Gula gubbar springer omkring på stugan - Det händer saker fast man inte ens är där!
Nybyggnadskartan på G!

Arbetare iklädda gula västar vid en stuga med snötäckt mark och byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
husdrommaren och 3 till
  • Laddar…
Det är vår - Styrelsemöten, stämmor, städdagar, möten i jaktklubben, inventeringar, gräsmattan, båten, öppna stugan, planering och planteringar… Krydda det med magsjuka i huset. Senaste veckan borde platsat i ”GAAAH!” tråden…

Helt galen tid på året - Men! Vet ni vad!?

KA fixat och bygglovet gick iväg och bekräftades senare av Haninge kommun den 9/5.
Nu håller vi tummarna på att det trillar in innan sommaren så jag hinner gjuta i höst! :cool:

Jag har ju på tok för lite att göra! :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Jahapp…

Text på skärm om "Meddelande om avslag/återtagande av ansökan

Och så skall man logga in för att kunna läsa ett meddelandet och där är det helt tomt.
Underbart… Dom är ju tydliga med att det inte går att svara på meddelanden utan att man då måste maila generella lådan - Så man får meddelanden på ”Mina Sidor”, men man måste svara via Mail!? :thinking:

Myndigheter alltså….
 
  • Ledsen
jonmo
  • Laddar…
Hjälp!!!

Kulör - Fasadbeklädnad och KA är angett.
Men resten låter ju helt galet… :cry:

"Meddelande
Vid granskning av din ansökan konstateras att de krav som gäller enligt planoch
bygglagen för att ge lov inte är uppfyllda. Bygglovsavdelningen kommer
att föreslå stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott att ansökan avslås.
Plan- och byggutskottet består av ledamöter från stadsbyggnadsnämnden och
beslutar istället för stadsbyggnadsnämnden i bl.a. denna typ av ärenden.
Det här brevet är inget beslut om avslag på din ansökan utan endast
information.
Vid granskning av det inkomna förslaget konstaterar förvaltningen att
förhandsbesked inte kan beviljas eftersom åtgärden inte uppfyller riktlinjerna i
kommunens översiktsplan 2030 (antagen 2016).
I översiktsplan 2030 ställer sig kommunen positiv till viss utbyggnad på
Muskö. "Delar av Ludvigsberg har kommunalt vatten och avlopp och området
runt Muskö kyrka och Ludvigsberg lämpar sig därför för ny bebyggelse.
Arbottna är lämpligt att pröva för utbyggnad av bostäder och verksamheter. I
området runt Torpet, Torpa skog och Näsängen finns även stora tomter med
viss möjlighet till avstyckning och ny bebyggelse." (s.51). Aktuell fastighet
bedöms dock inte ingå bland de stora tomter som översiktsplanen syftar på.

'
I området råder ett högt bebyggelsetryck för nya byggnationer vilket innebär
att detaljplanenkravet enligt 4 kap. 2 § plan- och bygglagen gäller för aktuell
åtgärd. Att det råder en stor efterfrågan på mark i området syns delvis i att
kommunen fått in flertalet ansökningar i området Torpet/Torpa skog på
Muskö de senaste åren men också genom att det råder en generellt stor
efterfrågan på mark för bebyggelse i skärgården. Ett nytt fritidshus på tomten
skulle möjliggöra att fastigheten avstyckas med risk för prejudicerande verkan
för övriga fastigheter med liknande förutsättningar i området. Nya
fastighetsavstyckningar i området bedöms inte vara lämpligt med hänsyn till
möjligheten att ordna med vatten- och avlopp och ej heller med hänsyn till de
riksintressen för högexploaterad kust och rörligt friluftsliv som råder i
området.

Bygglovsavdelningen bedömer det dock inte som uteslutet med mindre
kompletterande bebyggelse på fastigheten, som exempelvis en mindre
gäststuga utan inrett kök.
I nuläget finns det brister i ansökan som behöver kompletteras för att ansökan
ska kunna ses som komplett. Vänligen skicka in följande underlag för att
avhjälpa bristerna i ansökan:
- Material och kulörbeskrivning. I material- och kulörbeskrivningen
talar du om vilka utvändiga material och kulörer som ska användas.
Kulörer behöver vara beskrivna utifrån NCS-systemet.
- Utsedd kontrollansvarig för åtgärden. Kontrollansvarig ska ha en
relevant och giltig behörighet för projektet. Kontrollansvarig ska ha en
självständig ställning i förhållande till utförande entreprenör.
Du hittar certifierade kontrollansvariga på Boverkets hemsida:
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

