242 427 läst · 469 svar
242k läst
469 svar
Projektet "Dröm Stugan" - Eller är det bara vatten över huvudet!?
Tänk om du hade haft en ask solstickor till hands när du köpte fastigheten
En stuga per barn är perfekt!
Så har min brors familj det, fruns morfar byggde stugan för länge sedan, hennes mamma tog över, och från början var det bara en vanlig dåligt byggd sommarstuga med rejäl storstuga, litet och väldigt enkelt kök, och sovrum med tre våningssängar. Nu finns tre bra gäststugor till de tre syskonen och deras familjer, utedusch, dass, utekök, förråd samt rejäla trädäck som binder ihop dem.
Så har min brors familj det, fruns morfar byggde stugan för länge sedan, hennes mamma tog över, och från början var det bara en vanlig dåligt byggd sommarstuga med rejäl storstuga, litet och väldigt enkelt kök, och sovrum med tre våningssängar. Nu finns tre bra gäststugor till de tre syskonen och deras familjer, utedusch, dass, utekök, förråd samt rejäla trädäck som binder ihop dem.
Det är såååååå trögt att hålla på med statliga myndigheter. Men ett ljus i mörkret när leverantören i alla fall gör det dem skall på kort tid - Lundqvist Trävaru i Piteå levererar!
Är man från Pite, så köper man hus från Pite!
Ränderna går aldrig ur en på något konstigt sätt… Eller vad säger du @Appendix?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har alltid undrat över sådana där exempelmöbleringar i ritningar - sitter folk verkligen och ser på TV i 90 graders vinkel???slacker skrev:Det är såååååå trögt att hålla på med statliga myndigheter. Men ett ljus i mörkret när leverantören i alla fall gör det dem skall på kort tid - Lundqvist Trävaru i Piteå levererar!
[bild] [bild]
Nja, det skall inte sitta en tv på den väggen - Exempelmöbleringen tycker jag är ett bra sätt att få en uppfattning om storlek.B b8q skrev:
Att bara titta på en fyrkant ger ingen känsla av storlek och rymd.
Ryms en soffa för tre - Ryms ett bord för 6?
Samma med sovrum - Mått är en sak, men placera ut en säng och garderober ger svar på om hur stort det bör vara….
Komplett lösning, grund med L-block och en byggsats med så kallade småblock på 1200x2400 hemkört.jonmo skrev:
Generellt så har dem offererat allt utom Betongen, EL, VVS, kök, bad, golv, innerdörrar, trappa, färg och spackel samt lister som man då får lösa på egen hand.
Då jag har lite av en bergsbestigning för att ta mig till stugan så är småblock den enda lösningen som fungerar i praktiken. Visst lösvirke, men det tar för lång tid att resa. Jag tänker bygga upp allt själv med hjälp från vänner (Det är dags att kräva in lite skulder!) och självklart dokumentera så ni på BH får följa med på resan!
Redigerat:
Ritningen är till för att man ska tydligt se att soffan och fotöljen ska byta plats och för att man ska kunna mäta sig till att 85" verkligen får plats där soffan står nu....B b8q skrev:
Så sant så! Framför allt så vet man vad man får från Pite. Kvalisort!slacker skrev:
Om man kan välja Pite så väljer man Pite
Det där ser ju riktigt fint ut för övrigt. Kan säga att med det där glaspartiet kommer ni bli vädligt glada. talar ju av egen erfarenhet då det ser ut så här hemma. Ett vardagsrum med öppet upp til nock ger så mycket.
Vi gör detB b8q skrev:
Vi har två 3-sitssoffor placerade mitt emot varandra och TV:n på sidan. Jättetrevlig möblering när man har gäster och sitter och pratar eller spelar spel.
När vi ser på TV är det alltid bara jag och frugan så då intar vi ju oftast ryggläge på var sin soffa