Nu ska jag (äntligen) ge mig på att koppla alla slangar och skit. Kollat igenom alla lådor men hitta inga instruktioner. Vart hitta ni det? Tänker på vart man ska borra, hur man ska koppla osv?
 
Fulkemisten
De finns som pdf och som YT-videos under din modell på SVBs hemsida.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Tack, ska kolla där
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är inte problemet. Samtliga badande har mellan 1 och 2 kvadratmeter hud. Hela ytan är täckt av bakterier. Tvätta hela kroppen.
jadå, men genom att tydliggöra mellan skinkorna brukar våra gäster inse att det inte är en vanlig "avsköljning" lite snabbt som gäller. Var jag tvungen att välja skulle jag ändå ta mellan skinkorna hellre än samma motsvarande yta på exempelvis benet
 
Nu har jag köpt på mig diverse poolkem och teststickor. Självklart behövde jag höja pH, och justera detta var slut i butiken Behövdes även höja alkalinitet, så det har jag gjort. Stod dock ingenting på förpackningen om hur länge detta ska verka? Köpte Nitor, som tydligen har bytt namn till Fixor.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
jadå, men genom att tydliggöra mellan skinkorna brukar våra gäster inse att det inte är en vanlig "avsköljning" lite snabbt som gäller. Var jag tvungen att välja skulle jag ändå ta mellan skinkorna hellre än samma motsvarande yta på exempelvis benet
Tvål. Hela kroppen. Eller byta vatten var tredje vecka. Detta kan, no offense, vara initialproblemet.
 
Fulkemisten
D Dallastower skrev:
Nu har jag köpt på mig diverse poolkem och teststickor. Självklart behövde jag höja pH, och justera detta var slut i butiken Behövdes även höja alkalinitet, så det har jag gjort. Stod dock ingenting på förpackningen om hur länge detta ska verka? Köpte Nitor, som tydligen har bytt namn till Fixor.
Det höjer alkaliniteten momentant. Sen sjunker den pga diverse långsamt pågående kemiska jämvikter/processer. När det blir för lågt så får du höja momentant igen. Samma för pH.
 
Nu har jag haft i snabbklor efter att ha justerat alkalinitet och pH.
Hur länge bör man vänta innan man badar? Står ingenting om detta. Förstår att jag bör mäta, men hur länge är det vettigt att vänta innan man mäter? 12 timmar?
Har också köpt en flottör och bromtabs, ska den i direkt eller bör man vänta några timmar efter chockklorering där också?
 
Nån som är haj på Balboa? Skulle vilja köra pumpen efter bad å undrar om de finns nått snabbt sätt att starta den på displayen?
 
M Mickemusen skrev:
Nån som är haj på Balboa? Skulle vilja köra pumpen efter bad å undrar om de finns nått snabbt sätt att starta den på displayen?
Det undrar jag också hitta inget om det..,
 
H henlin431 skrev:
Gällande filterbollar. Någon som har koll på hur många gram filterbollar man kan ha? Många standardförpackningar ligger på 500 gram. SVB har sin 700 grams påse. Vad blir effekten av att slänga i 2 x 500 gram? Gissar att det knappast blir jättejobbigt för filtret men tänkte om någon provat.
Vi fick till svar av pool och fritid att man ska fylla en tredjedel av filtret.
 
  • Gilla
henlin431
  • Laddar…
Naper Naper skrev:
Det undrar jag också hitta inget om det..,
Du kan höja temperaturen tillfälligt så startar pumpen.
 
Christer63 Christer63 skrev:
Du kan höja temperaturen tillfälligt så startar pumpen.
Har man inte bubblor kan man även trycka på den knappen så går den 30min
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Nu har jag haft i snabbklor efter att ha justerat alkalinitet och pH.
Hur länge bör man vänta innan man badar? Står ingenting om detta. Förstår att jag bör mäta, men hur länge är det vettigt att vänta innan man mäter? 12 timmar?
Har också köpt en flottör och bromtabs, ska den i direkt eller bör man vänta några timmar efter chockklorering där också?
Ofta mäter man sig till när det är dags att bada. Har du doserat som du ska bör du väl kunna hoppa i efter 12 timmar men är det små barn med i leken är väl 24h att föredra.

