inkl projektledningen. Men räkna med att det också kommer ta tid.
jag vet inte vad er grundplanering är för utbyggnaden: Men säg att ni räknar med att det skulle ta 3-6 månader om ni lejer ut allt, så kanske ni får iaf räkna med det dubbla, typ minst 6, troligen snarare 9-18 månader om ni gör delar själva. Och går det snabbare så är det en bonus
När vi byggde ut vår stuga, 15 kvm tillbyggnad, för två år sen så tog det mig ca 12 månader, även om det i "byggtid" bara var säg 2-3 månader. Det blev en del ställtid, väntande på beställda varor, andra saker som tar fokus osv.
Då gjorde jag iofs allt utom el själv, och i ngt fall med en kompis till hjälp, och hade inte bråttom, och dessutom kom det en badrumsrenovering i mitten av det
Jag tror i sig du klarar ett projektledande av ett bygge om du ju också har lite erfarenhet av det: Men ta i ordentligt med buffrar bara för oförutsedda händelser och strul så inte saker ligger kloss - i - kloss....vilket då innebär mer tid
Redigerat:
Någon ö bor vi inte på men det är i stor-Stockholm så därmed blir det ju dyrare. Däremot har jag svårt att bedöma hur komplex tillbyggnaden är. Ett företag som jag pratade med tidigt i processen innan jag fått bygglov tyckte att det såg relativt okomplicerat ut men svårt för mig att avgöra. Så här ser ritningarna ut:klaskarlsson skrev:
Hoppsan: Det lät dyrt, även om det kanske är ett komplext projekt.
Men då innefattar kanske den offerten både hängslen och livrem.
Om man räknar på att det är 60 kvm ni bygger ut á 30kkr så borde det hamna på kring 1,8 mkr. Men som sagt: 2-plan skall bli billigare än enplan, så det är nog inte helt korrekt att räkna så.
Men schablonen är ju iofs bara en schablon: Ni kanske bygger ute på en ö, ovan på ett berg, med ett jätteklurigt hus som skall byggas till, och allt skall vara special, typ- då kostar det ju
Men är det bara en "vanlig" vill, hyfsat åtkomlig för maskiner, med platta på mark och vanlig 2 plan så låter 4 mkr mycket rent inuitivt...
Och som sagt: Ni kan nog spara en del pengar på att göra en del saker själv, inkl projektledningen. Men räkna med att det också kommer ta tid.
jag vet inte vad er grundplanering är för utbyggnaden: Men säg att ni räknar med att det skulle ta 3-6 månader om ni lejer ut allt, så kanske ni får iaf räkna med det dubbla, typ minst 6, troligen snarare 9-18 månader om ni gör delar själva. Och går det snabbare så är det en bonus
När vi byggde ut vår stuga, 15 kvm tillbyggnad, för två år sen så tog det mig ca 12 månader, även om det i "byggtid" bara var säg 2-3 månader. Det blev en del ställtid, väntande på beställda varor, andra saker som tar fokus osv.
Då gjorde jag iofs allt utom el själv, och i ngt fall med en kompis till hjälp, och hade inte bråttom, och dessutom kom det en badrumsrenovering i mitten av det
Jag tror i sig du klarar ett projektledande av ett bygge om du ju också har lite erfarenhet av det: Men ta i ordentligt med buffrar bara för oförutsedda händelser och strul så inte saker ligger kloss - i - kloss....vilket då innebär mer tid![]()
Hur mycket av det utvändiga har dom med? Hur ser markförhållanden ut?K kArt9342 skrev:Någon ö bor vi inte på men det är i stor-Stockholm så därmed blir det ju dyrare. Däremot har jag svårt att bedöma hur komplex tillbyggnaden är. Ett företag som jag pratade med tidigt i processen innan jag fått bygglov tyckte att det såg relativt okomplicerat ut men svårt för mig att avgöra. Så här ser ritningarna ut:
Det är nya tider och nya priser som gäller. De där 25 procenten inflation som setts på mat räcker inte när vi pratar husbygge. Och den gamla tumregeln 25 tkr per kvadrat kan man också kasta i papperskorgen.Jonatan79 skrev:
Vi bygger till i detta nu, ett plan, basal konstruktion, 67 kvm BOA, fina fönster och ett hyggligt fint kök. Det kommer landa runt 3 miljoner (om inte budgeten spricker och allt går åt pipan). Snickarfirman håller ihop UE men både jag och min fru är i branschen och styr väldigt mycket, ritar, projekterar och gör energibalans mm själva. Vi ska också måla allt ut- och invändigt.
