Köriga tider…


Fick ta ut ett proffs för de sista 4 feta som stod lite illla till - Fort var det gjort!



Attans vad det öppnar upp - Hela tomten känns liksom bara ljusare….

Avverkade träd, vedkapning, svenskt landskap, vatten i fjärran, flaggstång med flagga, soligt väder, utomhusträdklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom det där med att städa upp - Tur att ved är värt nästan som guld nu för tiden - En annons om bortskänkes och grannskapet klev ur huset och kom och hämtade - Det skall ju fortfarande ned från berget… tappade räkningen hur många svängar det blev med fyrhjulingen… :rofl:

Staplade vedträn, släpvagn, skog, tidig vår eller höst, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis innan snön landande över Stockholm och sedan dess har det inte hänt så mycket mer.

Joo! Golvvärmen och pannan är levererat! Alltid nått! (y)
 
  • Gilla
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Tyst i tråden men ändå full fart i bakgrunden!

2.5 tons grävare och en 2.5 tons frontlastare är beställt till den 24/2 och i samma veva kommer 16kubik 8-16, 8kubik 6-8 och så 8kubik 0-4/0-6 till att toppdressa vägen.

Kantelement, cellplast, markduk och armering skall visst även det ankomma under fredagen den 24. Blir trångt på gatan! :p

På tjänsteresa just nu och jagar stubbfräsaren för att få besked om alla är borta eller hur det går… det enda som verkligen kan sätta käppar i hjulen just nu. Lagom stressad över den biten!

Flyger hem i 24 timmar nu över helgen och då skall time-lapse kameran upp, dräneringsrör med ut, diesel till maskinerna, arbetsbelysning och annat fixas… Det kommer att bli galet!!

”Stay tuned!” Den 24/2 sätts skopan i marken! :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 18 till
  • Laddar…
Ett par dagar för tidigt - Men vi tar det ändå!
Lastbil med kran lossar byggmaterial i snöigt landskap. Arbetare övervakar. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stubbfräsaren lyser med sin frånvaro så idag bokade jag en Husqvarna fräs till helgen och får således göra jobbet! ”Själv är bäste dräng” eller hur!? :p
 
  • Gilla
flipicity och 4 till
  • Laddar…
Oh… Leksakerna har anlänt!! :love:
Lastbil parkerad på snötäckt mark, grävmaskin i bakgrunden, skogsmiljö, mulen dag, anläggningsarbete kan antas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87 och 5 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Oh… Leksakerna har anlänt!! :love:
[bild]
Det var i alla fall en lilleman som hade en av sina bästa dagar någonsin!!

Barn i grävmaskinshytt, snötäckt mark, träd i bakgrunden, bandgrävare, lek eller lärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen spenderades med att såga ned stubbar och springa med en Huskvarna stubbfräs - Totalt oergonomisk och värdelös maskin. Måste ju ha använt modeller på 143cm när dem byggde den där skiten… dessutom trasig magnapull, trasig gasvajer och allmänt värdelös.

så nu har man ont i ryggen - Stubbarna må vara borta men det har sitt pris…
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Har du en bild på denna stubbfräs, kan man använda den i ett trångt hörn utav tomten dit det in går att nå med vanliga stubbfräsar?
 
C cap skrev:
Har du en bild på denna stubbfräs, kan man använda den i ett trångt hörn utav tomten dit det in går att nå med vanliga stubbfräsar?
Husqvarna Stubbfräs
 
  • Gilla
Plåtbob och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Husqvarna Stubbfräs
Tack en sådan måste jag hyra och fixa bort lite stubbar på tomten!
 
Bra jobbat!

Ja det finns ju en anledning att man gärna anlitar nån att fräsa.

Synd att jag inte hann se annars hade du fått numret till de som fräste hos mig. Riktigt bra pöjkar. Maskin på larvband med "svärd" fram som tuggade i sig stubbarna.
Nom nom nom.

Ser med spänning fram mot fortsättningen på vad Pitpajken har hittat på :D
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bra jobbat!

Ja det finns ju en anledning att man gärna anlitar nån att fräsa.

Synd att jag inte hann se annars hade du fått numret till de som fräste hos mig. Riktigt bra pöjkar. Maskin på larvband med "svärd" fram som tuggade i sig stubbarna.
Nom nom nom.

Ser med spänning fram mot fortsättningen på vad Pitpajken har hittat på :D
Mm… när jag väl insåg att loppet var kört gällande stubbfräsningen så ringde jag ett antal företag i regionen om stubbarna. Tyvärr var det ingen som kunde med så kort varsel…

Galen helg, började med att man vaknade fredag morgon med feberfrossa och 38 grader, det här håller fortfarande i sig. Feberfrossa, snoret rinner, halsen är som taggtråd och kroppen matt. Släpande nog hem någon hemsk bakterie från utlandet där två kollegor var sjuka onsdag till torsdag. Lägligt min tur…

Vårt första försök till time-lapse finns här på datorn och skall försöka få upp dessa imorgon. När jag har lite andrum.
Den fångar platsen men tyvärr inte allt annat som pågår i bakgrunden.

Nu har vi i alla fall en ny väg till stugan - Och vad som liknar börjar till en grund.

hela 80 liter diesel gick åt till maskinerna och frontlastaren har fått jobbat hårt då en vända för grus tar cirka 6 minuter…

Filmer kommer!!
 
Tråkigt att åka till jobbet så jag pillade lite..
Och för att svara på lite frågor - Nej, ingen markduk, det är berg under hela grusbädden.
Dränering då!? Ja, det var planerat och inhandlat, slätt berg förut 3 gropar där vatten står kvar, omöjligt att dränera ur dessa då dem ligger djupare än berg nedanför - Naturlig avrinning således och spränga hade varit enda lösningen...

Dag 1; 20230225, RAW Unedited Version

Första Skopan!!



Självklart händer det mycket mer även utanför bild...
 
  • Gilla
Plåtbob och 1 till
  • Laddar…
Dag 2 - 20230226 - RAW Unedited Version

Läckage hydraulolja på grävaren som start på morgonen...

 
Redigerat:
Dag 3 - 20230227, RAW Unedited Version

Självklart problem med att drivremmen på paddan hoppade av och 5 minuter senare släppte gasvajern.. Alltid är det nått....

 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jättekul se att det tar sig!

Har ni betalat straffskatten för att köra roliga leksaker?
Eller det kanske var maskinstrulet som stod för det?
 
  • Gilla
larser50
  • Laddar…
Minigrävare förgrunden, terräng, skog, snötäckt mark, och vattenpöl synlig. Maskin på väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsmark omvandlad till byggarbetsplats, uppgrävd mark, maskiner, med snö och utsikt över vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hjullastare står på en grusväg nära snötäckta områden och skog. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor av gräsklippare, avtaget skydd, bensintank bredvid, verktyg på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av röd Husqvarna maskin, verktygslåda, skiftnycklar, plastskydd, grus, jordbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från traktorhytten, snöig skogsväg, släpfordon bakom, vinterdag, instrumentbräda, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snön satte verkligen käppar i hjulet och stoppade all byggnation - Skulle behöva lite mera grus kring kanterna för att stötta frostskyddet men det blir snudd på omöjligt att frakta upp det med snö på backen…

Yttrycket ”Det ligger på is” stämmer verkligen just nu.

Ett grått hus med snötäckt tak och omgivning, träd i bakgrunden, molnigt, gryning eller skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.