För den fortsatta handläggningen finns följande alternativ:
- Återkalla er ansökan och ärendet avskrivs för vidare handläggning. Avgift
för detta är 2000 kr. Ansökan återkallas enklast med e-post/mejl till
teambygglov@haninge.se Ange diarienummer (se övre högra hörnet i detta
brev) och fastighetsbeteckning samt ange tydligt att ansökan återkallas. Om
ansökan återkallas blir det inget beslut av bygglovsavdelningens bedömning
som kan överklagas.
- Nytt förslag lämnas in för granskning angående det som anges ovan. Nya
ritningarna m.m. Skickas enklast till teambygglov@haninge.se
- Ansökan prövas på de inlämnade handlingarna. Ansökan kommer då att
tas upp för beslut i stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott (se
ovan). Bygglovsavdelningen kommer då att föreslå att ansökan avslås. Ett
eventuellt beslut om avslag kan överklagas till länsstyrelsen.
Meddela bygglovsavdelningen senast 2022-06-01 om du önskar återkalla eller
ändra din ansökan. Om du inte hör av dig så kommer ärendet tas upp för
beslut i plan- och byggutskottet, se ovan.
Avgifter för handläggning av ärenden som rör beslut om bygglov, marklov,
startbesked och strandskydd med mera tas ut enligt den taxa som gällde när
ärendet inkom till stadsbyggnadsförvaltningen enligt taxa fastställd av
kommunfullmäktige 2021-12-13 § 216. Avgift tas även ut för avslag och för
återkallade ansökningar.
 
Redigerat:
  • Arg
saiter
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Hjälp!!!

Kulör - Fasadbeklädnad och KA är angett.
Men resten låter ju helt galet… :cry:
Ja det där kändes ju surt...dom säger ju i princip att en till stuga inte är i linje med deras plan om att inte tillåta avstyckningar, men det känns ju som att dom helt enkelt inte borde tillåta avstyckningar då - det har väl inte att göra med att du har två hus på tomten, kan man tycka :(
Antagligen finns det dock något regelverk om att om fastigheten i praktiken redan har två hus så skall dom i möjligaste mån tillåta avstyckning, och dom vill inte hamna i den tvisten...

Du kanske måste tänka om och se om du kan göra en rejäl ombyggnad/utbyggnad av nuvarande hus istället ?
 
slacker slacker skrev:
Hjälp!!!

Kulör - Fasadbeklädnad och KA är angett.
Men resten låter ju helt galet… :cry:
Bara så du vet så är din pdf inte censurerad, man kan markera och kopiera texten trots kladdet som ligger över.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja det där kändes ju surt...dom säger ju i princip att en till stuga inte är i linje med deras plan om att inte tillåta avstyckningar, men det känns ju som att dom helt enkelt inte borde tillåta avstyckningar då - det har väl inte att göra med att du har två hus på tomten, kan man tycka :(
Antagligen finns det dock något regelverk om att om fastigheten i praktiken redan har två hus så skall dom i möjligaste mån tillåta avstyckning, och dom vill inte hamna i den tvisten...

Du kanske måste tänka om och se om du kan göra en rejäl ombyggnad/utbyggnad av nuvarande hus istället ?
Tack, nackdelen är befintlig byggnad. Uppförd -69 på plintar. Den blir liksom inte bra att fortsätta på - Den blir dessutom ganska knäppt rent planeringsmässigt på gården med en utbyggnad.

Jag får ta ett snack med dem imorgon, verkar galet att man inte får bygga alls då vi har 6580kvm tomt.
Huvudbyggnad om 69kvm med endast två sovrum. Samt en befintlig gäststuga om 8kvm som i princip skall bli förråd om det byggs nytt.
Tänkt placering är 7m från gamla - Blir ju inte lätt att stycka av där och var det planen så hade jag ställt huset längre bort där marken helt klart går att bebygga… Verkar befängt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Bara så du vet så är din pdf inte censurerad, man kan markera och kopiera texten trots kladdet som ligger över.
Tack - Tror ändå att jag outat min identitet vid tidigare till fällen.
Läser man mellan rader och tittar på bilder kan man dessutom enkelt få fram vilken tomt det är och vem som står som ägare…

Hade bara mobilen att tillgå men skall försöka korrigera över jobbdatorn.

EDIT: Saxade ur texten från dokumentet.
 
Redigerat:
Begär bygglov på ett hus utan kök och sätt in det efteråt. Surt men antagligen enklast.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Begär bygglov på ett hus utan kök och sätt in det efteråt. Surt men antagligen enklast.
Det kanske inte är en sån dum ide heller - Det jag sitter och funderar på är huruvida det skulle gå att få igenom som en komplementbyggnad och att det dom hakar upp sig är just att det är en ansökan om "Nybyggnad av Fritidshus".
Faktiskt så finns inte valet "komplement" alls när man söker bygglovet.

Skärmdump av ett webbformulär för bygglov med olika alternativ för typ av byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två sk. huvudbyggnader kan ju mycket väl strida mot översiktsplanen 2030 men en komplementbyggnad kanske ses annorlunda på? - Jag kanske famlar efter strån här men det kan ju inte vara köket det hänger på då de flesta attefallshus/komplementhus innehåller någon form av pentry/mindre kök och skall kunna fungera som en bostad.