Det är helt enkelt en ny verklighet vi lever i. Enda chansen att komma undan ”billigt” är att lägga sin egen tid. Vi hade inte den möjligheter den här gången.
Gah! Vi byggde nytt 2018-2022, 90% egetjobb 12tkr/m2. 150 BYAJ Jäven skrev:Det är nya tider och nya priser som gäller. De där 25 procenten inflation som setts på mat räcker inte när vi pratar husbygge. Och den gamla tumregeln 25 tkr per kvadrat kan man också kasta i papperskorgen.
Vi bygger till i detta nu, ett plan, basal konstruktion, 67 kvm BOA, fina fönster och ett hyggligt fint kök. Det kommer landa runt 3 miljoner (om inte budgeten spricker och allt går åt pipan). Snickarfirman håller ihop UE men både jag och min fru är i branschen och styr väldigt mycket, ritar, projekterar och gör energibalans mm själva. Vi ska också måla allt ut- och invändigt.
Det är helt enkelt en ny verklighet vi lever i. Enda chansen att komma undan ”billigt” är att lägga sin egen tid. Vi hade inte den möjligheter den här gången.
Ok då låter det som att ni har fått saftiga anbud, kan ni inte ta in fler anbud det är ju inte direkt stekhett på marknaden så någon firma borde ha lite sämre att göra och därav räkna lite lägre i hop om att få jobbet..K kArt9342 skrev:
Som andra har skrivit i tråden så skulle jag tänka till en gång extra om du inte har någon i din bekantskapskrets som kan branschen.
Erfarenhet inom projektledning är bra, men kan du inte juridiken blir du lätt överkörd av entreprenören. Det kan i värsta fall kosta mer än den besparing du gör på att leda projektet själv.
Ett tips är att läsa ABS18. Den knyter an till konsumenttjänstlagen och är standardavtalet som ska tillämpas vid tillbyggnad.
Läs även på om olika entreprenad- och upphandlingsformer så får du mer förståelse om förutsättningarna för den form du väljer.
Ett viktigt första steg är att veta vilken nivå dina upprättade handlingar har. Är de bygglovshandlingar eller bygghandlingar? Detta har stor betydlese för val av entreprenadform. Har du bygghandlingar kan du handla upp en utförandeentreprenad, antingen som en generalentreprenad(entreprenören har samordningsansvar) eller delad entreprenad(du har samordningsansvar). Om handlingarna endast är för bygglov är de oftast inte tillräckligt detaljerade att bygga ifrån. Då har du två val. Projektera vidare till bygghandlingsnivå själv eller handla upp en (general) eller flera (delad) totalentreprenader(entreprenören har projekteringsansvaret).
I alla projekt är kommunikationen A och O, det spelar ingen roll vilken entreprenadform du väljer. Många tror att bara för de valt generalentreprenad så sköter entreprenören allt. Det är långt från sanningen och du kommer behöva vara på plats ofta och vara tillgänglig på telefon under hela projektet.
Om du i slutändan väljer delad entreprenad där du själv är projektledare och har samordningsansvar är det otroligt viktigt att du har ett startmöte med alla entreprenörer. Upprätta en tidplan som accepteras och skrivs under av samtliga. Håll kontinuerliga byggmöten, gärna varje vecka. Alla möten ska dokumenteras i protokoll som skrivs under av samtliga parter. Om det i slutändan blir en tvist med en entreprenör kommer protokollen vara avgörande.
Var även noga med kontraktet, och har du möjlighet låt en entreprenadjurist läsa igenom det innan du kritar på. Det är en väldigt liten kostnad i det stora hela, men kan vara värt väldigt mycket.
Ta också in en besiktningsman tidigt i projektet. Det är lättare att hitta och åtgärda felen direkt än att få en entreprenör att komma tillbaka efter projektet är klart.