Vill man skynda på kan man köra med locket öppet när solen ligger på. Kloret förverkas fortare. Jag körde en dubbelchockning idag på förmiddagen. Först 20 gram, men värdena kom inte upp som de brukade så jag körde 20 gram till efter några timmar. Nu på kvällen börjar mina bromnivåer närma sig badklart. I det fallet kan jag tänka mig att hoppa i men jag släpper inte i ungarna förrän imorgon.
 
D Dallastower skrev:
Nu har jag haft i snabbklor efter att ha justerat alkalinitet och pH.
Hur länge bör man vänta innan man badar? Står ingenting om detta. Förstår att jag bör mäta, men hur länge är det vettigt att vänta innan man mäter? 12 timmar?
Har också köpt en flottör och bromtabs, ska den i direkt eller bör man vänta några timmar efter chockklorering där också?
Det är rekommenderat att låta kloret verka klart och undvika blanda. Dina bromtabletter innehåller också klor men syftet med kloret i bromtabletten är att aktivera bromet. Eftersom dina låga bromnivåer de första veckorna kommer skapa en del frågetecken föreslår jag att du läser på en del om just brom och den brominbank du behöver bygga upp. Det finns mycket information att inhämta från US-forum då brom används mycket till just spabad där.

För nya spabadsägare (och för att komma igång snabbt) skulle jag rekommendera fulkemistens enkla skötseltips (klortabletter upplösta efter bad, eller bara klor i granulatform) (ref till samma tråd: 14 dec 2020 23:57)

Jag vill hävda att brom kräver mindre skötsel än klor men jag kan intyga att det tog en hel del tid att läsa på om hur det fungerade. Börjar man med klor är man igång snabbare. Vill man byta mellan klorbad och brombad eller tvärtom ska man tömma badet och börja om.

I Sverige säljs inga bra bromgranulatprodukter vad jag hittat. Därför finns inga bra sätt att få upp brominbanken förutom att krossa tabletter. Därför krossar jag noga 5 tabletter och löser upp så gott det går. I och med att de innehåller diklor som får bromet att reagera kan du få rätt höga värden i några dagar. När de sjunker till 5 brukar jag slänga i flottören med några tabletter. Därefter mäter jag och håller koll så värdena inte går under 3 och inte över 6-7. Målet brukar vara 5 eller strax under. Håller man sig kring 2-3 brukar man ramla ner på 0 under en tid efter bad och då har man ju inte det skyddet man vill ha. Ligger man på 5 går det kanske ner till 2-3 efter bad och då är man safe.

Jag har kört med brom i snart ett år och lägger väldigt lite tid på badet. Däremot tar det längre tid efter att allt vatten bytts ut eftersom krossandet av tabletterna ger för höga nivåer i några dagar.

Vid chockning har jag mätt mig fram till att 20 gram snabbklor (diklor i mitt fall) aktiverar tillräckligt mycket brom. Därför har jag kontinuerligt fortsatt så. Då går mina bromvärden upp till över 10-15 någon dag vilket chockar badet.

Det är lite hugget som stucket. Jag tycker klor luktar lite bättre än brom. Vid brombad sköljer man med fördel av sig efter badet om man tycker man luktar.

Optimalt tycker jag borde vara att köra långtidsverkande klortabletter men ständig gasning från tabletterna kan ge skador på poolskyddet med mera. Även bromtabletterna kan skada över tid men vad jag läst mig till är det mindre skador. Vid chockning låter jag locket vara av i flera timmar för att vara på säkra sidan. Men minst en halvtimme bör man vara noga med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.