366 006 läst · 1 560 svar
366k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Det verkar vara lite olika från fall till fall. Jag får rätt rejäla urgröpningar i mina anslutningar. Det ser verkligen inte trevligt ut. Beläggningen är rejält vass också. Men jag misstänker att det är en kombo av något mer än bara kloret. Jag lär byta framåt men tänkte se om jag hittar några billigare anslutningar än de som svb säljer.Fulkemisten skrev:Nä. Det är just det som jag funderar på. Mina ser helt ok ut bortsett från en tunn oxidbeläggning, typ som på alustegar eller trangiaköket. Ser ingen anledning att byta bara för detta, hade de varit hårt korrigerade hade det varit en annan femma. Någon som vet anledningen till att de vill att man ska köra plast med klor? Det är ju rätt bökigt att byta så jag gör det inte förens det behövs om anledningen är kosmetisk.
För min del är det även läckagerisk då det tar sig in bakom silikonet med tiden.
Jag bytte ju också, men har du inte märkte något problem mer anslutningarna. Får kolla ordentligt när jag kom hem igen.K Kesosmurf skrev:
Ni med bubbelsystem, hur många ampere har ni dragit in till värmaren?
När jag frågade SVB sa de att värmaren ska ha 16A (en fas) och att bubbelsystemet ska ha en egen fas. Men bubbelsystemet ska ju kopplas till värmaren så hur fasiken ska den kunna få en egen fas? Och 16A låter lite för lite då 16A= 3680W men värmaren, bubbel och pump blir tillsammans närmre 4000w. Tänker jag helt fel? Min elektriker-skills är jävligt begränsade (och nej, jag ska inte dra elen själv)
När jag frågade SVB sa de att värmaren ska ha 16A (en fas) och att bubbelsystemet ska ha en egen fas. Men bubbelsystemet ska ju kopplas till värmaren så hur fasiken ska den kunna få en egen fas? Och 16A låter lite för lite då 16A= 3680W men värmaren, bubbel och pump blir tillsammans närmre 4000w. Tänker jag helt fel? Min elektriker-skills är jävligt begränsade (och nej, jag ska inte dra elen själv)
Har dom gjort om igen ?Sindbad skrev:Ni med bubbelsystem, hur många ampere har ni dragit in till värmaren?
Mina bubblor är inte kopplad till styrsystemet utan har en egen knapp . Och då en egen fas
Har också en egen knapp men enligt ritningarna för värmaren ska man koppla bubbelsystemet till den:Tobzter skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även manualen för bubbelsystemet säger att den ska kopplas till värmaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjorde du när ni drog en egen fas till den?
Har nyss fått terasspool Grand levererad. Ska ställa den precis utanför altanen och bygga in den sen.Har ca 6 m altan från huset ut till poolen. Tänkt dra el under altanen(på marken under altanen).
Elektrikern föreslog 25 mm pem slang. Men dom är inte så lätta att lägga då dom är rätt hårda och oböjliga.
Hur har ni gjort ?
Räcker det med ett flexrör så som denna?
https://www.bauhaus.se/flexror-pm-flex-speed-25mm-25m
Sen hur har ni gjort med displayen ?
Den ska sitta vatten och regnskyddad.
Har tänkt att poolen sticker upp ca 35-40cm från trädäcket. Bygger runt med trall och sätter den på det. Men kanske någon liten list ovanför bara?
Elektrikern föreslog 25 mm pem slang. Men dom är inte så lätta att lägga då dom är rätt hårda och oböjliga.
Hur har ni gjort ?
https://www.bauhaus.se/flexror-pm-flex-speed-25mm-25m
Har tänkt att poolen sticker upp ca 35-40cm från trädäcket. Bygger runt med trall och sätter den på det. Men kanske någon liten list ovanför bara?
Jag körde med 50mm kabelrör med dragtråd. Om du bor i närheten av Lund så har jag en jävla massa meter över du kan fåD danlar79 skrev:Har nyss fått terasspool Grand levererad. Ska ställa den precis utanför altanen och bygga in den sen.Har ca 6 m altan från huset ut till poolen. Tänkt dra el under altanen(på marken under altanen).
Hur har ni gjort ?
[länk]
Har inte satt upp displayen än men kommer nog sätta den med en liten skiva trall ovanför som "tak", såg någon som gjort så