Jag tror att jag redan hittat ett prejudicerande fall dessutom på en närliggande fastighet inom samma område där man uppförde en gäststuga om 47kvm, delad i två lika sovrum och två mindre kök/pentry. Bygglovet inlämnat 2017. Så att mitt skulle avslås på grund av prejudikat på grund av en översiktsplan som antogs 2016 är även det hål i huvudet.... Tar och slår en signal till Bygglovs-avdelningen strax.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
För en gång skull måste jag säga att jag haft ett givande samtal med en statlig myndighet!

- Komplementbyggnad eller Fritidshus - Gör ingen skillnad per say, det dem inte vill se är en förtätning av området och mängden bygglovsansökningar sedan 2017 har ökat med cirka 40%.
- Information om Kulör och KA har mystiskt trillat bort från ansökan, erkännande att E-tjänsten är bristfällig.
- Rekommendation att stryka köket
- Rekommendation att minska på byggytan
- Badrummet kan dock få vara kvar
- Rivning av befintlig gäststuga om cirka 10kvm gör ingen skillnad i beslutet
- Rekommendation är att vi tar ned storleken till cirka 40kvm

Det är ändå en sjuk känsla - 6580kvm tomt i ett icke detaljplanerat område och man får inte bygga mer, nuvarande huvudbyggnad är på cirka 69kvm... Samtal till Husleverantören härnäst. Tur jag jobbade bort dagens jobb igår!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I slutändan är det ju nämnden som bestämmer. Avslaget du fått är bara en rekommendation till vilket beslut som bör fattas.
Så innan du börjar hyvla för mycket i byggplanerna så kanske du ska ta ett snack med några av politikerna i nämnden och höra om dom delar tjänstemannens uppfattning, eller om det finns möjlighet till något annat beslut.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
useless useless skrev:
I slutändan är det ju nämnden som bestämmer. Avslaget du fått är bara en rekommendation till vilket beslut som bör fattas.
Så innan du börjar hyvla för mycket i byggplanerna så kanske du ska ta ett snack med några av politikerna i nämnden och höra om dom delar tjänstemannens uppfattning, eller om det finns möjlighet till något annat beslut.
Det är ju lite det jag är inne på - Jag har inga problem att skissa bort köket och efter ett snabbt samtal med frun så är även hon inne på samma spår att vi inte vill minska på ytan men kan offra köket för att "hitta en lösning på sikt" om du förstår vad jag menar. ;)

Frågan är ställd till hustillverkaren - 1. Skissa bort köket. 2. Ta fram förslag men något mindre yta, då det är småblock skulle det med stor sannolikhet innebära 1200mm kortare hus och då cirka 7,38kvm mindre BYA. Något som inte alls känns lockande då vi började skisserna med mindre storlekar och insåg att bygget växte med behoven.
Står vi fast på befintlig layout får det gå till nämnden och där avser jag att hävda prejudikat från ett tidigare bygge på en fastighet cirka 1km bort inom samma samfällighet där man då godkände 47kvm BYA 2017, ett år efter Översiktsplanen 2030 antogs.

Enligt handläggaren fanns det en hel del ärenden som gått till nämnden och fått avslag enligt rekommendation från Bygglov. Viftar jag med ett prejudikat kan man självklart vinna men räknar med att nämnden skulle göra allt för att det inte skulle gå igenom då det skulle lämna dörren vidöppen för andra att hävda samma eller använda vårt bygge som prejudikat... Det skall inte vara lätt.
 
Semestern är strax slut så det är väl dags med en uppdatering;

huset omritat utan kök och kortat 60cm så cirka 3,6kvm mindre och nu med en BYA på 48.90kvm.
Fick iväg alla papper precis efter handläggaren gått på semester tyvärr - Men det roliga i kråksången är att igår fick jag ett meddelande från en granne att dem fått besked gällande grannhörandet! :cool:

Sista dag att överklaga 19/8.

Pratat med 4 grannar (av 9) och dem har inga åsikter gällande bygget och säger kör på! 1 kommer dessutom att få bättre utsikt och mer kvällssol. De andra ligger mer än 30m från bygget och påverkas inte alls.
Grannarna nedanför kommer i princip inte ens att kunna se bygget.

Snart brakar det loss!
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Ojojoj… :p Idag hände det äntligen nått!!

Ingen kontrollansvarig behövs och så blev det dessutom billigare än väntat!

Dokument med beslut om bygglov, där det framgår att ingen kontrollansvarig behövs och kostnaden för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar av husets nordvästra och sydvästra fasader med marknivåangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar som visar fasaderna mot sydöst och nordöst av ett hus där marknivån har justerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två ritningar över sektioner A-A och B-B av ett hus, visar befintlig och ny marknivå med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av byggprojekt med måttangivelser för ett loft, en trappa och öppetimer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en övre våningsplan med måttangivelser och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.