Kan nog skriva ett par spaltmeter till om detta, men nu får det vara nog för denna gång
Erfarenhet inom projektledning är bra, men kan du inte juridiken blir du lätt överkörd av entreprenören. Det kan i värsta fall kosta mer än den besparing du gör på att leda projektet själv.
Ett tips är att läsa ABS18. Den knyter an till konsumenttjänstlagen och är standardavtalet som ska tillämpas vid tillbyggnad.
Läs även på om olika entreprenad- och upphandlingsformer så får du mer förståelse om förutsättningarna för den form du väljer.
Ett viktigt första steg är att veta vilken nivå dina upprättade handlingar har. Är de bygglovshandlingar eller bygghandlingar? Detta har stor betydlese för val av entreprenadform. Har du bygghandlingar kan du handla upp en utförandeentreprenad, antingen som en generalentreprenad(entreprenören har samordningsansvar) eller delad entreprenad(du har samordningsansvar). Om handlingarna endast är för bygglov är de oftast inte tillräckligt detaljerade att bygga ifrån. Då har du två val. Projektera vidare till bygghandlingsnivå själv eller handla upp en (general) eller flera (delad) totalentreprenader(entreprenören har projekteringsansvaret).
I alla projekt är kommunikationen A och O, det spelar ingen roll vilken entreprenadform du väljer. Många tror att bara för de valt generalentreprenad så sköter entreprenören allt. Det är långt från sanningen och du kommer behöva vara på plats ofta och vara tillgänglig på telefon under hela projektet.
Om du i slutändan väljer delad entreprenad där du själv är projektledare och har samordningsansvar är det otroligt viktigt att du har ett startmöte med alla entreprenörer. Upprätta en tidplan som accepteras och skrivs under av samtliga. Håll kontinuerliga byggmöten, gärna varje vecka. Alla möten ska dokumenteras i protokoll som skrivs under av samtliga parter. Om det i slutändan blir en tvist med en entreprenör kommer protokollen vara avgörande.
Var även noga med kontraktet, och har du möjlighet låt en entreprenadjurist läsa igenom det innan du kritar på. Det är en väldigt liten kostnad i det stora hela, men kan vara värt väldigt mycket.
Ta också in en besiktningsman tidigt i projektet. Det är lättare att hitta och åtgärda felen direkt än att få en entreprenör att komma tillbaka efter projektet är klart.
Kan nog skriva ett par spaltmeter till om detta, men nu får det vara nog för denna gång
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 374 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 374 inlägg
Såna sjuka summor som talas om här.... Vi byggde ut 60m2, ett plan men inkl 8m2 badrum, lvvp, ftx för hela huset och lejde in grund och tak men i övrigt allt jobb själv inkl ledning. Slutade på 950k typ och mycket egen tid, men långt ifrån flera mille.. Om offerterna säger 4mille måste du iaf kunna spara 1.5 på eget arbete.
Har du kunskap om arbetsmiljölagen och kravet på byggherren dvs du i det här fallet? AFS 2023:3K kArt9342 skrev:Hej,
Jag ska göra en tillbyggnad på mitt hus och funderar på om det kan vara kostnadseffektivt att sköta delar av projektledningsarbetet själv istället för att gå på totalentreprenadsspåret då min budget är lite tight. Det rör sig om en tillbyggnad i två plan om ca 40 + 40 kvm där ett nytt badrum ingår.
Det skulle vara väldigt uppskattat om ni som är kunniga på området kan säga något om vad det finns för risker med att som lekman axla projektledarrollen i ett sådant här byggprojekt. Och blir det verkligen billigare om man själv anlitar och samordnar olika leverantörer? Hur mycket kan man spara?
Min tanke är att dela upp projektet i olika moment som man kontrakterar olika företag för att ombesörja, med tydliga kravspecar, tidsramar och eventuella villkor för förseningsvite, enligt ungefär följande:
1. Förberedelse och markarbete
Entreprenör: Gräventreprenör eller markentreprenör.
- Schaktning och avfallshantering – Grävning och bortforsling av massor.
- Markförbättring – Eventuell påfyllning av dränerande material som makadam.
- Dränering och dagvattenhantering – Installation av dräneringsrör och eventuellt dräneringsbrunn.
- Ledningsarbeten – Omdragning av VA inför installation av nytt hygienrum.
2. Grundläggning
Entreprenör: Betongentreprenör, VVS-entreprenör för golvvärme.
- Formning och isolering – Läggning av kantbalkar, cellplastisolering och armering.
- Gjutning av betongplatta – Beställning och utläggning av betong.
- Golvvärme – Installation av golvvärmeslingor före gjutning.
3. Stomme och bärande konstruktion
Entreprenör: Snickare eller byggfirma.
- Montering av bjälklag och bärande väggar – Trästomme.
- Takstolar och takläggning – Montering av takstolar, läkt och takbeläggning.
- Montering av fönster och dörrar.
4. Ytterväggar och fasad
Entreprenör: Snickare eller fasadentreprenör.
- Vindskydd, isolering och gips/skivor – Byggnation av väggar och takets inre lager.
- Fasadbeklädnad – Träpanel, puts, tegel eller annat fasadmaterial.
5. Invändiga arbeten
Entreprenörer: Elektriker, VVS-installatör, målare och golvläggare.
- Elinstallationer – Dragning av el och installation av elcentral, uttag och belysning.
- VVS-installationer – Vatten, avlopp och golvvärme.
- Ventilation – Installation av mekanisk ventilation PAX-fläktar.
- Invändig isolering och gipsning – Väggar och innertak.
- Spackling, målning och golvläggning – Ytskikt och slutlig finish.
6. Slutfinish och anslutningar
Entreprenör: Beror på moment – kan vara elektriker, VVS-installatör, snickare eller målare.
- Utvändiga anslutningar – El, vatten och avlopp kopplas in.
- Trappor och räcken
- Utvändig målning och finish
Jag har beviljats bygglov och har även tagit fram k-ritningar samt UV, dim-k och VVS-ritningar.
Tacksam för alla synpunkter!
Ett första steg borde vara att ta in fler anbud. Och oavsett om ni projektledare själva eller inte är det en fantastiskt Bea idé att ha ett stormöte där man beskriver hur man vill att slutresultatet ska vara. Då vet entreprenörerna varför "X ska var fem centimeter längre ut en vad som är brukligt" och schmackar inte bara dit något på fel plats av bara farten.R Rejäl skrev:
Sen ska man komma ihåg att bara för man signat en totalentreprenad så måste inte allt flyta problemfritt för det. Jag har haft bekymmer med firmor där byggprojektledare lyst med sin frånvaro med kvalitetsbrister i bygget och utdragna byggtider pga det. Men som flera påpekat vore det en fördel om du har några kontakter i branschen eller på nåt sätt kan hitta någon du kan ha som bollplank om/när du blir osäker på saker i bygget.
Nej, det kan jag inte påstå att jag har. Men jag föreställer mig att om man anlitar ett företag för ett specifikt moment så vill man att det företaget tar fullt ansvar för allt som ingår i det momentet, inklusive att säkerställa att allmänna bestämmelser följs. Formellt kommer jag som byggherre ha ansvar men juridiskt är ansvaret fördelat. Dock kan det säkert vara värt att dessutom anlita en byggarbetsmiljösamordnare.S Sigge1960 skrev:
Fler anbud ska jag definitivt ta in. Med tanke på att många i den här tråden upplever att 4 miljoner för ett projekt av den här omfattningen verkar dyrt behöver jag förstå mer om vad respektive moment kostar och vad det finns för möjligheter till besparingar. I de två offerter jag fått hittills har kostnaderna för olika delar inte varit nedbrutna utan jag har bara fått en totalsumma på helheten.N NoiseMaker skrev:Ett första steg borde vara att ta in fler anbud. Och oavsett om ni projektledare själva eller inte är det en fantastiskt Bea idé att ha ett stormöte där man beskriver hur man vill att slutresultatet ska vara. Då vet entreprenörerna varför "X ska var fem centimeter längre ut en vad som är brukligt" och schmackar inte bara dit något på fel plats av bara farten.